Giftiga växter - Nålad tråd.

mimus

Trådstartare
Jag vill be moderator om en nålad tråd här på hästvård där vi kan lägga upp bilder på de växter som är dokumenterat giftiga på hästar, eller om någon har en häst med förgiftnings symptom där man vet vad den ätit som orsakar det.

Det är många olika trådar som dyker upp med jämna mellanrum, med olika väster.

Vad tycks?

Sv: Giftiga växter - Nålad tråd.

Jag håller helt klart med! Det är inte lätt att hålla reda på alla växter, hur de ser ut och vilka symptom de ger upphov till. Bra förslag! :)

Japp!

Någon som vet ifall mjölkört (rävrumpa) är giftigt? Två av mina hästar verkar gilla den:crazy:
De har den inte i hagen men äter den när den bjuds.

/Kristin

*KL*
Jag skulle gärna se bilder här på dem- enklare än att bläddra i länkar.

*KL*
Jag skulle gärna se bilder här på dem- enklare än att bläddra i länkar.

Ja, min tanke var att vi inte ska skriva så mång inlägg, utan mera ha en fakta tråd att referera till med bilder och info.

Jag kan sitta och leta i gamla trådar om inte de som själva vet med sig att de varit drabbade och kan länka från sina trådar, men om tråden inte blir nålad känns det som "överkurs".

Krisse Rävrumpa, är intedet den i olgaklaras tråd, fast hon kallade den fräken?

Nix, tror jag har läst den tråden och det "verkar" inte vara det...sorry att jag sabbade din idé här:o Om bilder och så...:o

/Kristin

Du sabbar inte:)

Det är väl bra att andra växter kommer upp, då kan vi snabbt utreda opm de ÄR giftiga eller inte!!

Jo det stämmer Rävrumpa heter Fräken och är väldigt giftigt för häst. Vilket jag då inte visste :crazy:

Så här ser odjuret ut
vx.jpg

Benämns också Åkerfräken och en massa andra namn

Här hittar ni mer info:http://www.tidningenridsport.se/img/pdf-arkiv/ria050803t064.pdf

FÖLJANDE VÄXTER ÄR DÖDLIGA

Stånds

Förgiftning leder nästan till
hundra procent till döden, men det
kan ta flera månader innan symtomen
börjar uppträda. Giftet förökar
sig inne i hästens kropp och angriper
levern. Bland symtomen anses
det mycket typiskt att hästen vacklar
omkring som om den vore drogad,
pressar huvudet mot väggen
eller trycker det mot marken samt
att den tappar aptiten. Stånds i hö
anses som den vanligaste förgiftningsorsaken

senejac5.jpg

Fingerborgsblomma

Detta är en av de
växter som hästar kan få smak för
om de väl börjat äta av dem. Hela
växten är giftig och innehåller
minst sex olika gifter. Störst risk för
förgiftning är om växten kommit
med i höet samt på våren om hästarna
äter bladrosetterna. Förgiftning
visar sig ganska långsamt med allmänpåverkan,
sedan kraftig svettning
och avtagande puls, medvetslöshet
och död.

kasvikirjakuva.asp

Fräken och örnbräken

kan ge akut B1-vitaminbrist med
vinglighet, förhöjd puls och muskeldarrningar
som följd. En häst som
inte kommer under behandling dör i
kramp.

Bild se tidigare

Sprängört

har ett giftigt rotsystem. Den trivs i våtmarker och i samband med dikning eller grävning kan rötterna komma i dagen och torka.
Det krävs bara en liten mängd för att döda en häst,varför det är viktigt att forsla bort alla uppgrävda växtdelar. Samma sak gäller odört som innehåller koniin och ger förlamning av andningsvägarna
inom några timmar efter förtäring.

cicuta_virosa.jpg

Många av våra vanliga buskar – som även används i hästmiljöer, runt ridbanor etc – är nämligen giftiga, särskilt när de torkat någon dag. Till dessa hör liguster, rhododendron, gullregn, tuja, olika robiniaarter,buxbom och järnek. Därtill kan läggas idegran som anses som en av de allra giftigaste buskarna/träden i Europa. Barr och
bär är särskilt giftiga vintertid och det räcker med ett par hundra gram barr för att döda en häst. Döden inträffar snabbt efter förtäring. I de fall man lyckats rädda någon hästsom ätit idegran, har det varit tackvare att man genast upptäckt vad som hänt och avlägsnat tarminnehållet

FLER VÄXTER ATT SE UPP MED.

falsk palsternacka, munkhätta kan ge problem både vid beröring och intagande. Johannesört och smörblomma är två växter som är mycket vanliga i betesmarker. De är inte dödskallemärkta, men ska ses som potentiella risker. Om hästar drabbas av fotosensibilitet (svullnad och blåsor på opigmenterade
delar av kroppen) bör johannesört has i åtanke. Blombladen innehåller pigmentet hypericin som gör hästen överkänslig för ljus. Hypericin finns kvar även i torkad johannesört, men i lägre grad.
Kraftig salivering och inflammation i munnen kan ha orsakats av
stort intag av smörblomma. I torkat tillstånd försvinner det aktiva giftet ur smörblomman, så den är riskfri i hö.

Alsikeklöver Hästar som äter dem kan få fotosensibilitet,
svullna läppar, svullna ben, feber, gulsot, kolik och onormala
levervärden. Behandlingen består i första hand i att hästarna tas bort från hagen och att de i det akuta skedet medicineras med antibiotika och kortison

DE OVAN UPPRÄKNADE
symtomen är typiska inte bara för överkänslighet mot alsikeklöver, utan är vanliga vid flera former av växtförgiftning. Andra symtom som kan förekomma är muskeldarrningar, vinglighet och diarré. Om hästarna visar sådana symtom under betesgång, finns det alla skäl att se över växtligheten i hagen och kontrollera vilka växter som finns där.

Åh tack!!:bow:

Jag har sett fräken utan för min ena hage, och idag har jag gått och dragit upp Skräppa eller vad den hette.
Ska fösöka länka in den senare, ska ut och rida nu.

Har inte tid att läsa denna tyska artikel som jag fick via mail.

kan ngn tyskkunnig översätta- kortfattat:bow
www.xing.com Freizeit und Sport > Pferd und Reiten > Foren > Pferdehaltung und -Pflege
Artikelbaum "Augen auf - Achtung Jakobskreuzkraut - hochgiftig!! - Großraum Stuttgart / Göppingen"

Artikelbaum - Artikel 1-10 von 22
02.07.2007, 20:33

Augen auf - Achtung Jakobskreuzkraut - hochgiftig!! - Großraum Stuttgart / Göppingen
Hilfe,
Tror att det kan vara Stånds

Kabbeleka är också giftig vad jag har hört. Har rundade blad och gula blommor som ser ut som stora smörblommor. Växer i fuktiga miljöer, diken och i kanten på vattendrag och blommar tidigt på våren.

Är rävarumpa så gifitgt!!!! Sånna har vi massor av dock inte i hagen men utanför. Tror nog han har ätit någon sådan under sommaren som gått... *shit*!!!
Imorgon ska jag dubbelkolla hagen så det verkligen inte växer någon där inne!!

Senast ändrad av en moderator:

har gudsjelov ikke sett den planta her i området og godt er det for den skremmer meg.

Japp!

Någon som vet ifall mjölkört (rävrumpa) är giftigt? Två av mina hästar verkar gilla den:crazy:
De har den inte i hagen men äter den när den bjuds.

/Kristin

Nu blandar du ihop dom.. Rävrumpa är ängsfräken, mjölkört är en helt annan växt(blir typ 1m med rosa blommor, kallas även rallarros)..

/ Fredrik

Smörblomma har många tidigare nämnt, vet ej giftighet eler symptom. Åkervinda pratade vi om häomdagen på stallet, ska också vara giftig (eller om det är någon annan vinda, som vi blandat ihop det med???)

Jätte bra tråd:bump:, ffa för oss som inte har så stor kunskap, kollar på nätet.....:confused:

Är mjölkört/rallarros giftig? Någon som vet?? Finns ju massor av den just nu :o

Nu blandar du ihop dom.. Rävrumpa är ängsfräken, mjölkört är en helt annan växt(blir typ 1m med rosa blommor, kallas även rallarros)..

/ Fredrik

Ja du har så rätt så! Har inget mer att skylla på än trötthet igår:angel:
Det är mjölkörten (RALLARROSEN) jag vill veta om är giftig eller ej.

/Kristin

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 221
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka