Gjorde jag rätt?

K

kbr

Hej detta probelm har jag skrivit om förut. Min arab är rädd för bommar. Idag tömkörde jag henne och fick då efter mång om och men över henne men hon var fortfarande lika rädd för dom. Så nästa gång så fick jag henne att gå fram till dom och när jag såg att hon behövde "hjälp" så la jag tömmarna på henne och lede henne över bommarna. Sedan efter det så gick hon över bommarna när jag tömkörde vissligen mycket osäkert men ändo kom hon över sedan var det dags för andra varvet och även då va hon rädd för bommarna så jag ledde henne över även denna gång.
Gjode jag rätt? Jag själv tycker att det faktist fungerade bättre än att tvinga henne över eftersom det då blir en riktig fajt och jag höll på att förlora då hon märkte att hon var väldigt stark i bara grimma. (Tömkör med grimma). Ps det är ingen unghäst utan en 14 åring kärring :love: :rofl: . Hur ser hästen på mitt beteende???
Vad tycker/tror ni?

Sv: Gjorde jag rätt?

Jag hade jobbat med NH för att hon ska lita på dig att du aldrig skulle utsätta henne för något som var farligt. Testa annars att själv gå över bommarna före henne. Om hon ser att hennes ledare vågar gå över så borde hon följa dig om det är du som är hennes ledare (tryggheten). ;)

Sv: Gjorde jag rätt?

När jag hoppar in hästar, vilket jag gör så tidigt som möjligt, dvs vänjer dem vid bommar och hinder, och att de får lära sig att dte är en del av träningen, då har jag alltid några bommar i närheten, några hinderstöd uppställda. Under uppvärmning och nedvarvning när jag ändå leder hästen går vi förbi och över, utan att göra någon stor grej av det, jag har aldrig varit med om att en häst efter det varit rädd för hinder eller bommar. Eftersom din häst är rädd från början, gör som du gjort, men pressa henne inte, led över, så fort hon går själv över beröm och sluta för dagen, så hon växer och känner att hon gjort något bra - allt är bara pedagogik med hästträning ;)
Även om jag ska träna dressyr med en häst brukar jag lösgöra över bommar och små hinder, effekitvt som tusan;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Jerseyite
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar