Gjord med magplatta bra till bockande häst?

Targa

Trådstartare
Läste ett intressant svar från en hopptränare angående det här med hästar som bockar efter hinderna vid hoppning. Jag har ett äldre sto som gör det - riktig rodeohäst ibland :crazy:

Svaret gick ut på att ston ofta kan bli irriterade på sadelgjorden vid punkttryck t ex när gjorden trycker till över ett hinder. Därför skulle en gjord med magplatta kunna avhjälpa bockningstendenerna genom att fördela trycket bättre. Mitt sto är i vanliga fall ganska irriterad när man spänner sadelgjorden, så jag kan mycket väl tänka mig att hon reagerar extra vid extremt punkttryck (även om vi bara hoppar småhinder).

Skulle vara mycket intressant att höra om någon här har erfarenhet av detta. Någon som har sluppit en bockande häst efter att ha bytt den vanliga gjorden mot en magplattegjord??

Sv: Gjord med magplatta bra till bockande häst?

Åh, det skulle jag också vilja veta :)

Inte bockande men jag har blivit av med allt tjurande vid sadlingen.

Intressant att höra! Använder du magplatta alltid numer?

Liknande trådar

Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Hoppning Fick inget riktigt svar under Utrustning - gör ett nytt försök här Läste ett intressant svar från en hopptränare angående det här med...
Svar
19
· Visningar
2 605
Senast: EQL
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar