Gillar inte att få manen ryckt

Solponny

Trådstartare
Min häst gillar inte att få manen ryckt, men hon har sån himla tjock man så knopparna blir gigantiska. Hon slet nästan sönder grimman sist jag försökte. Någon som har tips?

Sv: Gillar inte att få manen ryckt

Det finn väl såna där knivar som gör att det ser ut som att manen är ryckt fast den egentligen bara är avskuren

Motionera hästen så att den är riktigt varm innan du rycker, och använd en mankniv precis som lilstar rekommenderar.

Effileringssax.
effileringssax.jpg

Smidigt och garanterat smärtfritt. Med lite skills blir det lika snyggt som ryckt. Varför bråka när det finns alternativ liksom.

Förutom att håret som klipps av gör att knopparna spretar som bara den om hästen har en litet styvare man än genomsnittet. :crazy:
Min såg förjäklig ut när hon blivit klippt med saxen ovan, visserligen inte jag som gjort det, men när de stråna som blivit avklippta började växa
ut så stod de rakt upp ut ur knopparna. Min är ju mörk med vit man så minsta lilla strå som ligger fel syns väldigt tydligt. Då är kniven bättre
då den skär av stråna underifrån och då syns inte spretet lika väl.

Men har man en brun häst med svart mjuk man så är det ju inte problem. :)

Min går inte att rycka, mankammen börjar blöda. Så hon har haft pottfrilla för knopparnas skull, nu tävlas hon inte och då får manen växa fritt.

Om hästen så uppenbart tycker att det är obehagligt: varför måste den ryckas?
Jag såg din kommentar om knopparna, men i TR står det att "manen FÅR vara flätad".

Jag red en dressyrtävling på min häst med lång man helt lös. LA-nivå. Fick kommentarer från domaren: "vilken goding" och "härlig häst". Ingen som dömde ner pga frisyren åtminstone och här kan vi tala om man. Nordsvensk travare med halvmeterlång, tjock, något lockig man som flög fritt i vinden.

Förutom att håret som klipps av gör att knopparna spretar som bara den om hästen har en litet styvare man än genomsnittet. :crazy:
Min såg förjäklig ut när hon blivit klippt med saxen ovan, visserligen inte jag som gjort det, men när de stråna som blivit avklippta började växa
ut så stod de rakt upp ut ur knopparna. Min är ju mörk med vit man så minsta lilla strå som ligger fel syns väldigt tydligt. Då är kniven bättre
då den skär av stråna underifrån och då syns inte spretet lika väl.

Precis vad jag misstänkte...

har du testat att 1, motionera så hästen är varm, fläta många små stenhårda flätor. låt hästen gå med dessa och fläta om efter behov, rid ordentligt så hästen är mycket mycket varm, massera med piggborste i mankammen så lite hår lossnar och hästen slappnar av och ryck få hårstrån i taget medans du hela tiden masserar så hästen inte märker för mycket att du rycker.

flätorna drar loss lite och gör att manen ligger mer platt, pigg borsten drar loss lite och kliar i manen = mysigt.
och sen så kan man ju förstå att om man har grova hårstrån och får en 5st ut ryckta samtidigt gör ont :/

(brukar inte rycka själv då min hästs man är perfekt men fick dessa olika tips av min gamla tränare jag har bara slängt ihop dem :p)

Om hästen så uppenbart tycker att det är obehagligt: varför måste den ryckas?
Jag såg din kommentar om knopparna, men i TR står det att "manen FÅR vara flätad".

Jag red en dressyrtävling på min häst med lång man helt lös. LA-nivå. Fick kommentarer från domaren: "vilken goding" och "härlig häst". Ingen som dömde ner pga frisyren åtminstone och här kan vi tala om man. Nordsvensk travare med halvmeterlång, tjock, något lockig man som flög fritt i vinden.

Kallblod ska ju nästan ha utsläppt man, men en "sportponny" - nej, den ska vara knoppad.

har du testat att 1, motionera så hästen är varm, fläta många små stenhårda flätor. låt hästen gå med dessa och fläta om efter behov, rid ordentligt så hästen är mycket mycket varm, massera med piggborste i mankammen så lite hår lossnar och hästen slappnar av och ryck få hårstrån i taget medans du hela tiden masserar så hästen inte märker för mycket att du rycker.

flätorna drar loss lite och gör att manen ligger mer platt, pigg borsten drar loss lite och kliar i manen = mysigt.
och sen så kan man ju förstå att om man har grova hårstrån och får en 5st ut ryckta samtidigt gör ont :/

(brukar inte rycka själv då min hästs man är perfekt men fick dessa olika tips av min gamla tränare jag har bara slängt ihop dem :p)

Värt att testa :laugh:

Jag skrev att det behövs lite skills. ;) Effilera underifrån och ta resterande spret med vanlig sax efter knoppning. Men det hänger också mycket på hur bra saxarna är.

Kallblod ska ju nästan ha utsläppt man, men en "sportponny" - nej, den ska vara knoppad.

Säger vem? :crazy:

Jag personligen tycker att alla hästar ska ha lång man (fjordingar får ha stubb)
Tycker det är apfult med kort man (speciellt på ponnysar), och knoppar är nog det gräsligaste som finns i häst-frisyr-väg :grin: :angel:

nä, lång man ska det va :love: Vill man ha undan manen är det bara till o göra en ardennerfläta:grin:

Ja jag vet ju inte hur pass duktig personen var som gjorde det, men jag kommer aldrig göra om det. Det var extremt fult, absolut inte värt att
göra x antal misslyckade gånger för att det ska se snyggt ut, och jag är inte helt dålig på att knoppa och grooma, då det var det jag jobbade
innan jag började plugga igen. :D

jag köpte en dyr kam som ska tunna ur manen. Det såg även det förjävligt ut! Min Leia hatar verkligen att få manen ryckt. O det var så illa att jag knappt fick röra manen på ett år. Så nu har jag gett upp. Jag gör inbakad fläta istället!

Borsta manen med manborste eller mankam varje dag. Då rycks några strån loss varje gång och manen blir så småningom tunnare och framförallt jämnt tunn :) Tar tyvärr enormt lång tid innan man ser tydligt resultat...

Sök solorake

Är väl ursprungligen till hundar tror jag men den funkar rätt bra till att tunna ur manen lite. Ta inte för mycket med den bara den är effektivare än man tror :crazy:.

Borsta manen med manborste eller mankam varje dag. Då rycks några strån loss varje gång och manen blir så småningom tunnare och framförallt jämnt tunn :) Tar tyvärr enormt lång tid innan man ser tydligt resultat...

Har inte tänkt på att man kan göra så, det ska jag göra!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 610
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 028
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka