Gick vingligt/kunde knappt stå upp?

milly

Trådstartare
En av shettisarna i vårat stall gick väldigt konstigt igår när de togs in och kunde knappt stå upp (har jag fått berättat för mig av ägaren och av de som såg det). Men det gick över samma kväll när ägaren senare tog en titt på hästen igen. :confused: Då var hon som vanligt igen och har varit det idag också.

Vi diskuterade i stallet om det skulle kunna vara nån brist - t ex B-vit brist ger väl sådana här symtom. MEN då skulle det väl inte gått över bara sådär?! Det enda hon fick att äta var vanligt hö när hon kom in.

Vad finns det för olika alternativ för vad detta skulle kunna vara? Brister? Kan den tillfälligt fått i sig nåt konstigt i hagen eller nåt?

Sv: Gick vingligt/kunde knappt stå upp?

jag absolut är ingen expert, men det låter som att ni ska låte veterinären kolla på det...

Fast om hästen om mår bra nu så känns veterinär onödigt (dyrt). Inte jag som bestämmer det heller (är ju inte ägaren).

Men OM det händer IGEN så bör de ju verkligen ta dit en veterinär.

Deras shettisar får knappt nåt mineralfoder heller :crazy: utan går enbart på hö och lite grästovor som finns kvar i hagen (ja det finns fortfarande här).
Det är lite knepigt för hon som äger dom jobbar på veckorna och då sköter hennes man mockning och göra-ordning-fodret och han kan typ inget om hästar och kanske inte fattar hur viktigt det är med att de även får mineralfoder... så han glömmer eller slarvar med det och slänger in hö bara. Jag påpekade detta för ägaren och då var hon lite förvånad och sa "han måste ha glömt". Dock händer detta typ varje dag... glömmer han JÄMT? *hmm*

Ville väl egentligen bara säga att det är ju ganska TROLIGT att de kan ha brister/någon brist pga detta. Får ju mineraler bara ibland, nån gång. :crazy:
Dock så ger ju ändå inte ett mineralfoder B-vitaminer och vi diskuterade i stallet (vi andra som hyr plats där) att eftersom shettisarna sätter sån enorm päls o så, så kanske det inte är helt omöjligt att det helt enkelt är B-vit brist. Konstigt bara att det "gick över" så fort. :confused:

*putt*

Jag är bara så nyfiken på vad detta skulle kunna vara. Är det ingen som vet eller har vart med om nåt liknande?

Precis så uppförde sig min vallack en kväll i höstas.
Förutom svårigheterna med att stå och gå så darrade han. Ingen vet. kunde komma ut eftersom det givetvis var snöstorm.
Jag ringde alla.
Hur som, morgonen efter när vet. väl kom var han lite halt på höger fram i övrigt helt opåverkad. Hennes teori var att han hade ramlat och fått någon chock av smällen. Inte vet jag men hade kollades igen av vet. två veckor senare och inget fel hittades och det har inte hänt igen, tack och lov!

INte min häst... Jag vill bara veta vad sånt här beror på - av ren nyfikenhet.

men om du ändå vill veta kan du väl ringa o fråga en vet.? det kostar ju inte mer än ett samtal. (hoppas jag, men det vore konstigt om det kostade för telefonrådgivning!)

men om du ändå vill veta kan du väl ringa o fråga en vet.? det kostar ju inte mer än ett samtal. (hoppas jag, men det vore konstigt om det kostade för telefonrådgivning!)

Äsch SÅ långt orkar jag inte sträcka mig :angel:

MIn häst var så en dag när jag kom upp i stallet, sen blev det bättre, tog givetvis ut vet. direkt, o vi fick åka akut in till helsingborg, sen gick det så, ena dagen var han bättre, andra sämre..Men tyvärr fanns det inget att göra, då han efter en veckas vistelse där blev förlamad i vänstersidan..Han fick då somna in:cry: teorin är tumör i huvudet som tryckte på balans sinnet, då hans ögon snurrade i skallen på honom sista kvällen..denna tumör med följd av hjärnblödning gjorde att han fick sluta sina dagar..Min lilla plutt..

Hade något som kanske kan liknas vid det på min valack. Kom vinglande in från hagen en dag och släpade ett framben. Blev ett par dagars vistelse på djursjukhuset (gick alltså inte över av sig själv) Vid röngen av halskotpelaren så fann man pålagringar. Men eftersom detta är en äldre häst (26år) ansåg man att det kan vara ganska naturligt. (hade hästen varit yngre hade de ansett det som allvarligt)Men de kom aldrig riktigt fram till vad det var. Hästen är återställd idag. Blev boxvil och medicinering ett tag, men nu är han piggare än någonsin. Kanske kan ha varit nån nerv som kom i kläm i nacken???

Får hoppas det inte kommer tillbaka. Om det gör det tar jag förmodligen bort honom...:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 234
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 037
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18