Gjutjärnspanna i diskmaskin

clusia

Trådstartare
Min käre man stoppade in mitt plättlagg i gjutjärn i diskmaskinen. Full effekt 60 grader och allt. Är den sabbad för alltid? Ärvd från mormor så det sentimentala värdet är ju ovärderligt.

Herregud - det är järn. Skulle den inte klara en disk? Klart den gör!

Gör som du redan fått tips om, smörj in den med fett - gärna matolja, rapsolja - och låt den bränna in oljan. antingen på platta eller i ugnen.

Så gör du om du hittar en gammal gjutjärnspanna/gryta som misshandlats illa. Diskar den i maskin och smörjer in och bränner. Sedan är den färdig att använda igen.

ÄLSKAR gjutjärn. Helt oslagbart för matlagning.

@tanten @purity_666 @Elisha @TinyWiny

Tack för svar och tipsen! Jag har alltid hört att den sabbas för att fettet försvinner men då verkar det inte vara kört. :)
Nej nej nej!
Det tar ett tag för att jobba upp en ny fin yta bara.

Är den alltför ful och ojämn efteråt kanske man behöver putsa med ett fint sandpapper om det är en gammal gryta som fått rost. Men i övriga fall - bränn in den på nytt. :up:

Förr var det en process man behövde göra med alla nya grytor innan man tog dem i bruk. Antar att de är behandlade och klara att använda nuförtiden??

Nej nej nej!

Är den alltför ful och ojämn efteråt kanske man behöver putsa med ett fint sandpapper om det är en gammal gryta som fått rost. Men i övriga fall - bränn in den på nytt. :up:

Förr var det en process man behövde göra med alla nya grytor innan man tog dem i bruk. Antar att de är behandlade och klara att använda nuförtiden??
Det är olika, står i bruksanvisningen.

Nej nej nej!

Den här är som sagt ärvd från mormor och säkert 40 år gammal så då borde den vara oljad enligt konstens alla regler genom åren. :up:

Jag skulle lägga i blöt den en dag. För jag hade inbillat mig att diskmedel tagit sig in i porerna. Sen som alla säger att bränna in den på nytt.

Min erfarenhet är att gjutjärn inte alls är så diskmedelskänsligt som folk säger. Mamma har alltid diskat sin gjutjärnspanna med diskmedel efter att hon stekt fisk eller andra saker som smakar/luktar. Och den är säkert 60 år gammal. Sen är det ju iofs inte samma sak som med maskindisk, men jag säger som övriga, olja och stek bara!

Det enda sättet att effektivt ta död på en järnpanna är att få den att slå sig. Jag har dessvärre gjort det med tre st, eftersom jag har en förkärlek att hålla kallt vatten på varm panna. Aptrist.

I övrig håller jag med om att bränna in ny olja.

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 742
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 551
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar