Glider då man rider barbacka!

N

ny-och-nyfiken

Hej!
min kompis (och ibland jag) rider en häst barbacka (finns ingen sadel som passar och det är inte min/hennes häst så sadel vill jag inte lägga ut).
Grejen är den att hästen fäller mkt nu och det gör det svårt att sitta på plats (speciellt för min kompis som är ännu mer nybörjare än jag). Även om jag har helskodda byxor så är det svårt. Något jag inte upplerver på den andra hästen jag rider.

Nu till frågan - Vad kan man göra för att inte glida så mycket?
Vore ju bra om man bara kunnde ha en vojlock men hur sjutton ska man få den att sitta kvar?

Sv: Glider då man rider barbacka!

jag använder mig alltid av vojlock, schabrak eller filt + täckesgjord när jag rider barbacka. dels för att man glider lätt m. regnbyxor och dels för och skydda byxorna från allt stöv som uppstår när porerna vidgas

Skedde mig en gång då jag råkade ha i PÄLSGLANS på sittstället *suck*

Skedde mig en gång då jag råkade ha i PÄLSGLANS på sittstället *suck*

haha ja det händer, även om man kanske bara tagit pälsglans vid bogen så kommer de på något vis alltid lite på ryggen och sen regnbyxor på det = ett äventyr om balans på hästryggen :rofl:

vad kostar en täckgjord då? och hur vet jag hatt den passar?? förlåt för dumma fårgor men jag håller precis på att lära mig detta om utrustning och grejer... alla är vi barn i början .

Hej!
min kompis (och ibland jag) rider en häst barbacka (finns ingen sadel som passar och det är inte min/hennes häst så sadel vill jag inte lägga ut).
Grejen är den att hästen fäller mkt nu och det gör det svårt att sitta på plats (speciellt för min kompis som är ännu mer nybörjare än jag). Även om jag har helskodda byxor så är det svårt. Något jag inte upplerver på den andra hästen jag rider.

Nu till frågan - Vad kan man göra för att inte glida så mycket?
Vore ju bra om man bara kunnde ha en vojlock men hur sjutton ska man få den att sitta kvar?

Det där är en vanesak :) Om du sätter en stigläderrem runt halsen så får du lite hjälp med något att hålla i om det är halt + att du slipper risken att du tar för mycket i tygeln av misstag.

Jag använder alltid vojlock/schabrak och täckesgjord. På förra hästen behövdes dessutom en brösta.

En täckesgjord brukar inte kosta så mycket, 50-100kr kanske :)
Tror bara det brukar finnas en storlek, iaf den helelastiska sorten ;D

Själv är jag lite för mesig och brukar mest ha sadel om jag inte bara ska skritta runt :o Men när jag var yngre och mer våghalsig av mig kördes det en del med ett stigläder runt hästens hals för att ha något extra att hålla i

// Train

vad kostar en täckgjord då? och hur vet jag hatt den passar?? förlåt för dumma fårgor men jag håller precis på att lära mig detta om utrustning och grejer... alla är vi barn i början .

ja precis, alla är vi barn i början :D

en täckesgjord kostar omkring 20 :- och är inställbar, alltså bara en storlek ;)

obs, dom har visst gått upp i pris sen jag köpte dom sist :o nu ligger dom på omkring 50:-

tack! det är en summa jag kan tänka mig lägga ut haha... annat än vad en sadel kostar (som jag ändå övervägt då det är lite lättare att jobba med hästen i sadel...enligt mig iaf)

Det där är en vanesak :) Om du sätter en stigläderrem runt halsen så får du lite hjälp med något att hålla i om det är halt + att du slipper risken att du tar för mycket i tygeln av misstag.

var ju också en bra idee..tack! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 842
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka