Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

*KL*

En relaterad fråga är ju om, eller vilka giftiga växter som hästarna är smarta nog att umdvika. Någon som är kunnig i det?

Jag vet i alla fall så mycket att min häst verkar undvika smörblommor.

Och hur har vi det med ekollonen? Hur giftiga är dom och hur sugna är hästarna på att äta dom?

De flesta hästar verkar kunna hantera det där med ekollon. Vissa hästar däremot blir som missbrukare och äter alldeles för mycket. Det kan vara dödligt för dem. Så har man många ekar så gäller det att se upp.

Åh tack snälla för svaret, hittade blomman i den virituella floran. Tror ganska säkert att det är åkermolke (fettistel) vet du om den är giftig?! det stod inget där om att den är giftig, men den kan ju vara det för hästar?!

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Fantastiskt bra lista! Men hur gör man för att bli av med växterna?
Vi har massor med johannesört och alsickeklöver i våra blivande hagar.

(och Balderbrå - men det stod inte med på nån lista)

Besksöta har vi – som jag vet är giftig för människor – hur är det med pållar?

Kamomill har vi mycket - blir de lugna av det?

Sprängörten VET jag ju nu att roten är giftig... så det är ju läskigt.[/QUOTE]

NEJ!! HELA växten är giftig. Spec giftig är jordstammen och nedre delen av stjälken (enl bl a boken Örtmedicin och växtmagi)

Hmmm vad är det som växer lite varstans och som jag trodde var stånds!! Växterna har gula blommor och är ganska höga men har som tistel liknande blad :confused: är det någon som fattar?? ser lite ut som stånds men blommorna är lite mer som maskrosblommor.. alltså tätare än stånds och så är stjälkarna gröna.. såg några såna i ena hagen och fick då panik när jag trodde det var stånds så med spaden i handen började jag studera dom och då ser som sagt inte blommorna och bladen lika ut. Jag har även sett att det växer mycket sådana vid vägkanterna.. Är det någon "florist" som kan hjälpa till :angel:

Kika här:
http://cal.vet.upenn.edu/poison/plants/ppgroun.htm
Där finns lite blandade bilder på stånds, och som det ser ut så verkar det finnas lite olika "modeller" av växten, men som jag förstår det så är samtliga giftiga.. Du har inte tagit nåt foto på dom du har hittat?

/ Fredrik

*KL*
En relaterad fråga är ju om, eller vilka giftiga växter som hästarna är smarta nog att umdvika. Någon som är kunnig i det?

Vissa växter tappar sin dåliga smak när dom blir nertrampade, eller bärgade med hö, och torkar ut, vissa tappar även sin giftighet, men andra är lika giftiga när dom har torkat. Stånds är en sån växt som blir mera aptitlig när den är nertrampad, men fortfarande giftig.. Smörblomma däremot blir ofarlig när den har torkat och är inte farlig att ha i höet.. Sen är smaken som baken även för hästar, mitt sto tuggar gärna i sig åkerfräken om hon kommer åt den, däremot äter hon inte smörblommor..

Här är ett par sidor där jag har hittat bra information om olika växter..
Den virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora Informativ men där står inget om att stånds är giftig.

Poisonous Plants Homepage: http://cal.vet.upenn.edu/poison Amerikansk sida med bra information om giftiga växter.

/ Fredrik

Kika här:
http://cal.vet.upenn.edu/poison/plants/ppgroun.htm
Där finns lite blandade bilder på stånds, och som det ser ut så verkar det finnas lite olika "modeller" av växten, men som jag förstår det så är samtliga giftiga.. Du har inte tagit nåt foto på dom du har hittat?

/ Fredrik

Hittade växten i den virituella floran, det är nog åkermolke(fettistel) fast jag vet inte om den är giftig el ej?? Har tagit bilder men eftersom jag är VÄLDIGT blond så fattar jag inte hur jag ska lägga upp dom här :D lite hjälp kanske :angel:

*knapplån*
Varför kan inte denna tråd bli nålad???
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/coniu/conimac.html Upptäckte att jag inte har koll på hur sprängörten ser ut. Hur man skiljer den från vanlig hundloka/hundkäx. På bilden ser den rätt annorlunda ut, men sen fanns en till rackare som är supergiftig, ODÖRT! Och den var inte lätt att skilja från hundlokan....
Spenört har jag sett på Ängsö i Sthlms skärgård. Den var lik Sprängörten...men bladen annorlunda.

Måste man bli botaniker också om man ska hålla hästen frisk!!!???:cool:

Sprängörten VET jag ju nu att roten är giftig... så det är ju läskigt.

NEJ!! HELA växten är giftig. Spec giftig är jordstammen och nedre delen av stjälken (enl bl a boken Örtmedicin och växtmagi)[/QUOTE]

Ja, jag vet att hela växten är giftig, det står långt tidigare i tråden.

Menade att på flera giftiga växter så kankse inte just roten är giftig, men på just sprängört så är det extremt giftig.

Jag vet några kossor som åt sprängört vid en å (växer vid vattendrag) för många år sen. De dog en mycket plågsam död och hittades fruktansvärt uppsvällda i hagen. Sen dess har jag varit livrädd för att hitta den växten i nån hage.
Bonden hade lånat den hagen och visste inte att de fanns där...

Numer är jag också livrädd..har haft hästar där i 15 år, snacka om tur....

Men jag vill som sagt fastställa att det verkligen ÄR sprängört, rötterna på mina se inte ut som i den virtuella floran, mina rötter är mer spretiga.

