Gjorde jag rätt???(långt)

arna

Trådstartare
Jag har ett 5-årigt haflingersto som jag köpt fr Tyskland, hon kom för ca 6 v sedan. I början så var hon väldigt seg,ingen framåtbjudning och ganska dålig kondis. Vi har skrittat mycket i skogen och jag har haft en duktig tjej som har ridit henne på banan. Hon kan inte så mycket och har nog inte ridits så mycket. En snäll o go dam som gärna vill vara till lags,enda gången hon har "stutsat" lite bak är vid försök till galoppfattning.
I går så skulle jag longera/tömköra hon var lite allmänt upprymd och det första hon gjorde när vi kom in på ridbanan var att dra iväg i bocksprång.
Nu gjorde jag så att isf att bråka så släppte jag henne och lät henne galoppera runt på banan o bocka bäst hon ville.Sedan när hon tröttnat så longerade jag henne en liten stund i båda varv.

Var det fel att låta henne bralla av sig eller skulle jag ha försökt att longera henne trots all överskottsenergi? Om jag hade försökt så hade det säkert slutat i frustration o ilska fr min sida,gillar inte att bli dragen i mina onda armar. Nu blev vi ganska nöjda båda två då vi fick göra det vi ville. Rätt eller fel hur gör/hade ni gjort?/L

Sv: Gjorde jag rätt???(långt)

Du tog alltså in henne till dig, knäppte loss linan och manade henne sedan till att springa?

Isåfall anser jag att det var rätt. Du gav henne tillåtelse, och slapp risken att hon skulle slitit sig med linan släpandes.

Jag brukar själv släppa min häst de gånger hon är på bushumör (och det är inte ofta ;)). Det tycker hon är jätteroligt och i gengäld får jag en lugn och sammarbetsvillig häst när hon är avbusad.

Jag hade gjort likadant, låtit hästen busa en stund först och sedan göra det vi tänkt.

/M

Vi har gjort så med syrrans häst, det har gått bra och han är jättefin att longera/tömköra efter det också.
Det är en annan sak om hon hade slitit sig, men nu var det ju du som valde att släppa.

Ja,jag höll fast,halade in henne o släppte lös. Så då blev det inte så tokigt iaf! Skönt! /L

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30