Lumos_Nox

Trådstartare
Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt länge och därför ser CV otroligt glest ut. Suttit och kikat på mallar om hur man skriver ett CV och jag är så lost. Låter som rappakalja alltihop.

Finns det någon som har lust att kika snabbt på mitt dåliga försök? Behöver ingen djupanalys, det förstår jag att man betalar någon för att göra, men kanske bara säga om jag är på rätt väg eller inte.
 
Jag hade nog inte alls tyckt att det var negativt att en person har varit länge på sina tidigare arbetsplatser. Det tyder ju både på att du har trivts på dina tidigare jobb och att du inte är en besvärlig person som hoppar runt för att man hela tiden blir osams med folk.
 
Jag hade nog inte alls tyckt att det var negativt att en person har varit länge på sina tidigare arbetsplatser. Det tyder ju både på att du har trivts på dina tidigare jobb och att du inte är en besvärlig person som hoppar runt för att man hela tiden blir osams med folk.

Instämmer, vi letar alltid efter personer som ämnar arbeta väldigt länge hos oss - och det bästa underlaget för att det kan stämma är att de har en historik som styrker det. Sen kan alltid liv och företag ändra sig, och det blir på ett annat sätt. Men de som har tänkt att göra karriär genom företagsbyte vart 2-3:e år kan hålla sig borta.
 
Jag har varit länge på samma anställning nu, men på flera olika uppdrag. Skulle beskriva det i text om jag skulle skriva ett cv nu.

När jag satt med i rekryteringsgruppen hade vi också snarare ett plus i kanten för folk som gjort något liknande, det kostar att lära upp någon i det här jobbet och då vill man inte att de drar när de precis börjat bli "fullvärdiga" efter ett år eller två. I min branch skulle mindre än ca fem år hos en arbetsgivare ofta ses som att man av någon anledning lämnar "i förtid", och mer än 10 år är absolut inte någon nackdel så länge man kan visa att man haft en utveckling och är intresserad av att lära sig nytt. :)

Är det du söker ett jobb med typiskt snabba ryck och hög omsättning kanske man får vara ytterligare lite tydligare med att visa att det är vad du är ute efter nu?

Om det mest är en oro för att cv:t ser lite tunt ut så kom ihåg att även lyfta utbildningar och kompetenser från annat håll än jobb!
 
Glest CV är ju när det finns tomma år. Dom kan vara svåra att förklara på en ansökan när en är under 40. Få arbetsplatser är i princip aldrig negativt. Jag har haft massor med olika jobb. Stackare den som ska traggla genom mitt CV. Jag är så gammal så på det sista jobbet jag sökte så orkade jag inte ta med alla jobb ens. Vem bryr sig om att jag jobbade på två olika industrier 86-87 och sen i flera stall 87-92. Så jag skrev en sammanfattning. Och fick jobbet utan konkurrens.
 
Glest CV är ju när det finns tomma år. Dom kan vara svåra att förklara på en ansökan när en är under 40. Få arbetsplatser är i princip aldrig negativt. Jag har haft massor med olika jobb. Stackare den som ska traggla genom mitt CV. Jag är så gammal så på det sista jobbet jag sökte så orkade jag inte ta med alla jobb ens. Vem bryr sig om att jag jobbade på två olika industrier 86-87 och sen i flera stall 87-92. Så jag skrev en sammanfattning. Och fick jobbet utan konkurrens.
Mitt tips är att inte ha med det alls. Jag skriver "i urval" på mitt cv och hänvisar till LinkedIn där allt finns samlat. Det finns väl någon gyllene regel om att inte gå längre än tio år tillbaka, lite beroende på hur gammal man är och hur ens arbetsliv sett ut.
 
Har du gjort samma sak/ haft samma befattning hela tiden på företaget?
Förmodligen inte och då kan du lista dem så syns både att du varit lojal och trivts med arbetsgivaren samtidigt som du har utvecklats och "bytt jobb inom företaget".

Typ
2000 - 2020 Företag A
2020 - 2023 kundsupport
2024 - 2015 produktutveckling
2016 - 2020 expertsäljare

2021 - tsv Företag B
Manager produktutveckling
 
Jag rensar mitt CV regelbundet. Varje gång jag söker nytt jobb så åker några gamla poster bort så att bara det som är relevant för jobbet jag söker finns med. Det är rätt ointressant om jag sommarjobbade i glasskiosk för 10+ år sen om jag har haft tre kvalificerade tjänster sen dess. Däremot är glasskiosken jättebra när man ska söka första kvalificerade tjänsten och behöver visa att man kan arbeta och går att lita på.
 
Mitt tips är att inte ha med det alls. Jag skriver "i urval" på mitt cv och hänvisar till LinkedIn där allt finns samlat. Det finns väl någon gyllene regel om att inte gå längre än tio år tillbaka, lite beroende på hur gammal man är och hur ens arbetsliv sett ut.
Jag håller med, mitt nuvarande jobb är det första "riktiga" jobb som är kopplat till min utbildning som jag har haft. När jag sökte dessa var ju tidigare erfarenheter a la sommarjobb i glasskiosk och dylikt viktigt, men nu har jag varit här i över sex år. Skulle jag sluta tror jag en kommande arbetsgivare skiter fullständigt i mitt sommarjobb i glasskiosken sommaren 2007.
 
Tack @Masqueradee för bra hjälp och tålamod med en som har noll koll på världen
:bag:

Till övriga. Ansökan ska mailas in till en personal ansvarig. Vad skriver man i mailet?

"Hej mitt namn är**** och jag är intresserad av tjänst****. Bifogar här mitt CV."

Hej, jag heter XX och såg att ni hade tjänst YY (ute) på/via ZZ. Jag är (mycket) intresserad av tjänsten och bifogar därför CV och personligt brev.

Hoppas att höra från er, XX

(typ)
 
Jag håller med, mitt nuvarande jobb är det första "riktiga" jobb som är kopplat till min utbildning som jag har haft. När jag sökte dessa var ju tidigare erfarenheter a la sommarjobb i glasskiosk och dylikt viktigt, men nu har jag varit här i över sex år. Skulle jag sluta tror jag en kommande arbetsgivare skiter fullständigt i mitt sommarjobb i glasskiosken sommaren 2007.
Verkligen!

Sen vill jag även slå ett slag för kompetenser man fått utanför en anställning. Många här håller ju på med hästar, kanske är tävlingsledare vilket ger projektledarkompetenser, schemaläggning osv. Man kanske är engagerad i andra föreningar med olika ansvarsområden. Jag själv hade en ideell position där jag arrangerat möten med nationella och internationella deltagare med reseplanering, hotellbokningar osv. Något jag aldrig gjort i mina "professionella" roller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 817
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp