giftiga växter är fridlysta

FrontLine_

Trådstartare
ja, typ hälften av de giftiga växterna som kan växa i en beteshage är ju fridlysta.

OM man nu hittar giftiga växter i hagen, får man ta bort dom (på ett eller annat vis) trots att dom är fridlysta?

Sv: giftiga växter är fridlysta

Det beror nog på två saker dels vad det är för typ av hage, om det är naturbete eller odlad vall. Dels på vilken växt det är och hur "hotad" den är, finns olika klasser på det.

Vi säger att det är naturbete, och att växten är väldigt hotad. Vad är det som gäller då?

Då lär växten gå för djuret så att säga. Kan till ock med vara så att vissa djurslag som kan hota växten inte får vara i hagen.
Jag har själv en hage som mina får inte får beta för att de "hotar" en av arterna i den.

Vi har småödlor vattensalamandrar på vår åker - men det tänker jag nog inte tala om för länsstyrelsen... Då får väl man inte odla hö någotmer eller ha hästarna gå där...
Blommorna skulle nog jag ta bort - och inte låtsas veta bättre...
Gräv upp och sätt ngn annanstans! Ta med en stor rotknöl närmast så klarar den sig bättre...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 605
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka