Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

inte enligt min flora iaf.

visste inte att vanlig åkerfräken (equisetum arvenese)var så giftig!! Många rekommenderar ju den som läkeört och ger hästarna varje dag... Däremot vet jag att det finns andra Equisetum artar som är giftiga.... Har själv Massa åkerfräken i en hage och mina hästar har inte blivit dåliga. Men om det beror på att dom inte äter den vet jag ju inte.

Kan lägga till att alla häggväxter är giftiga, mer eller mindre. Släktet prunus. Min häst åt massor av bark från slån i tråkig vinterhage. Blev jättedålig. Det värsta var att efter att den akuta förgiftningen släppt - fanns påverkan kvar i centrala nervsystemet - påverkade koordinationen. Hästen som tidigare hade haft "ögon i fötterna" blev hallt varje gång gossarna drog en repa i hagen. Har tagit mer än ett år nu innan han börjar bli återställd.
Kollade med giftinformationscentralen och det finns blåsyra (cyanväte) i barken sam en massa annat. Inte så farligt i små doser, jfr linfrö - men livsfarligt om det är mycket. I USA finns "black cherry" med mycket giftig bark.
Enligt Giftinformationscentralen har i princip alla fruktträd och rosväxter samma sorts försvar mot betning och gnagning, så det gäller att se upp med vad de små liven får i sig!

Ekgrenar sågade televerket ner och de hamnade i vinterhagen. Ledde till en korsförlamningsliknande reaktion på mitt fina gamla sto. De åt som galningar av barken - har hört liknande om ekollon...

inte enligt min flora iaf.

visste inte att vanlig åkerfräken (equisetum arvenese)var så giftig!! Många rekommenderar ju den som läkeört och ger hästarna varje dag... Däremot vet jag att det finns andra Equisetum artar som är giftiga.... Har själv Massa åkerfräken i en hage och mina hästar har inte blivit dåliga. Men om det beror på att dom inte äter den vet jag ju inte.

Jag tror inte den är så extremt giftig.. Ett par stycken tror jag inte hästen insjuknar av(eventuellt om det är en liten häst eller föl) men har dom halva hagen full och mumsar i sig ett kilo så blir dom nog dåliga.. Och den används som sagt som örtmedecin(i små doser)..

/ Fredrik

Oj, det där med fruktträd har jag inte tänkt på all, eller rosor.

Jag ger mina kaniner och getter från både plommenträdet och äppelträdets blad och grenar.

Hästarna mumsar i sig nyponbuskarna..

KL

Skulle också jättegärna vilja se den här tråden nålad (vilket f ö var ett jättebra initiativ mimus:))! Det är riktigt klurigt att sitta med floran ibland när något "nytt" dykt upp och man inte har en aning om vad det är:crazy:

Kan väl också lägga till Johannesört till listan, alla sorter är giftiga, även i torkat tillstånd. Försöker få till en bild men min dator verkar inte vara på humör...om någon annan hittar bild på johannesört får ni gärna hjälpa till:)

direkt giftig är den väl inte, men den ger fotosensibilitet.. så klart olämplig att äta.

Nu tror jag att det är sprängört som växer i en av mina hagar.
Ska gräva upp en av dem i morgon och kolla rotsystemet.
:crazy:

Sedan finns det en sort till, som är lite smalare men ca lika hög. Den trodde jag mera var en vatten växt, men vi har ju en stor å som löpte jämte gården och ett kraftig avrinningsdike sär jag tror sprängörten växer.

direkt giftig är den väl inte, men den ger fotosensibilitet.. så klart olämplig att äta.

Är det Johannesört du syftar på med detta ?
Har försökt leta info om vad som egentligen gäller ang dessa, har blivit klok på att vi har väldigt gott om äkta johannesört nu när jag letat, gått i timmar och dragit upp sådana men överallt kommer små bebisplantor som är lätta att missa iom att de inte blommar ännu.
Har försökt hitta info om hur pass giftiga de är men står olika på olika ställen allt ifrån att de inte är giftiga till att de är jättefarliga, vet inte vad jag skall tro.
Idag gjorde jag ett mindre roligt fynd, hittade stånds i två av vinterhagarna. :eek:

falsk palsternacka, munkhätta kan ge problem både vid beröring och intagande. Johannesört och smörblomma är två växter som är mycket vanliga i betesmarker. De är inte dödskallemärkta, men ska ses som potentiella risker. Om hästar drabbas av fotosensibilitet (svullnad och blåsor på opigmenterade
delar av kroppen) bör johannesört has i åtanke. Blombladen innehåller pigmentet hypericin som gör hästen överkänslig för ljus. Hypericin finns kvar även i torkad johannesört, men i lägre grad.
Kraftig salivering och inflammation i munnen kan ha orsakats av
stort intag av smörblomma. I torkat tillstånd försvinner det aktiva giftet ur smörblomman, så den är riskfri i hö.

Funderar på kan Johannesört också ge kraftig salivproduktion ? Två av hästarna som också är sådana där damsugare som äter allt i sin väg utan urskiljning har jag flera gånger sett stå och just ha kraftig salivering, de står då och slickar sig om munnen och saliven droppar, jag har just tänkt tanken vad fasiken är det de stoppar i sig för att bli så. Smörblommor har vi väldigt lite av och i stort sett noll i den hagen de går, däremot har jag plockat en massa johannesört där.

Och ytterligare en fråga väcktes vid närmare funderingar. Är denna fotosensibilitet övergående eller bestående ? Alltså ger växten bestående skador eller tillfälliga tills den blir behandlad/"giftet" går ur kroppen ? Nästa fundering är då om det bara är opigmenterade områden som drabbas, kan då alltså en enfärgad häst utan vita tecken inte drabbas av detta ?

Ja, nu såg jag att du redan nämnt Johannesört! Sorry...

Gylle: Vad jag har hört ang. johannesört är att den inte är lifsfarlig om hästen får i sig några stycken plantor. Däremot blir de leverpåverkade och fotosensibla(?) om de äter mer. Fanns väl förgiftningsfall på häst även med johannesört i hö. Hade nån tråd för ett tag sen där vi fick svar av HH. Jag skulle nog kalla den giftig....
inget man vill att hästen äter iaf.

Leverpåverkan går över om ämnet tas bort men jag vet inte hur förhållandet intagen växt-leverpåverkan-tid för tillfrisknande/ok levervärden ser ut.

Ok tack, är i alla fall skönt att den inte är dödlig (som de förbannade ståndsen jag hittade idag), iom att här finns så mkt av den (såg även idag när jag körde att det växer överallt i hela området) och det därmed är lätt att missa några plantor här och var speciellt innan de börjat blomma, så känns det ändå skönt att om de får i sig så är det i alla fall behandlingsbart och man slipper hitta en död häst i hagen som kan hända med ståndsen (skall ut med blåslampa och jaga stånds i morgon, någon som vet effektivaste sättet att ta kål på dessa jäklar? Någon som vet om även "ungplantorna" av ståndsen har samma röda stjälk som de "vuxna" ?)

Alltså, jag vet inte om hästen tillslut kan dö av den...men det är nog ingen fara om du bara har några enstaka plantor på betet kvar efter att du tagit bort en del...och du märker väl om hästarna skulle börja äta av dem. Men jag vet alltså inte om den i tillräckligt stor mängd och under tillräckligt lång tid kan innebära dödsfall...

Stånds däremot låter inte så roligt för dig...tror man måste gräva upp plantan med rötterna för att få bort den. Rötterna är också giftiga. Därefter bränna plantorna så att de försvinner för gott...
Inget jobb jag avundas dig...men kämpa på!:)

KL

I väntan och med hopp att få tråden nålad, så har jag idag grävt upp en hel del plantor iom att jag misstänker att jag har en rätt stor "odling" av spräng ört i mín ena hage.

Däremot ser inte roten på "min" väst ut som på bilden av sprängört, mera som en grenig palsternacka.

Skräppan hittar jag inte på bild i Floran.

Nu funderar jag på vart man kan skicka örter och växter för art bestämning, eller om man kan få ut någon att titta där de växer.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 222
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V