Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förutom att håret som klipps av gör att knopparna spretar som bara den om hästen har en litet styvare man än genomsnittet.
Min såg förjäklig ut när hon blivit klippt med saxen ovan, visserligen inte jag som gjort det, men när de stråna som blivit avklippta började växa
ut så stod de rakt upp ut ur knopparna. Min är ju mörk med vit man så minsta lilla strå som ligger fel syns väldigt tydligt. Då är kniven bättre
då den skär av stråna underifrån och då syns inte spretet lika väl.
Om hästen så uppenbart tycker att det är obehagligt: varför måste den ryckas?
Jag såg din kommentar om knopparna, men i TR står det att "manen FÅR vara flätad".
Jag red en dressyrtävling på min häst med lång man helt lös. LA-nivå. Fick kommentarer från domaren: "vilken goding" och "härlig häst". Ingen som dömde ner pga frisyren åtminstone och här kan vi tala om man. Nordsvensk travare med halvmeterlång, tjock, något lockig man som flög fritt i vinden.
har du testat att 1, motionera så hästen är varm, fläta många små stenhårda flätor. låt hästen gå med dessa och fläta om efter behov, rid ordentligt så hästen är mycket mycket varm, massera med piggborste i mankammen så lite hår lossnar och hästen slappnar av och ryck få hårstrån i taget medans du hela tiden masserar så hästen inte märker för mycket att du rycker.
flätorna drar loss lite och gör att manen ligger mer platt, pigg borsten drar loss lite och kliar i manen = mysigt.
och sen så kan man ju förstå att om man har grova hårstrån och får en 5st ut ryckta samtidigt gör ont :/
(brukar inte rycka själv då min hästs man är perfekt men fick dessa olika tips av min gamla tränare jag har bara slängt ihop dem)
Kallblod ska ju nästan ha utsläppt man, men en "sportponny" - nej, den ska vara knoppad.
Kallblod ska ju nästan ha utsläppt man, men en "sportponny" - nej, den ska vara knoppad.
Borsta manen med manborste eller mankam varje dag. Då rycks några strån loss varje gång och manen blir så småningom tunnare och framförallt jämnt tunnTar tyvärr enormt lång tid innan man ser tydligt resultat...