Gillar inte att få manen ryckt

Sv: Gillar inte att få manen ryckt

Då kan det väl vara lämpligt att avla bort tjock man, så ponnyerna slipper utsättas för onödigt lidande.

Precis.
Det finns många diskussioner kring gränsdragningen mellan "misshandel" av djur och vad som är OK när det gäller bett, sporrar, spö et c.
Man tänker inte alltid på "omvårdnaden".
En ponny som "nästan sliter sönder grimman" när man rycker manen, lider uppenbarligen av det. Misshandel?? Något ponnyn ska "lära sig"?
Åtminstone onödigt lidande.

Tänk att vi människor ska vara så fokuserade på utseende och vad vi tycker är fult eller vackert så vi utsätter både oss själva och våra djur för lidande!:eek:

Jag skulle inte själv uppskatta att få håret ryckt för att tunna ut det (är i och för sig så tunt att jag nog snarast skulle bli skallig). Om man drar sitt barn i håret så tussarna ryker, anses det vara aga och är olagligt. Att dra sin häst i håret så tussarna ryker är tydligen något som ska uppmuntras.

Vad är det för fel på att acceptera att hästen ser ut som den gör och låta den vara i fred med det? Som någon annan skrev, om man vill få undan manen så kan man väl lägga en "ardennerfläta" längs mankammen.

KL*

Ryckning av manen är nog väldigt individuellt, min häst hade aldrig fått sin man ryckt när jag köpte henne som 4 åring, endast klippt. Men hon tycker att det är mysigt att bli ryckt! Står helt still och halvsover, protesterar inte och visar inget obehag.
Henne rycker jag eftersom hon inte ogillar det, men hade jag en häst som protesterade hade jag nog letat efter andra lösningar..

Precis.
Det finns många diskussioner kring gränsdragningen mellan "misshandel" av djur och vad som är OK när det gäller bett, sporrar, spö et c.
Man tänker inte alltid på "omvårdnaden".
En ponny som "nästan sliter sönder grimman" när man rycker manen, lider uppenbarligen av det. Misshandel?? Något ponnyn ska "lära sig"?
Åtminstone onödigt lidande.

Tänk att vi människor ska vara så fokuserade på utseende och vad vi tycker är fult eller vackert så vi utsätter både oss själva och våra djur för lidande!:eek:

Jag skulle inte själv uppskatta att få håret ryckt för att tunna ut det (är i och för sig så tunt att jag nog snarast skulle bli skallig). Om man drar sitt barn i håret så tussarna ryker, anses det vara aga och är olagligt. Att dra sin häst i håret så tussarna ryker är tydligen något som ska uppmuntras.

Vad är det för fel på att acceptera att hästen ser ut som den gör och låta den vara i fred med det? Som någon annan skrev, om man vill få undan manen så kan man väl lägga en "ardennerfläta" längs mankammen.

Det var just därför jag startade denna tråd; för att jag ville se om det fanns något annat alternativ som är mindre smärtsamt.

Arrdennerfläta brukar man väl inte ha på ston om jag inte minns fel?

Det var just därför jag startade denna tråd; för att jag ville se om det fanns något annat alternativ som är mindre smärtsamt.

Arrdennerfläta brukar man väl inte ha på ston om jag inte minns fel?

Självklart kan du göra ardennerfläta även på stona. Det viktigaste när du tävlar är inom dressyren att få bort manen från halsmusklerna så att domaren kan se även där hur hästen jobbar. Har du riktigt tjock man på din ponny fungerar det även att dela manen på mitten längs hela mankammen och göra en på varje sida av halsen.
Och du kan ju faktiskt göra likadant med knopparna, och knoppa på båda sidorna om det behövs, så är det inte längre så viktigt att tunna ut mannen, bara man har den ordentligt klippt.

/Camilla

*kl*
Måste in och peta lite jag med en egen liten fråga som hör till saken. Jag har har quarter och de ska ha kort, liggande man- ca 7-10cm. Min häst har man som delar sig på flera ställen, hur i hela friden ska man få den att ligga på samma sida?!

Fläta över det som hänger över och låt det ligga så så kan det växa så av sig själv till slut

fläta den hårt och ha den så några dagar innan ev tävling, sen så använder du mycket hårsprey och gele för att få den att hålla sig på en sida :D.
att bara fläta och sen hoppas att det fortsätter fortsätter växa så är nog ganska långsökt (har i alla fall inte fungerat på de hästar jag provat på :/)

KL*

Ryckning av manen är nog väldigt individuellt, min häst hade aldrig fått sin man ryckt när jag köpte henne som 4 åring, endast klippt. Men hon tycker att det är mysigt att bli ryckt! Står helt still och halvsover, protesterar inte och visar inget obehag.
Henne rycker jag eftersom hon inte ogillar det, men hade jag en häst som protesterade hade jag nog letat efter andra lösningar..

Japp, det är oerhört individuellt och de individer som är så hårömma att de får rikspanik och kastar sig uppbundna, är helt klar oerhört känsliga, medans andra är som du skriver, manen lossnar lätt och de tycker det är jättemysigt och skönt.
de extremt hårömma individerna brukar i de fall de ägs av extremt prestige fyllda personer, bremsas för att ryckas. det säger ngt om hur extremt ont det gör på hästen vilket är anledningen till de panikartade protesterna.

effilerings sax, precis som Trani skriver om, varierar oerhört i kvaliteten och hur resultatet blir varierar med finessen hos den som använder den. Ett mycket effektivt redskap utan smärta eller protester från hästen när det används och fungerar som det skall.

Jag tror det är vettigt att ifrågasätta lite vad vi utsätter hästen för och i ett sånt här läge, om man vill att hästen ska se välvårdad ut på t.ex. tävling...hade JAG valt att ta bort manen helt. Snagg, alltså :cool:

Det går inte att rycka manen på vår ponny heller. Jag köpte en sån här på vinst och förlust, och det funkar hur bra som helst.

smarttails_vit.jpg

Vad är det för något? Hur fungerar den?

Den heter Smart Tail, det är som små rundade vassa blad som man drar med genom manen. För att få ett snyggt och bra resultat måste man lägga över manen på "fel" sida innan man börjar. Manen blir jättebra urtunnad utan att det gör ont, men jag tycker att det är ganska svårt att få slutresultatet jämnt (alltså topparna) så jag brukar avsluta med en vanlig sax. Bladen finns i fyra olika varianter beroende på vilken sorts man din ponny/häst har, om du googlar produktnamnet så hittar du mer info och bruksanvisning. Hoppas det kan vara ett alternativ för dig och din ponny, lycka till och berätta gärna om du provar den och hur det gick :)

Tillägg: det finns givetvis andra, precis lika bra såna här, men jag kan bara namnet på den jag själv har...

Senast ändrad av en moderator:

Den heter Smart Tail, det är som små rundade vassa blad som man drar med genom manen. För att få ett snyggt och bra resultat måste man lägga över manen på "fel" sida innan man börjar. Manen blir jättebra urtunnad utan att det gör ont, men jag tycker att det är ganska svårt att få slutresultatet jämnt (alltså topparna) så jag brukar avsluta med en vanlig sax. Bladen finns i fyra olika varianter beroende på vilken sorts man din ponny/häst har, om du googlar produktnamnet så hittar du mer info och bruksanvisning. Hoppas det kan vara ett alternativ för dig och din ponny, lycka till och berätta gärna om du provar den och hur det gick :)

Tillägg: det finns givetvis andra, precis lika bra såna här, men jag kan bara namnet på den jag själv har...

Rycker den bort tagelstråna eller "klipper" av? Om den klipper lär ju knopparna bli spretiga.

Rycker den bort tagelstråna eller "klipper" av? Om den klipper lär ju knopparna bli spretiga.

Tror att det är nån sorts kombination av båda. Man drar den genom manen och får då liknande tofsar som när man rycker manen med i "kammen". I och med att du vänder över manen och drar "kammen" tvärsöver mankammen så blir effekten densamma som när du rycker, dvs underifrån. Har inte haft några som helst problem med spretiga knoppar, inte en endaste gång :)

Säger vem? :crazy:

Jag personligen tycker att alla hästar ska ha lång man (fjordingar får ha stubb)
Tycker det är apfult med kort man (speciellt på ponnysar), och knoppar är nog det gräsligaste som finns i häst-frisyr-väg :grin: :angel:

nä, lång man ska det va :love: Vill man ha undan manen är det bara till o göra en ardennerfläta:grin:

Vi har en gammal fjording i stallet som har fått normal man som dom andra hästarna, dvs utväxt:laugh:. Och han blev mycket finare, tom ägaren höll med.

Jag har lång man på en av mina fjordingar me :laugh:

Hon hade det när jag köpte (fick) henne och vill inte kapa den:D Tycker hon passar bra i det :love:
32447765.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 610
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 028
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka