Yrja

Trådstartare
Nu har man kommit igång på riktigt här. Efter lite läsande och letande i körsvängarna har jag kommit på att det här är ju riktigt spännande! Jag har bestämt mig (nånstans i min vilda fantasi) för att köpa en gigg eller ngt annat roligt (om möjligt) och ev sälja min rockard. :D Nu ska det finåkas!

Nu undrar jag - vad ska jag tänka på vid köp av gigg? Vad krävs för seldon? Är det ens lämpligt att en sån körokunnig som jag köper en gigg över huvud taget? - eller varför inte en droska eller bröloppsvagn. :D Orkar min tunna travare vad som helst och vilka vagnar kan man köra även i trav?

Ge en nyfrälst lite råd och tips så att hon slipper göra en massa dumma misstag. :bow:

Tanken är bara att jag ska ut och finåka ibland på våra långa grusvägar i lugn skritt och trav tillsammans med min kära sambo. :cool: Inget allvarligare än så. Men jag skulle vilja byta ut våran lilla rockard till ngt lyxigare, bekvämare, eller ngt man kan sitta fler i. Uppgradera!

Sv: Gigg?

hej kör min kallblodstravare med tidaholmsgigg modell 1920 ca och trilla trilla köper du för 2000 gigg tidaholmare 3000 kolla verkligen att hjulen är glappfria i träet inget glapp tolereras .lite glapp i axeln går en gammal finsele (lokor)som kompleteras med draglinor o baksele eller ny bröstsele komplett med baksele o linor .vänj in häsren innan körning dra vagnen manuellt o led hästen bredvid .ett varmblod i vettig kondis drar ledigt 2 pers i en tidaholmare 1-2 mil dag.

Tusen tack för all info. :bow:
Ja självklart måste man vänja hästen vid varje ny vagn. Nu har jag en häst som blir stencool så fort man tar fram en vagn - till skillnad från vid ridning - och han har tagit oss ur knepiga situationer där jag inte haft den blekaste vad jag ska ta mig till. Han klattrar upp ur diken och blir prejad av bilar utan att ens tänka på det. Underbar häst när man inte är någon proffskusk. :D

Är det mycket underhåll på en gigg? Är det trähjul på alla och om det är det, hur underhåller man dessa och håller de för att köras på gropiga grusvägar i trav?

Komforten och hållbrheten på de nya giggarna är så oändligt mycket bättre än på de gamla giggarna. Bra att veta!

Givetvis själv är jag farsinerad av gamla åkdon/seldon men önskar även bli ägare av nytillverkad kärra/vagn .hjulen på dom nya är toppen även resten

Vi kör med två olika giggar från Tidaholmsvagnar, en maratongigg och en fingigg, båda är helt kanon! Maratongiggen vet jag inte vad den gick på men fingiggen ligger på 38000:- i nypris om jag inte minns fel, men han får ofta in begagnat.

Min ny-tillverkade marathon-gigg gick på ca. 19.500:-. Tror priset gått upp några tusen. Men i vilket fall, värd sina pengar!

DSC04850.jpg

DSC04851.jpg

Det är väll vikt som gäller på tävlingar om jag inte har fel, då blir väll maraton-giggen för lätt? När får man tävla med den, i dressyr?

tintilar:
Sattsa på en nytillverkad gigg/vagn! Det finns säkert bättre begagnade sådana. Gamla giggar kan man iof få väldigt billigt men blir dyrt i längden att fixa, underhålla och laga. För att inte tala om olyckor...

Själv drömmer jag om en trevlig dressyrgigg, men det får nog dröjja ett tag. :D
Är glad över maratonvagnen, men som sagt en trevlig gigg vore inte fel, har dock inte sett någon av den modell jag vill till salu på några år.

Det är väll vikt som gäller på tävlingar om jag inte har fel, då blir väll maraton-giggen för lätt? När får man tävla med den, i dressyr?

Man får tävla med denna i alla 3 disciplinerna. Groom-plattan är avtagbar.:)

Jag är sinnessjukt nöjd med min trilla med bilhjul! Den är lättkörd, stabil och bekväm. Billig var ju inte någon nackdel heller förresten för en amatörkörare som jag...

Här är bild på skrället:

nysele012.jpg

Trillan har vi kört i skritt, trav och faktiskt till och med galopp. Min shire drar den med lätthet. Gotlandsrusset i stallet drar den också men inte full lika lätt... Det är gotlandsrusset som går på släp på bilden f.ö.

Här är en galen bild på provkörning med russet, med shireskacklar och lite annat som jag inte vill erkänna riktigt... men en kul bild är det i alla fall med store Tom på släp... annars är det oftare så att russis får gå efter - liksom rättvisare.

Merhstar056.jpg

Merhstar046.jpg

En fördel med trillan är att man åker bekvämt fyra personer i den, det finns en sittbänk till som jag dock tagit ur då träet i den var lite skraltigt (har nog stått avtagen förut, antagligen ute) och måste bytas. Men det är mysigt att kunna ta med vännerna ut på körtur!

Va härligt!:D
Men det är väll lite tid å jobb nerlagt på den där kärran?:angel:
Har ju en gammal trilla, orört skick, nu satte det där ideer i skallen på en;)
Men är det inte vågat att fixa till en gammal vagn som har en 50-100 år på nacken? Antar att det är änna olika där:D

Grejen är ju att jag inte lagt ned mycket jobb alls på vagnen. Köpte den med bilhjul och så, det enda jag gjort än så länge är att byta skacklarna och sätta dit svängel. Kostade under 2000 kronor och en dryg timmes jobb för min del.

Sedan skall den målas om, det blir ju lite jobb förstås men det är jag beredd att ta. Vill ju att den skall hålla länge.

Ja, de är extremt snälla och verkar gilla att gå bakom. Om vi går på väg brukar en person hålla koll på släphästen så att den inte kan vrida ut rumpan eller ngt annat olämpligt när det kommer bilar - men hittills har lille russis aldrig behövt någon tillsägning faktiskt. Han älskar att få jogga bakom, Tom går i alldeles lagom tempo för att russet skall kunna jogga när Tom skrittar, trava när Tom travar och galopp har vi avhållit oss från sånär som på en testbit och det gick bra det med.

Det är ju trevligt ekipage .Jag vill framhålla trillan det är väl en vanlig trillla skulle jag tro ,sådana med för dåliga hjul (okörbara )finns det gott om ,omhjulade till bilhjul kan dom för en billig penning få ett andra liv i stället för skrothögen.

Jodå det är en vanlig gammal trilla som någon vänlig själ (läs tidigare ägare) bytt axlar etc. på och utrustat med bilhjul. Jag letade rätt länge efter just en sådan vagn - det bara vimlade av dem men allt för långt bort. Så när jag hittade min tvekade jag inte mer än ett par minuter, jag som brukar vara veligheten själv...

Vilken modell är det du letar efter???

Mja alltså det hade nog varit begagnat jag letat efter i så fall.
Men min investeringstakt har varit lite för hög,
ny systemdigitalkamera, fräschare hästsläp, renovering inomhus mm :angel: Så jag tror att jag bör ta det lite lungt ett tag, särskilt som vi letar gård också ;)

Liknande trådar

Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 649
Senast: agtatoon
·
Körning Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg. Vi ska på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 367
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 845
Körning Börjar bli grymt trött på att alla trådar här skapas ska infiltreras av denna ständiga kamp mellan travselarna och de riktigt bra...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka