gjorde ja rätt?

U

Uddatyp

har haft en liten bråkig period med min nya häst.
han har testat mej på precis allting..underbar va han i början men nu har han kommit till sin testa period.

iallafall så va ja ute o gick, de gick bra han följde med överallt, funkade o stanna efter ett tag eftersom han inte ville stå still alls så nöjde jag mej med att bara stå still en liten stund..skulle ja ha krävt att han stog still en lång stund? eller räkte de med den lilla lilla stunden vi stog stilla?

sen när vi kom tillbaka till stallplanen så ställde ja mej me honom där och han stog helt jättestilla o bra..

men sen ställde han sej jätte jätte nära mej och blåste mej i nacken/ ansiktet..han stog så ganska länge o blåste sådär mjukt o mysikt.

så nu undrar ja bara om han skulle fått göra så?
förstörde de allt eller är de tecken på att han gillar mej lite iallafall?
ibland känns de nämligen som om ja inte gör annat än att tjatar på honom..

ja vill ju att han ska stå stilla när ja vill o sånna saker..inte för höga krav va?
men självklart berömmer jag massor när han är duktig.

han är väldigt väldigt dominant och hög i rang..därför ja undrar lite.
också därför de är viktigt att aldri låta honom ta över för då blir han förjävlig.

jätejätte tacksam för svar
 
Sv: gjorde ja rätt?

ett tecken på att de inte respekterar din zon är ju när de kommer och buffas eller bara kommer nära en utan att man har bett den. för att detta ska fungera måste ju även du vara respektfull för hästens zon och alltid fråga ifall man får komma och hälsa, borsta osv. men eftersom din häst bara snusade dig i nacken och inte gjorde något mot dig (?) som buffa och så skulle inte jag göra så mkt väsen om det. känner samma sak själv...jag orkar inte vara den tjatiga tanten i hästens ögon...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gjorde ja rätt?

ne han rörde mej inte. stog så nära han kunde utan att nudda.

har också tänkt på att dom inte bara får klampa på så men nu eftersom han inte nudda mej tänkte ja att de inte va samma sak?

sen va de jag som redan stog nära honom, de va asså inte han som gick fram till mej..han bara sträckte fram halsen o så..
 
Sv: gjorde ja rätt?

så nöjde jag mej med att bara stå still en liten stund..skulle ja ha krävt att han stog still en lång stund? eller räkte de med den lilla lilla stunden vi stog stilla?

Räcker utmärkt. Mera träning så kan ni stå längre stund längre fram.

men sen ställde han sej jätte jätte nära mej och blåste mej i nacken/ ansiktet..han stog så ganska länge o blåste sådär mjukt o mysikt.
så nu undrar ja bara om han skulle fått göra så?
förstörde de allt eller är de tecken på att han gillar mej lite iallafall

Så gör hästar i harmoni med varandra. Stilla blåser sin andedräkt i näsan på bästa kompisen eller flockmedlemmen. Får man det av sin häst kan man vara glad, inte så vanligt.
Du kan andas din andedräkt i näsborren på honom och han kommer att lukta i sig den. Men var försiktig och gör det bakom boxgallret. Är du inte chef så kan du få ett bett eller en spark.

/P Döben
 
Jag tycker också att du görde helt rätt. Stå stilla och inte bry dig om han går runt.

Kräv inte en häst att står stilla om du inte vet först varför han står inte stilla.

Från vad du skriv så skulle jag säger rakt av (skulle gärna har mer info men men) att han är en häst som har ingen självförtroende BORTA från stall planen. Du skriv när han var på stall plan så var han lung och stog stilla utan bekymmer. Ibland det räcker att du ändra miljö att du kan ta en lung häst och helt plutslig har du en mer nervous häst 30 meter bort från var den känna sig trygg. En nervous häst eller en som känna sig inte lika trygg längre måste nästan alltid rör sina foter, flykt instinkter sätter sig in. Hästen börjar använder sin höger sidan "right brain" av gärna och det är nästar omöligt att lära den nåt tills du får den "left brain" igen.

Du kan gör en test. Ta en promenad och konsentrera på när du märke ett "ändring" i din häst. Huvud högre, snabba rörelse med öronen, ect...
Sen vända du och går samma väg du kom tills du ser att den koppla av igen. stanna och ser om han står still. Om han gör så, så kan du står still båda två 30 sec till några minuter. Sen gå mot "the scary place" igen. och börjar om igen. Efter en stund så skulle du kunna går längre och längre med en mer av kopplat häst. Plus har du lärt honom att han kan lita på dig och att det har gått in att det är inte farlig eller läskig.
Nu var det skrivet med det lite info du gav men gärna rätta till mig om du tycker jag är fel, och varför.

Att han vill står in till dig som han gjorde så som Fyntt sa, jag heller skulle inte göra nåt av det tvärt om faktis. Det är för sellan att våra hästar vill bara undersöker oss. Det bästa är som du gjorde stå stilla (som jag förstog. Hade jag fel?) och låt den lukta dig utan att klappa han så länge han är respekfult. Många (inte alla) hästar vill göra så men när vi gå att klappa de vända de huvud bort lite, En täcke och att de inte vill.
 
Sv: Re: gjorde ja rätt?

jag upplever de mer som att han blir frustrerad när man stannar för han vill inte stå still...man kan rida hur långt bort som helst han bryr sej inte..annars kan han skritta lugnt o så..verkar gilla att vara ute o gå..men stanna och stå still är lite svårt..

va glad ja blir att de e positivt att han nosar o blåser på mej.
va lite orolig att de ännu va ett sätt att visa att han bestämmer över mej..

de är en sån häst som gillar att stå nära..hindrar man honom inte så skulle han la sätta sej i knät..svårt o bli sur på honom när han gör så men samtidigt är de lite jobbigt ibland..men de är inte så att han knör på mig..men just att han ska vara så nära.
 
Re: Sv: Re: gjorde ja rätt?

jag upplever de mer som att han blir frustrerad när man stannar för han vill inte stå still...man kan rida hur långt bort som helst han bryr sej inte..annars kan han skritta lugnt o så..verkar gilla att vara ute o gå..men stanna och stå still är lite svårt..

Det brukar en mer osäkert häst göra trampa mycket. Jag inte menar rädd. Men en häst som är inte självsäkert. Det kan vissas på olika sätt. Och det lite som du har skrivet och utan att ser ut det är värt ett prov. Som sagt om du förklara vad händer och hur hästen reagera så är det lättare att ändra planen då. Att ändra en beteende så måste man går lite längre back. Det går bra ute i skogen men förmodligen du rider och uplever hans beteende på ett annat sätt. Man känner sig mer i kontroll då. En häst som är osäkert och även rädd kan det känna som de inte har nån respekt över huved taget. Och att kräva det så kan ibland skapa mera problemar.

Självklart behöver du inte ta min råd. Men Genom NH är det mycket mer än att bara svinga repet.

de är en sån häst som gillar att stå nära..hindrar man honom inte så skulle han la sätta sej i knät..svårt o bli sur på honom när han gör så men samtidigt är de lite jobbigt ibland..men de är inte så att han knör på mig..men just att han ska vara så nära.

Det kan också visa att han söker säkerhet. Det finns hos dig men inte tillräkligt än kanske. Jag själv tycker så länge de inte biter eller trampa på mig att det är ok att de "hälsa på". Men då måste de kunne baka undan när det behövs
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 675
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 156
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp