gjorde jag helt fel?

astronaut

Trådstartare
För första gången så blev min foderhäst helt galen. Jag låter henne annars aldrig få sin vilja igenom. Men igår var hon helt omvänd, det tog mig 1 timma o få henne o gå 200 meter. jag gav då aldrig upp för hon skulle med om det nu skulle ta hela dagen. Förut har det aldrig varit några som helst problem hon har följt med och så vidare. Men igår var hon helt galen. Hon gick runt i cirklar o när hon inte ville gå så backade hon, då backade jag med henne, hon gick ju åt den riktningen jag ville. Jag sa till henne på skarpen men berömde henne även när hon gick åt rätt håll. Sen så kommer vi till grinden så rusade alla hästar förbi i Full galopp. Och min skulle springa efter men jag släppte ej, hon blev helt galen, det var nära att hon stegrade sig, hon försökte slita sig loss och sprang i cirklar. Då kände jag att jag snart inte kunde hålla henne längre då hon började småstegra. Och om jag skulle tappa taget så skulle hon springa iväg och ev. snubbla på grimskaftet. Jag tog av henne grimman o hon sprang iväg. Hon är dräktig så ville ej att hon skulle ramla p.g.a hon snubblade på grimskaftet, jag ville ej ha en hov i huvudet eller bli eftersläpad.

Nu tror jag att ni kommer säga att hon vann över mig men jag känner själv att jag tog det säkra före det osäkra. Nästa gång tar jag med mig stallägaren som hjälper mig istället, då det som hände igår inte var ett normalt beteende av henne. :crazy:

Sv: gjorde jag helt fel?

ta med hjälp (som du skrev) å ha kedja över nosen...
kanske kan nån annan hjälpa till å ta in en annan häst samtidigt?

det måste ju ha hänt nått i hagen, om hon ALLTID går med snällt å en dag INTE gör det... rådjur i hagen? bronsar?

skulle inte haka upp mig på att hon "vann" en gång... men se till att det inte händer igen :)

Jag tycker att du gjorde rätt! Nu antar jag att hon inte har gått så långt i dräktigheten men ändå... Som du skriver, fixa hjälp nästa gång så :)

skulle ej rida utan ej leda då hon är skadad och ska ledas i tre månader.
mamma var med men hon har 0 i hästkunskap men som sagt tycker det är bättre om man har en annan som hjälper till lite ifall det skulle hända igen.

Kedja är bara o glömma, stallägaren hatar allt med kedjor o ha o göra med. litar ej på kedjor runt nosen heller .. kan inte nosbenen brytas ifall hon slänger upp huvudet alldeles för hastigt? :confused:

Carat skrev:
Kedja är bara o glömma, stallägaren hatar allt med kedjor o ha o göra med. litar ej på kedjor runt nosen heller .. kan inte nosbenen brytas ifall hon slänger upp huvudet alldeles för hastigt? :confused:

jag har alltid kedja om jag vet att jag kan hamna i "besvärliga" situationer...
om hästen börjar flabba eller så, så rycker man ju till en gång (+ använder rösten... ryter/säger NEJ bestämt) så att de känner att de har en kedja, sen går de ju (oftast) snällt... sen behövs oftast bara rösten gång 2...
om du är rädd om nosryggen så kan du ju ha kedjan under hakan istället...

det är väl bättre å ha lite skarpare medel, än att en olycka händer?
Nästa gång är du utanför hagen när alla polare galopperar förbi, å då kanske du har löshäst istället... :crazy:

Kedjegrimskaft, hjälptyglar och liknande kan vara en bra hjälp för att bryta ett oönskat beteende, men man ska se till att man så snart som möjligt får effekt och kan plocka bort dem, annars är det meningslöst. En lös kedja kostar inte så mycket att köpa, 30-40:-, och du kan sätta den på ett vanligt grimskaft.

Jag föredrar att lägga kedjan över nosen, får då verkar den bromsande när hästen går förbi mig och nedåt om den reser sig. Och du kan knappast skada hästen med den, såvida du inte väger typ 100 kg och blir hängande fritt i luften om hästen reser sig... En normalt intelligent häst som inte har panik ger nog efter innan det händer. ;)

Har själv använt kedjegrimskaft på min häst under 3-4 dagar vid utsläpp för att hindra henne från att sticka i grindhålet, bara precis så mycket som krävdes för att få henne att förstå vad jag ville. Nu beter hon sig perfekt vid utsläpp med eller utan (vanligt) grimskaft, och hon kastar sig inte ens iväg när man tagit av grimman. :)

Carat skrev:
stallet har inget grimskaft med kedjor.

men köp en kedja för 16 spänn på börjes då *suck*

vill du ha hjälp å lösa problemet eller vill du va anti mot alla förslag?
tycker det e lite "töntigt" att "stallägaren är emot"... jaha, det e väl DIN häst? å stallägaren lär ju inte orka vänta på att hästen behagar komma in.........

som pinky säger, man behöver ju inte ha kedjan 4-ever... bara tills hästen hajjar... å sen får man väl ta fram den igen om hästen har glömt vem som bestämmer...
jag har kedja på min häst de 10 första gångerna på banan efter att vi hade ridit å jag ville träcka i grimma + beta... hon slutar tänka när hon är nervös, å behöver ett litet wake-up-call då å då... men nu är hon trygg där å jag kan gå i grimma å grimskaft.. problemet löst.

träns med longerdelta eller grimskaftet trätt genom ena bettringen till den andra. Bättre än inget. Nu vet jag inte vad du skulle göra, men börja med lite ledövningar inom stängslat område så du inte behöver vara rädd att tappa henne. Annars är det svårt att ge råd såhär över nätet då man inte ser varför hon trilskas.

Om du inte har kunnat rida hästen så har hon nog en del överskottsenergi som kryper i kroppen och det kan väcka :devil: i även den snällaste häst.

Prova råden du har fått med ett kedjegrimskaft. Du behöver inte vara orolig för att dra av hennes nosben såvida du inte är grön och heter Hulken. Du kan helt omöjligt knäcka av en hästskalle.
Är du orolig för att den skall sticka med dig så köp en lös kedja och fäst den på en longerlina. Sticker hästen iväg så har du 10 m lina att ge på och sedan hala in hästen när du får kontroll på den.

Om jag vore du så skulle jag strunta i vad stallägaren säger! Din häst, ditt bekymmer. Anser stallägaren att det farligt/dumt att använda lite skarpare medel så får väll h*n leda ut din häst i fortsättningen då! Och varför skulle det vara så farligt med en kedja? På Strömsholm t.ex. så leds allltid hästarna med kedja och de verkar inte ha dött av det...

Att leda i träns ( gärna i kombination med lina) är också en bra ide men det kan vara lite svårare att hinna få av tränset om hästen blir lite taggad när den kommer ut i hagen.

Och du, ta på dig en hjälm. Jag har alltid hjälm när jag leder hästar som gör sådär.

Jag kan inte hålla mig! Jag måste få sväva ut lite angående bräckta nosben...

Om du tittar på ett hästkranium så ser du att det är väldigt kompakt. Sedan lite längre ned där andningskanalerna löper (näsborrarna) så smalnar kraniet av och löper mellan näsborrarna ned mot mulen där den avslutas i brosk (rätta mig gärna om jag har fel)

Alla dessa skräckhistorier som går om knäckta nosben, orsakade av kedjor och framförallt hackamoore har säkerligen ett korn sanning i sig. Men grunden till detta är icke korrekt anpassad utrustning, ett hackamoore eller nosgrimma skall INTE sitta strax ovanför näsborrarna så de trycker över luftvägarna. Även om kraniet är tunnare ju längre ned du kommer så kan du inte med handkraft eller kedjekraft knäcka av det. Det krävs lite mer än så.

En fråga. Låt säga att hästen sticker med kedja och grimskaft/lina. Råkar olyckligtvis trampa på så sätt att det blir en rejäl kraft i linan eller för den delan linan fastnar när hästen drar på för fullt. Den knycken/kraften som blir då, är den tillräcklig för att knäcka nosbenet? För där är det ju frågan om mkt större krafter.

Ja, i teorin är det möjligt. Fast jag tror det är troligare att linan eller grimman går sönder än att något i hästen går sönder.

Handen på hjärtat, hur vanliga är den typen av skador? Har någon stött på en häst som brutit nedre delen av skallen?

Som jag tänker det så är det väl mer troligt att hästens huvud dras ner och rycket mildras över nosryggen, det blir inte rakt av liksom utan en del av rycket blir rakt neråt. Eller...?

Jag tycker att du gjorde helt rätt och du kommer säkert inte att få problem nästa gång. Se det som en engångsföreteelse och försök att inte ens tänka att hon ska göra likadant nästa gång du hämtar henne. Säkert hade något hänt i hagen som gjorde att de var upphetsade. Vore det min häst så skulle jag aldrig i livet använda kedja.

När man måste ta till den typen av redskap så är det formodligen brist på ledarskap och det tror jag inte att det handlar om i ditt fall. Klart att hästarna går lugnt med kedja över nosen men de gör det inte för att de har en självklar ledare vid sin sida utan för att de vet att det gör ont om det inte gör det. Otroligt dumt att rekomendera kedja tycker jag.

Åhh!

Allt detta daltande!

Hästen gjorde fel och uppförde så att både häst och ledare kunde ha skadas. Vad är det då för fel med en kedja? Personligen tror jag att en repgrimma gör mer ont än vad en kedja gör!

Det hon gör är att säga ifrån mot sin häst. Hon kan hålla sin häst där hon vill och säger att ditt beteende är inte önskvärt, lyssna på mig istället för på dig själv.

Att ha häst tar tid och snabba genvägar blir ofta senvägar. Personligen tror jag på att bygga upp ett förtroende som är ömsesidigt och jag tror inte på att ta till smärta som bestraffning för ett felaktigt beteende. Speciellt när man som trådskaparen inte vet varför hästen har gjort på ett visst sätt. Kalla det dalt om du vill hellre det än att bestraffa för något som hästen inte förstår.

Tänk om trådskaparen sätter på en kedja och hästen blir rädd för något och rycker upp huvudet och kastar sig åt sidan. En helt naturlig reaktion hos hästar. I det samma får hon ett smärtsamt tryck över nosen. Vad lär sig hästen av det? Jo att det kan vara smärtsamt att vara med matte. Det skapar knappast något bra förhållande mellan häst och människa.

Jag tror att när man startar med att ta till olika verktyg för att få hästen hanterbar så kommer man in i en ond spiral i umgänget med hästen. Har man hästen från att den är riktigt ung så ska man ju trots allt leva tillsammans i över 20 år då gäller det att umgänget bygger på ett hållbart förtroende.

OK, så här ser jag det:

Hon leder sig häst som från börjar konstrar och verkligen inte vill lyssna. När hon väl får hästen framåt så börjar hagkompisarna att springa och hästen vill hellre hänga på dem än att stanna hos henne (ledaren).

Hur hade en ledarhäst hanterat den situationen? Jo, den hade sagt ifrån ordentligt så det hade känts och den andra hästen hade fattat vinken. Jag menar inte att hon skall lägga på en kedja och sedan rycka sig gul och blå utan att hon med att kunna markera att: - stopp, stanna. Du kliver inte över mig!

Jag tror inte på en kedja som en lösning att använda varje dag men för att användas för att markera sin ståndpunkt i en sånhär situation är den alldeles utmärkt.

Åska skrev:
Hur hade en ledarhäst hanterat den situationen? Jo, den hade sagt ifrån ordentligt så det hade känts och den andra hästen hade fattat vinken.

Då har vi nog olika erfarenheter av ledarhästar. Jag har ett 26 årigt sto hemma som är en självklar ledare oavsett vilka hästar hon går med. Det är verkligen så att ingen häst ifrågasätter hennes ledarposition. Det är mycket sällsynt att hon tar till våld för att visa sitt ledarskap. Unghästar kröker hon definitivt inte ett hårstrå på. Jag har sett henne bli riktigt arg en gång och det var mot en äldre hingst som enligt henne uppförde sig illa. Hennes form av ledarskap är en förebild för mig när jag hanterar mina hästar och det har ännu så länge fungerat bra.

Jag måste lägga till en sak. Om en ledarhäst bestraffar en annan häst för något så går ju den andra hästen undan. Den stannar definitivt inte kvar i närheten av ledarhästen. Hur ska du kunna bestraffa hästen och sedan förvänta dig att den skall följa med, när dess naturliga instinkt är att gå undan från sin ledare?

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka