Nähä, säjer du det. Konstigt för när jag tog in hästarna så la jag iallafall på jutetäcket på ponnyn. Tror inte att någon stulit det..
Skämt åsido.
Jag lägger hellre på ponnyn jutetäcket än jag lägger på det "stickade" svett- och innetäcket jag fick till den stora hästen.
Mitt jutetäcke har yllefilt liknande foder som är syveränt som svett eller regn absorberande material.
Skulle skaffa ett till som passar den storlek som den stora har.
Dessutom är det inget fel på att använda dom ute, när det är kyliga men torra höst och vinterdagar.
OK, det är inget regntäcke, men det är ju termotäckena inte heller.
Och jutetäckena formar sej efter den häst man använder dom. I början ser dom lite roliga ut.
Men jag älskar mitt jutetäcke.
Och som undertäcke när temperaturen kryper ner mot minus 20-25 grader, är dom bäst.
Jag har varit med när det var så pass kallt att alla andra hästar stod med minst 2-3 tjocka täcken på sej och frös, medans min häst hade bara jutetäcket och ett tunnfodrat New Zealand täcke.
Det riktigt ångade om henne.
Inte frös hon inte, hon var varm som en kamin.
Och varför ska det vara så hemskt med en fungerande "kvarleva" från den militära tiden?
Dom visste ju i alla fall hur man skulle hantera hästarna och deras utrustning, för att dom skulle kunna fungera i krig. Och krig tog inte slut bara för att det blev vinter, eller hur?
Och dessutom finns mycket av den utrustningen kvar än idag. Och är ofta fullt användbar.