Giftiga växter - Nålad tråd.

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Var ute o lekte botaniker igår.

i en hage fanns allt möjligt som jag inte har en susning om vad det kan vara. Det var INTE stånds iallafall.

Åkerfräken (Equisetum arvense L.) har våra hästar ätit i många år med god aptit och är inte giftig. Kärrfräken (Equisetum palustre L.) som lätt förväxlas med åkerfräken är giftig för betande djur. Ängsfräken (Equisetum pratense Ehrh.) är också lik men den vet jag inte om den är giftig. När man talar om rävsvans brukar det röra sig om åkerfräken.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Åkerfräken (Equisetum arvense L.) har våra hästar ätit i många år med god aptit och är inte giftig. Kärrfräken (Equisetum palustre L.) som lätt förväxlas med åkerfräken är giftig för betande djur. Ängsfräken (Equisetum pratense Ehrh.) är också lik men den vet jag inte om den är giftig. När man talar om rävsvans brukar det röra sig om åkerfräken.

Rolle

Tja då har väl giftinformationscentralen och veterinärer och framförallt min häst fel då :crazy:

Vad jag fått höra nu eftersom min häst faktiskt blev förgiftad av just åkerfräken(?) är just att detta är ett vanligt fel folk gör att de tror att det inte är giftigt eftersom det inte visar sig förens man ätit stor mängd samtidigt av det!

Om de går och småplockar av det gör säkert inget, men ett stort intag av det påverkar och om du tror att jag sitter här och ljuger om min häst som var VÄLIGT illa ute så får du mer än gärna ringa både min veterinär och giftinformationscentralen!

Senast ändrad:

Hej , eftersom jag är tyskfödd kollade jag din info och hittade mycket bra förklaringar. Tack. Försökte att bifoga en worddoc men lyckades inte, så här kommer lite info.
Jakobskreuzkraut (Senecio jacobaea) STÅNDS
Mycke giftig. Ex.: Islandshästar dödlig dos är 40 - 80 g FG (färsk planta) / kg Körpergewicht (kroppsvikt) och torkad 14 - 20 kg FG (färsk planta) bei einem 350-kg-Islandpferd bzw. 2 - 4 kg getrocknet im Heu (torkad i Hö).

MYCKET BRA TRÅD - Nåla den (om den inte är det redan)

Bilder på de farliga växterna vore bra om det finns med här i tråden.

Svenskt namn på växten i all ära men skriv även det latinska namnet
då samma planta i olika delar av vårt land har olika namn.

Be veterinärer, giftcentaralen och andra experter som nämner växter som har förgiftat hästar, be dem om det latinska namnet det är enda möjligheten för att klargöra vilken planta som är skurken!

Väldigt bra också om man kan klargöra i vilken mängd dessa planter är giftiga även i torkat tillstånd och symtomer som man bör vara observant på.

Mer INFORMATION och öppenhet runt dessa hemska förgiftningsolyckor vore önskvärt! Så drabbade, snälla berätta!

Som hästägare ska man ut över all annan utbildning även vara botaniker!:rofl:

Glömde........

LÄNKAR till ytterligare information får kanske inte läggas ut här men vore bra om vi samlade på och informerade varandra om.:bump: P/

Bra tråd, kanon med bilder så man kan knalla ut i hagen och jämföra.

*kl*

Finns det någon växt som är lik Stånds? Hur vet man exakt att det är Stånds man ser? Någon som har en artbeskrivning eller utbredningskarta?
Gylle nämde ju ovan att stjälkarna är röda. Mer?

Och hur ofta händer det att hästar faktiskt Äter av den?
Finns det bara en växt som ser ut som Stånds (och därmed Är just Stånds ;))så har jag sett dem flertalet gånger i hagar under mitt liv. :o

Och var det Sprängört som ser ut som hundkex? Är det samma?? Eller åsyftas Björnloka?

Tror bestämt att jag måste införskaffa nån form av "Sveriges Flora"...

Jag har inte stånds, men dem finns i närheten, ska se om jag kan fota.

Jag tror jag har sprängört i en hage, ska lägga in kort på dessa + skräppa som jag ej vet vad dem heter egentligen.

Hörde på radion i går att just sprängört har blivit väldigt utbrett i Mälardalstrakterna pga det höga vattenståndet.
Det kan till och med räcka att dem trampat på rötterna som gått sönder och sedan dricker av vattnet för att dem ska dö.

Jag tror som sagt jag har sådana i min ena hage, har mailat till SLU, men skulle helst vilja ha ut någon att titta.

Tror btw att det finns en bra bild på stånds i "den virtuella floran på nätet".

Sorry! skulle stå "inte giftig i små mängder" om åkerfräken. Om man försöker få klarhet i vilken art av fräken som är giftig, mindre giftig eller inte giftig får man olika svar om man söker. Det finns de som hävdar att Kärrfräken (Equisetum palustre L.) är den som är giftig och det finns de som hävdar att Åkerfräken (Equisetum arvense L.) är giftig och inte nämner andra fräkenarter.Vidare finns det de som drar samtliga fräkenarter under samma kam som giftiga. Har varit inne på de flesta svenska och engelska och tyska sidor och läst tidigare. Den enda som jag har hittat och som har kvantifierat mängden som är giftig för Åkerfräken är en myndighetssida i Maryland i USA som säger att drygt 2 kg/dag för en 460kg häst under 1-2 veckor är giftigt. Det påpekas att i torkad form är den giftigare och >20% i hö är giftigt vilket man också kan läsa på andra källor. Så man ska undvika att få större mängder i hö.
Många växter är skadliga i för stor mängd och har man naturbete med mångfald i hagen kräver det att man håller bra koll på "mångfalden" så det inte blir för mycket av de skadliga arterna. Jag har iofs märkt att i kulturbetet här hemma, där mångfalden är stor, är det inte mycket av det som är skadligt som tar överhanden, och inget annat heller.För ett par år sedan när Ståndslarmet var förra gången hade vi skallgång i hagarna och konstaterade att det finns snarlika arter men vi hittade inga Stånds tack och lov.
Men som sagt, man är skyldig som djurhållare att kolla betet så "olyckor" inte inträffar.
Det är ju så att de växter som fungerar som medicinalväxter och som betesdjur ibland äter av när de känner att de behöver det kan vara giftigt i större mängder, gäller iofs för oss människor också :eek:

BTW: Enligt SAOB,Gift;
ämne av organiskt l. oorgansikt ursprung som, då det tillföres en levande organism, gm sin kemiska beskaffenhet redan i ringa mängd värkar skadligt l. dödande på densamma;

Det gäller då att veta vad som är "ringa" mängd:crazy:
Men är man osäker ska man givetvis undvika tvivelaktiga arter helt.

Rolle, som försöker hålla koll på arterna i hagarna..

*KL*
Hittade Stånds utanför husknuten:eek:
Har hällt hästkiss på dem o de vissnade:banana:

Ska dra bort o elda upp dem sen.

Hmmm vad är det som växer lite varstans och som jag trodde var stånds!! Växterna har gula blommor och är ganska höga men har som tistel liknande blad :confused: är det någon som fattar?? ser lite ut som stånds men blommorna är lite mer som maskrosblommor.. alltså tätare än stånds och så är stjälkarna gröna.. såg några såna i ena hagen och fick då panik när jag trodde det var stånds så med spaden i handen började jag studera dom och då ser som sagt inte blommorna och bladen lika ut. Jag har även sett att det växer mycket sådana vid vägkanterna.. Är det någon "florist" som kan hjälpa till :angel:

OT- men samlade du in kiss från dina hästar?:)
Just för att hälla på växten?:)
Förlåt...men det lät lite roligt!

*KL*

En relaterad fråga är ju om, eller vilka giftiga växter som hästarna är smarta nog att umdvika. Någon som är kunnig i det?

Jag vet i alla fall så mycket att min häst verkar undvika smörblommor.

Och hur har vi det med ekollonen? Hur giftiga är dom och hur sugna är hästarna på att äta dom?

Hmmm vad är det som växer lite varstans och som jag trodde var stånds!! Växterna har gula blommor och är ganska höga men har som tistel liknande blad :confused: är det någon som fattar?? ser lite ut som stånds men blommorna är lite mer som maskrosblommor.. alltså tätare än stånds och så är stjälkarna gröna..

Fettistel? Mjölktistel? Eller någon fibbla? Den familj som stånds räknas till (Compositae-Korgblommiga) innehåller ju många olika arter med likartad utseende. Kolla i någon flora!

Mina har ju gått bland spräng ört...innan jag visste om at tdet var så farligt/dödligt.

Allmän uppfattning är väl att hästar undviker allt som är giftigt. Men det är väl när dem går på stora ytor och helt kan välja något annat att äta.

Risken är väl att de börjar beta farligheter när det betet minskar, eller om de går och pillar bland rötter.

Alsike klöver äter ju mina, helt obehindrat, utan urskiljning. Så där får man byta hage...

Jag funderar över om det är okej när vissa växter blommat färdigt.
Sprängörten VET jag ju nu att roten är giftig... så det är ju läskigt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 222
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V