Gift vid första ögonkastet 2024

Jag läste i nån av kvällstidningarna på nätet en intervju med Elsa och Adam. Tydligen hade de press på sig från teamet att de skulle göra sin läxa som de fått av experten. Adam försökte börja med att lyfta hur han saknade en motdialog och tog det här exemplet från afterskin.
Han förklarade att han kände sig pressad att få igång samtalet och att situationen var stel och konstlad. Så det var nog därför han svamlade som han gjorde.
Ja, det fick man ju se, när de fick den där läxan.
Jag läste också nån intervju där de berättade att de grälat redan när de kom hem till stugan. Så det var i sämsta möjliga stämning de gick och la sig och drog igång sin hemuppgift. 🙈

Det där påminner mig om en utbildning jag gick på. Det handlade om samtal, hur man bekräftar och visar att man lyssnar. Vi fick en knasig och rolig rollspelsövning där vi skulle göra så många fel som möjligt som lyssnare. Pajkillens agerande skulle ha platsat där.
Eller hur, jag tyckte att det var jättejobbigt att se! Men han kanske satt och förberedde fler skojiga fiskeskämt 🙈

Fattar inte hur hon kunde nöja sig med sån (brist på) respons.

Eller hur, jag tyckte att det var jättejobbigt att se! Men han kanske satt och förberedde fler skojiga fiskeskämt 🙈

Fattar inte hur hon kunde nöja sig med sån (brist på) respons.
Jag spekulerade om att de tunga erfarenheter hon berättade om kanske har gjort att hon känner sig bekräftad bara man inte är taskig, ungefär. Det var ju en helt tom respons hon fick, men en välment. Och att hon sas tror att det räcker.

Jag spekulerade om att de tunga erfarenheter hon berättade om kanske har gjort att hon känner sig bekräftad bara man inte är taskig, ungefär. Det var ju en helt tom respons hon fick, men en välment. Och att hon sas tror att det räcker.
Ja så är det nog. Plus kombinerat med att hon tycker om honom och verkligen vill att det ska funka.

Äntligen har jag sett ikapp!

Gayparet - Hector är alldeles för starstruck och kroppsfixerad. Han hade ju flertalet gånger tittat på Magnus Instagram redan innan de gifte sig, bara för att han är snygg. Tror inte att de kommer kunna ta sig förbi hans ytlighet.

Pajparet - trista? Stör mig på hans röst 🙈

Selma och Andreas blir bättre och bättre! Hon drar ut honom och han lugnar henne. Båda sakerna på ett positivt sätt! Om de inte fortsätter vara gifta så kommer det här nog vara mycket utvecklande för dem båda ändå.

Adam och Elsa började bra. Kunde känna med Elsa i hennes ångest när de kom till hans lägenhet och hon hade svårt att känna sig bekväm. Tycker att Adam gav henne utrymme på ett mycket bra sätt! Men sen har det gått utför. Hon är så osäker på sig själv att hon bara letar fel i honom. Och han försöker verkligen göra som hon vill och säger, men vad han än gör är det fel. Tycker synd om honom!

Vi började med Elsa och Adam: Jag mår dåligt av Elsa. Hon triggar mig för hon påminner så mycket om mitt ex. På morgonen kör hon silence treatment när Adam åter igen försöker nå fram till henne. I soffan avbryter hon honom, kör både victum blaming och gaslightning.
Jag känner igen mig i Adam. Han blir så glad när hon ger det minsta lilla. Som ett telefon efter att ha blivit klickad flera gånger.
När han köper blommor dizzar hon hans gest med att förlöjliga den med att säga att hon har skämtat om blommor hela dagen. Hon styr och han får nöja sig med vilket humör hon är på. De där höga topparna och djupa dalarna, Osunt!
Fantastiskt bröllopsresa de fick föresten. Min hemby Orsa :love:

Hector och Magnus: Magnus fortsätter vara stel och tråkig. Han verkar sakna humor och bara vara seriös. Tycker inte att man får någon kläm på vad han egentligen vill ha. Hector är tydlig med att han vill ha skämt, skratt, samtal, passion och närhet. Men Magnus känns lika grå och stel som han ser ut.
Fruktansvärd bröllopsresa. Fy för att bo så spartanskt på vintern. Tycker experterna bör läsa av paren lite innan de skickar iväg dem på bröllopsresan. Det enda pluset var hundspannet.

Pajparet- Supersöta, supersnälla, supertacksama, superförstående. Finns inte så mycket att säga om dem. Ska jag vara lite elak så får jag nästan könslan av att de inte har så mycket till egen personlighet utan kan anpassa sig efter behov för sin partner. Men båda är så snälla och gulliga att det blir nog inte ett problem.
Enda paret jag tror på i längden.

Andreas och Selma- Jag blir stressad av Selmas yvighet och kaos. Och lika snabbt som hon är högljud och yvig kan hon kasta om och bara stänga ner eller bli superkänslosam. Det är verkligen noll till hundra, gas, tvärnit.
Än så länge verkar det funka utmärkt med Andreas. Jag hoppas han är ärligt så förstående som han utger sig för att vara så att han inte är ”för snäll”. Jag fick intrycket av deras terapimöte av att han var den som fick bjuda till och nästan tvinga fram en form svar han hade svårt att ge för att Selma började krisa.
Allt skräp och bajs hon hade under soffan :yuck:

Pajparet- Supersöta, supersnälla, supertacksama, superförstående. Finns inte så mycket att säga om dem. Ska jag vara lite elak så får jag nästan könslan av att de inte har så mycket till egen personlighet utan kan anpassa sig efter behov för sin partner. Men båda är så snälla och gulliga att det blir nog inte ett problem.
Enda paret jag tror på i längden.
Jag tycker det är nåt läskigt med snubbens kroppsspråk. Och hennes fnittrande skulle jag bli galen på.

Elsa, ja jag har inte sett dagens (?) avsnitt men nä usch har bara hemska saker att skriva om henne.

Och den där after skin var plågsam att se, skämskudde 🙈

Blir också superstressad av Selma. Har så svårt för hennes oförmåga att vara seriös. Jag gillar Andreas dock. Tycker han verkar vara väldigt fin.

Pajparet tycker jag är fina. När hon berättade om sitt utanförskap och mobbingen upplevde jag det mer som att mycket klipptes bort mer än att han inte engagerade sig.

Elsa, ja vad ska man säga mer än vad ni redan sagt. 🤷‍♀️

Hector och Magnus tror jag bara är en dålig match. Hector vill ha mer skoj än vad Magnus kan ge honom.

Jag tycker det är nåt läskigt med snubbens kroppsspråk. Och hennes fnittrande skulle jag bli galen på.

Elsa, ja jag har inte sett dagens (?) avsnitt men nä usch har bara hemska saker att skriva om henne.

Och den där after skin var plågsam att se, skämskudde 🙈
Hade en man behandlat en kvinna på det sättet Elsa gör så hade experterna blixtinkallat.
Hon säger tom att han är dum i huvudet!
Det är plågsamt att se hur Adam försöker slå knut på sig för att få fram vad han menar i dagens avsnitt.
Känner igen det där så väl hur man försvarar personens aggerande och lägger skulden på sig själv. Och att man blir tacksam och glad när personen har sina bra sidor och är glad. Då glömmer man plötsligt allt det dåliga för man vill så gärna tro på den goda sidan.
Det går fort att hamna i normaliseringsprocessen.

Adam och Elsa… jättejobbigt o se. Hon är så otrevlig mot honom. När han försöker berätta något blir hon arg. När han ber om ursäkt typ ignorerar hon honom.
Nä ja håller med @Fetaost Hade de varit tvärtom med könen hade experterna nog reagerat mer?

Magnus och Hector. Jaha nu är inte Magnus attraherad av Hector? Låg de inte omslingrade i sängen i början?
Tycker synd om Hector..

Pajparet passar ihop verkar det som.

Hade en man behandlat en kvinna på det sättet Elsa gör så hade experterna blixtinkallat.
Hon säger tom att han är dum i huvudet!
Det är plågsamt att se hur Adam försöker slå knut på sig för att få fram vad han menar i dagens avsnitt.
Känner igen det där så väl hur man försvarar personens aggerande och lägger skulden på sig själv. Och att man blir tacksam och glad när personen har sina bra sidor och är glad. Då glömmer man plötsligt allt det dåliga för man vill så gärna tro på den goda sidan.
Det går fort att hamna i normaliseringsprocessen.
Jag håller med. Jag hade gärna sett experterna gå in och bryta, samt förklara för tittarna att Elsas beteende i förhållandet är destruktivt.

Klockrent exempel på hur ett toxiskt förhållande kan se ut.

Tittar på senaste avsnittet i detta nuet.
Blir sugen på att åka skidor. Vilket är lite konstigt för det är ju inte precis den fantastiska smekmånaden hos något av paren 😅

Upplever att det finns en värme hos två av paren och helt avsaknaden av detta hos de andra paren.
Elsa tycker jag är rätt pinsam faktiskt. Slappna av lite människa! Göra en hörna av nån liten fjäder hela tiden.
Rätt oskön människa.

Precis! Se Adam andas ut o bli glad av grundläggande saker i slutet gör mig ledsen. Sånt som ska va självklart.
Ja verkligen!
Och rent krasst tror jag att det hade varit värdefullt att göra en markering inför tittarna att ett toxiskt förhållande inte behöver innehålla knytnävsvåld och blåmärken utan att det här också är en relation man bör bryta sig ur.

Ja verkligen!
Och rent krasst tror jag att det hade varit värdefullt att göra en markering inför tittarna att ett toxiskt förhållande inte behöver innehålla knytnävsvåld och blåmärken utan att det här också är en relation man bör bryta sig ur.
Håller med dig. Psykisk våld är för många ganska okänt. Jag själv förstod inte att jag blev utsatt utan det förklarade utomstående för mig och det tog lång tid innan helheten sjönk in.
Det är otroligt många som både utövar och lever under psykiskt våld utan att förstå det men mår skit.

USCH och bu för jävla surmupp-Magnus. :mad: "jaha hade du bokat?" "kolla om du kan boka av det". Hur jävla svårt är det att åtminstone låtsas engagera sig något för något som den andre uppenbart skulle tycka var en kul grej och har engagerat sig för att boka och fixa med?! Det är väl inte som att de måste ha ångande sex bara för att han skulle hänga med på EN ynka salsalektion och försöka släppa loss lite av sin stelhet? Nej Hector förtjänar så mycket bättre och livligare än denna trögmåns.

Och Adam, Adam stackars Adam "jag får KBTa skiten ur det här" :heart Får lika mycket aversioner mot Elsa när hon tokvarvade upp av att komma hem till Göteborg som jag fick av hennes silent treatment och neggo-ras på skidresan.

Säsongen som helhet är förvisso mycket mer sevärd än den förra, MEN jag saknar fortfarande Kalle i jämförelse med de nya trista experterna med bara platta floskler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka