Gisslet med efteranmälningar

A

alfa460

Är det bara jag som tycker att det borde finnas en gräns för hur många efteranmälningar man får ta emot i en klass?

I helgen som gick så var vi iväg med unghästen och skulle starta i två klasser. När vi kommer dit så är det totalt 22 efteranmälda i första klassen och sen är det 23 i den andra klassen. Multiplicera detta med 2.5 minuter så inser man rätt snart att vi var i god tid på morgonen och att dagen blev en del längre än vad vi trodde. Jag inser så klart att det är viktigt för ekonomin att ha så många starter som möjligt, men för oss som anmäler i tid känns det alltid lika frustrerande.

När vi lämnade tävlingsplatsen klockan 14:30 så hade dom klarat av två klasser och hade två kvar, varav en var en laghoppning. Denna tävling var inte värst på något sätt, vi har värre exempel.

Sv: Gisslet med efteranmälningar

jo, åkte själv med unghäst på hoppningar i ett par år, hatade alla efteranmälningar, eftersom unghästarna alltid fick hoppa sist (why?) är det inte bättre att ta unghästarna först istället?
det är himla jobbigt att försöka motivera ungisarna till o inte bli trötta, dessutom med nya erfarenheter som vissa tävlingar kan bli.

men man kan ju ringa i förväg och få reda på efteranm. och strykningar, så man inte behöver komma för tidigt

Hur nära måste man inte ha till tävlingsplatsen då? Om det hade varit normalt med strykningar/efteranmälda så hade vi varit tvungna att åka hemifrån ganska precis en timma innan sekretariatet öppnade.

Vi kollade givetvis preliminära startlistor, men dessa var just preliminära...

vissa efteranmäler sig på plats. det har förekommit här flera ggr

Precis, det är stora förändringar på plats som är problemet. De som är med i de preliminära startlistorna är inget problem alls.

Håller med dig om det! Är det bara några stycken, då är det ju ok. Men när det blir så många som du skriver, då är det ju ett problem! Jag har själv varit med om det på en tävling. Det var varmt som 17 den dagen, och man hade släpat dit häststackaren X antal timmar för tidigt.

En annan sak jag tycker är jobbig är när det inte kan anslås i ryttarmeddelandet vilken som startar först i klassen, avd A eller B.
Det är helt ok med mig att avd B startar sist i dagens första klass, och sedan först i dagens andra.
Men om man då startar avd A i dagens andra och tredje klass, då blir man RÄTT irriterad om det visar sig att man gick upp och fodrade hästen typ 5.00. När det räckt att man åkt hemifrån över en timme senare än man gjorde.

Rekordet på att byta plats med avd A och B i senaste laget var på en tävling jag var på i början av maj.
Då ville arrangören ha avd B före A, och det meddelades 5 minuter innnan första start i klassen. Resultat = några i avd A hade redan börjat rida fram...

__Stilett__ skrev:
jo, åkte själv med unghäst på hoppningar i ett par år, hatade alla efteranmälningar, eftersom unghästarna alltid fick hoppa sist (why?) är det inte bättre att ta unghästarna först istället?
det är himla jobbigt att försöka motivera ungisarna till o inte bli trötta, dessutom med nya erfarenheter som vissa tävlingar kan bli.

Ur banbyggnationssynpunkt kan det vara smart att ha unghästarna efter di gamle, som man brukar ha. Men för unghästarna skulle så vore väl AB-BA det smartaste antar jag. Jag tror att man kör konsekvent på ABAB på dom flesta ställe för att slippa krångel. Jag vet att vi har gjort avsteg från detta endast när vi tillfrågat de ekipage som påverkas. Dvs klasser med mycket få startande.

tyvärr e jag väl en sån som ofta efteranmäler mig, försöker dock bli bättre..

något som jag tycker är värre är alla som anmäler sig och inte kan ringa arrangören och medela att de inte tänker dyka upp. efteranmälningarna är ju ivf på plats och tänker starta. man planerar ju efter hur många som är före å dyker inte de upp kan det rätt som det e bli väldigt bråttom å det är inte så värst kul.

ja AB-BA vore ju bäst! här har det dock nästan alltid varit ABAB och det är jobbigt :crazy:

Ni fick i alla fall reda på det när ni kom. Vi var på tävling i helgen och då d-ponnysarna hoppade sin första klass kunde sekretariatet fortfarande inte prestera en startlista för b-ponnysar i nästa klass pga efteranmälningar. Hur fasen ska man då veta när man ska lasta ut?

Jag tycker det är bra som många klubbar gör i skåne iallafall.

Man lägger avd B på morgon. sedan börjar man om med höjderna igen på em för avd A.

Då är vi nog i olika delar av skåne, för det har jag aldrig varit med om faktiskt.

life skrev:
Jag tycker det är bra som många klubbar gör i skåne iallafall.

Man lägger avd B på morgon. sedan börjar man om med höjderna igen på em för avd A.

Fler o fler gör så på storhästtävlingar här i Skåne ja, mycket bra tycker jag!
Lite trist dock om man har en häst i avd B o en i avd A, då blir det långa dagar om det inte är så nära att man kan köra och byta häst!:)

Hur gör man med ombyggnationer då? Det blir ju dubbelt så många som om man kör ABAB. Om man är hyfsat snabb så tar väl en ombyggnation ca 20 min + 15 min att gå banan. Dvs ca 40 min extra per klass. Eller missar jag något?

Klubbarna som kör den metoden ( dvs BBB sedan AAA) är de som har stora banor och mycket hindermaterial, så alla 3 banorna är färdiga och på plats i stort sett, så mellan klassena är det kanske någon oxer som ska vändas och några hinder som ska höjas i övrigt är allt på plats från början!
Givetvis kan inte alla klubbar göra så här pga platsbrist eller att hindermaterialet inte räcker till, men de som har möjlighet till det gör det mycket bra!

__Stilett__ skrev:
vissa efteranmäler sig på plats. det har förekommit här flera ggr
här i sthlm brukar det vara så mkt starter att det aldrig tas emot efteranm. på plats

Att köra AB-BA är ju urdumt tänk då dem som rider i andra och tredje klassen, de unghästarna får vänta hur lång tid som helst

Vi var iväg i helgen med Tysken och vi åkte kl 8 på morgonen och kom hem kl 18.

Lång tid för en 5 åring.´

Och när det dessutom blev över 20grader varmt och en nätt summa på ca 36st efteranmälda A hästar i andra klassen blev det oerhört drygt.

Kan ju säga att ny ryttare två starter en 1.10 och en 1.20 tog rejält på honom. Han låg och sov hela dagen igår :crazy:

__Stilett__ skrev:
ja AB-BA vore ju bäst! här har det dock nästan alltid varit ABAB och det är jobbigt :crazy:

Tok heller!! :eek: Jag var o tävlade i söndags och då fick arrangören för sig o göra så. :mad: Jag startade näst sist i 100 o 2:a i 110. Tilläggas kan att det var vår debut i 110 dessutom. Min häst behöver vila mellan klasserna. Nu fick han skritta i 20 min o sen på't igen. Måttligt road.. :devil: Han hade inte uppmärksammat att hindrena var 10cm högre än vanligt så vi rev 1:an, 2:an & 4:an sen sa han upp sig på 5:an. :crazy: det gick inte ens övertala han att hoppa 1:an en gång till. Han var trött och hade gett upp.. Gör de så en gång till blir det att stryka sig o åka hem.. :(

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023