Hej . Jo du . Jag ger min Islandshäst 2 Msk Åkerfräken per dag.Det är Torkad åkerfräken . Det kokas i 1 liter vatten och ska hjälpa honom i andningen ( Damkänslig) Är det då farligt? :confused: Du verkar veta lite om det här så :) Man blir ju orolig när man läser att det är giftigt!

Kram Sofie

Hej . Det verkar som om du vet lite om åkerfräken . Jag ger min islänning 2 msk Åkerfräken / Dag . Den är torkad men Kokas i 1 liter vatten . Är detta då farligt å giftigt tror du ?? Man blir ju orolig när man läser att det är giftigt.

Kram Sofie

Som mycket annat som man kan hitta i hagen är den giftig i stora mängder, därom tvista i.o.f.s. de lärde :smirk:. Den har under lång tid använts som läkemedelsört för bl.a. besvär i urinvägarna och att stoppa blödning. Det påstås också att den ratas av husdjuren vilket inte är sant. Våra äter det med förtjusning ibland och har gjort det i flera år. Vi har inga i hagarna men längs vägen när vi promenerar med hästarna och då brukar de äta med god aptit. Det innebär att de inte får stora mängder och det är inte alltid de är intresserade av att äta den. Man ska iofs inte förväxla Åkerfräken med ex. kärrfräken som enligt uppgift ska vara mer giftig.
Lite saxat från nätet:

Åkerfräken ingick i den svenska farmakopén som Equiseti herba, den användes mot leversjukdomar och besvär i urinvägarna.

Namnet
• Equisetum kommer från latin equus = häst, och saeta = borst, hår. Romaren Plinius (runt år 70) är den förste som använder det. Han har antagligen i sin tur fått det från Varro, en romare som skrev om lantbruk århundradet innan. Greken Dioskorides på Plinius tid kallade fräken hippouris = hästsvans.
Urväxten
Mycket gammal ört - för länge, länge sedan hade den trädstorlek. För inte riktigt så länge sedan använde romarna den både som livsmedel och läkemedel; enligt Plinius räckte det att hålla den i handen för att stoppa blödning. Under medeltiden var den allmänt använd som medicinalväxt i Europa. Linné beskriver användningen i svenska floran 1755: "Står orörd av nötkreaturen, om dessa ej äter den av okunnighet eller tvingade av hunger som Utrecht-kor från Friesland, vilka verkligen förtär dem." Återupptäckt som läkeväxt på 1800-talet och återigen i slutet av 1900-talet (kiselrik).
Egenskaper: Urindrivande, Höga halter av kisel som hjälper till att bilda vita blodkroppar.

Giftighet
Giftig för hästar. Symptom: Vacklande gång, delvis förlorad rörelseförmåga, överkänslighet, god aptit. Efterhand som förgiftningen fortskrider uppträder blodöverfyllnad i slemhinnorna, förstoppning, starkt färgad urin, total förlust av rörelseförmåga och sväljförmåga, andningssvårighet, krampryckningar och döden. Nöt tycks ej lida någon skada, möjligen någon lätt störning i matsmältningen (Güssow 1912).

Ej giftig (Wehsarg 1935,Klapp 1956).
Anses inte giftig men antas nedsätta mjölkmängden vid större inblandning i fodret (Korsmo 1954).
Anses giftig för häst (Larin 1956).
Växten innehåller en thiaminförstörande substans. Hästar och andra icke-idisslande djur uppvisar symptom på thiaminbrist (B1-avitaminos). Kan botas genom tillförsel av thiamin (Cody & al 1981).
Växten innehåller en thiaminförstörande substans. Hästar och andra icke-idisslande djur uppvisar symptom på thiaminbrist (B1-avitaminos). Kan botas genom tillförsel av thiamin (Cody & al 1981).

Smaklighet
: Är osmaklig och ratas av husdjuren (Korsmo 1954).
Ätes med förkärlek av gäss och kaniner och gärna även av andra djur (Stählin 1957).

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Kabbeleka har jag aldrig hört talas om någon häst som ätit. Smörblommor KAN hända att hästar äter om de inte har något annat foder.

Ang. ekollon så är det olika bud, de är giftiga, men i vilken grad? Jag har hästar som ätit rätt mycket ekollon men aldrig blivit påverkade på något sätt. Samtidigt har ju många här erfarenhet av motsatsen.

Mvh QP

*KL*

Jag vet i alla fall så mycket att min häst verkar undvika smörblommor.

Och hur har vi det med ekollonen? Hur giftiga är dom och hur sugna är hästarna på att äta dom?

Mitt sto blev akut förgiftat av just åkerfräken med leverpåverkan som följd!

Jag vill be moderator om en nålad tråd här på hästvård där vi kan lägga upp bilder på de växter som är dokumenterat giftiga på hästar, eller om någon har en häst med förgiftnings symptom där man vet vad den ätit som orsakar det.

Det är många olika trådar som dyker upp med jämna mellanrum, med olika väster.

Vad tycks?

En av de värsta växterna som finns är idegran. Tyvärr finns den i massor av trädgårdar som prydnadsväxt. Den är farlig för såväl djur som människor, och är en av de växter som hästar gärna äter av.

Mvh,
QP

Varför ger du åkerfräken????

Har blivit Rekomenderad att använda det på honom i och med Hans Andning. Han är Damkänslig/astmatiker . Men har Har blivit mkt bättre :D Stor skillnad från innan :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 222
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka