Glasblock istf fönster?

Lupin

Trådstartare
Kan man sätta in glasblock istället för fönster? Jag tänker på källarfönsterna, fick tipset av en som var här och ville sälja hemlarm, att man kan sätta in glasblock istället för galler för fönsterna.

Är det någon som provat? Någon som vet hur man gör och vad man behöver? Är det svårt? Hur blir det med kyla/isolering? Det sitter vanliga små tvåglas källarfönster idag (6 st fördelat på tre rum, 2 i varje).

Sv: Glasblock istf fönster?

Vet inte hur man gör men har definitivt för mig att jag sett det. Om det görs fackmannamässigt borde det väl isolera (minst?) lika bra som vanliga tvåglasfönster?

Jag har googlat och tydligen isolerar det bättre än tvåglas, men inte lika bra som treglas. Och jag har även hittat råd och tips om hur man sätter in dem. :)

Vad bra! Det jag minns var att jag tyckte det var riktigt snyggt. Blir väldigt trevligt ljus genom de glasblock jag sett :)

Jag funderar på dessa istället för fönster.
Vad är det för pris på dessa block?

3,5 x 3,5 meter behöver jag.

Vi har glasblock i ett av våra källarfönster.
Det var plättlätt att sätta in och inte dyrare än ett vanligt fönster.
Jag skulle vilja ha glasblock i resten av källarfönstren också, men just nu har vi andra saker på huset som vi måste prioritera före.

Japp. :D Men det kan också vara intressant att veta pris per st, ifall någon skulle undra, plus mått på blocken. :) Har även sett block för närmare 60 kr/st.

Jag vill inte vara den som förstör designplanerna, men kan det inte vara bra att kunna öppna fönsterna i källaren?

Vad händer om man tex blir inlåst i källaren eller lyckas låsa in sig själv där? Då vill man kunna komma ut på något sätt.

Jag har tänkt på det. Nu är det iofs svårt, intill omöjligt, att bli inlåst i min källare, för dörren upp till boplanet kan man öppna med en skruvmejsel. :) Men i alla fall, funderar också på den frågan, det kan ju vara praktiskt av olika orsaker att kunna ta sig ut genom ett källarfönster. Å andra sidan vill man ju inte att någon ska ta sig in och sen ut med en massa grejor... Säkerhetssäljaren som var här sålde såklart galler till fönsterna, a 1500 kr/st. Men de är ju också fasta, fastskruvade i karmarna. Det är ett litet dilemma, säkerheten vs möjligheten till nödutgång. Hur löser man det?

det går ju alltid att sparka upp en dörr om det skulle krisa, eller så ser du till att byta kista i dörren så du kan öppna med ett vred från insidan, alternativt lås som inte låser sig själv när dörren går igen så är biffen löst.

att mura igen med glasbetong är väl ingen dum idé.. en jävla massa jobb sparat i form av målande av fönster och fönsterkarmar.

Jag planerar att byta ut källardörren till en nyare och modernare och lite bättre isolerad och då kommer även låset att bytas ut till ett sånt du beskriver. Men det kanske är bra att kunna få upp ett källarfönster med? Eller det är overkill i så fall?

Jag gillar finessen med att inte behöva måla om, det isolerar bättre och det blir automatiskt insynsskydd med vågiga/motsv glasblock.

Det beror väl lite på hur planlösningen av källaren ser ut... Om det finns risk att man fastnar i något inre rum och inte kan ta sig till dörren kanske det är bra med ett öppningsbart fönster där. Men om man lätt kan ta sig antingen ut genom källardörren eller upp till resten av huset skulle jag nog hoppa över öppningsbara fönster.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden