Gick över bommen

Sv: Gick över bommen

Va bra då vet jag det och ska inte ta bort den. Tycker ändå att den gamla transportören som sa detta har en poäng.

Till vilken nytta mer än att vi ev. kan kika in från bilen å ha lite koll har ett fönster framtill?! Att bommen är ett stöd och en säkerhet håller jag absolut med om.

Sen så är det ju individer och alla reagerar olika.

Nu är jag inte så korkad att jag skulle ge mig ut på en stor väg så. Nu handlar det om en kortare sträcka med minimal trafik på en mindre bakväg.

Men eftersom jag nu fått reda på att det är olagligt så kommer jag naturligtvis inte att göra det ens där.
Att hästen bryter nacken lättare utan bom köper jag dock inte som argument.

Så ni behöver inte *oroa* er för oss.

Det kan räcka med att lägga en stor bit under grimman.
Vad gjorde den sig illa på?

Vad synd att det blev ståhej vid lastningen:crazy:
Jag brukar betacka mig för hjälpsamma personer. vill inte göra affär av ngt utan ha lugn o ro.

Se till att hon inte kan dra in halmbalarna.
Ytterligare en häst löser inte det på sikt- kan bli mer oroligt.

Min val. hoppade första gången som föl o har har sen dess stått som ett ljus i 16½ år- klok häst.

Om du måste bromsa- vad ska hästen hålla emot sig med?

Vet en häst som bröt ryggen för att mattan gled framåt i nedförsbacke.

Ja det är ju din häst så hur du väljer att göra är din ensak naturligtvis - det var bara ett gott råd, ingenting annat.

Det kan räcka med att lägga en stor bit under grimman.
Vad gjorde den sig illa på?

Vad synd att det blev ståhej vid lastningen:crazy:
Jag brukar betacka mig för hjälpsamma personer. vill inte göra affär av ngt utan ha lugn o ro.

Se till att hon inte kan dra in halmbalarna.
Ytterligare en häst löser inte det på sikt- kan bli mer oroligt.

Min val. hoppade första gången som föl o har har sen dess stått som ett ljus i 16½ år- klok häst.

Hon gjorde sig illa på gallret vid fönstret - huvudet tjongade hon i där på nåt vis...
Det på frambenet tror jag kom av en skruv/bult som satt på frambommen där den är fästad i mellanväggen, (skulle såklart sett till att den pekade nedåt innan resan, för den pekade rakt ut från sidan, den gick att vrida nedåt med handkraft) sedan skar hon sig på mellanväggens slut, där var det en vass kant såg jag sedan.... Det var hårtussar/blod och slamsor :eek: på dessa ställen i transporten efteråt. Usch!

Syftet med skumgummibiten....? Är det att skapa ett tryck nedåt? Eller att det ska funka som en hjälm om hon slår i huvudet i taket?

Som hjälm- ja.

Sätt skumgummi o tejpa fast över all vassa detaljer.
låter som det är en Vä.........vagn.

Vaddera bommarna. Liggunderlag är bra.
skyddar även att hästen inte fastnar när metallen är kall.

Senast ändrad:

Som hjälm- ja.

Sätt skumgummi o tejpa fast över all vassa detaljer.
låter som det är en Vä.........vagn.

Vaddera bommarna. Liggunderlag är bra.
skyddar även att hästen inte fastnar när metallen är kall.

Japp du har rätt! :angel: En -07 också! Men jag har annat på gång.... Bra tips med liggunderlag, det har jag gott om!

Den är riktigt usel i säkerhetstänk.
Finns mkt som det kan göra sig illa på även om de inte klättrar.:mad:

Skulle byta den mot en som har öppningsbara takfönster o är utrustad med säkerhetsbommar o inga vassa kanter som sticker ut lite här o där.

Nu kan jag inte sova för att jag tänker på henne... Vill ni lugna mig lite?

Tror du hade en väldigt tur i alla fall, tänk att få ut hästen genom dörren på sidan... Och vara vid en motorväg, utan grimma.... puhh!

Det gick ju faktiskt jättebra ändå! Som du märker är vi många som varit med om dramatiska händelser i transportsammanhang. Så vi får ta små steg och hjälpa våra hästar att bli trygga i transporten igen.

Lycka till med din häst!

Om en häst klarar av att åka buss och stå upp i sin spilta och parera bromsningar så klarar den även av att parera en broms i en enhästars transport under normala förhållanden . Pratar inte om motorvägskörning nu!!

Likaså om en häst åker baklänges, då skulle den atomatisk bryta nacken vid kraftig inbromsning när den kör huvudet genom lemmen eftersom bommen inte hjälper där. Utan då kommer hästen hänga över bommen med huvudet utanför genom ett hål. Å så många gånger har nog inte det hänt så jag tycker inte man skall se allt så svart eller vitt.

Sen om lagen säger nåt så skall man naturligtvis hålla sig till det å då är det ju inget att ens diskutera.

Nu vet inte jag hur denna gör vid inbromsning eller nedför-uppförsbacke, men flertalet hästar jag haft har lagt all vikt baktill och inte använt sig av frambommen alls så de kunde lika gärna ha stått utan bom med två grimskaft eftersom det kan hjälpa hästen hålla mot vid en normalbromsning då de börjar parera redan då de känner av att nåt händer i vagnen.

Senast ändrad:

:confused::confused:
Om en häst åker baklänges bromsar den med rumpan mot bommen. inte väggen. Vilket klart är bäst.

i lastbilar åker de på bredden eller på sniskan- har stöd utmed hela sidan.

I min värld "går" inte en häst bara åt ett håll.

Vi kanske skall nöja oss med att vi tycker, tänker och upplever samt tolkar lite olika och respektera det.

i en "bak och fram" lastad vagn (umes sådana modell är högst på min önskelista) så är där en "frambom" bak och ett utrymme fram till bak lämmen pricis som du har ett utrymme fram på en "vanlig" transport (därför är den sortens transport längre än en vanlig). kraften går som axel påpekade mot bilen vid en inbromsning, och det ska inte så mkt. till för att hästen ska tappa balansen.

hästarna har bättre balans om dom står "bak och fram" en lös häst i transport (tex. föl eller små ponnys) ställer sig oftast så själva om dom har möjligheten.

I min värld "går" inte en häst bara åt ett håll.

Vi kanske skall nöja oss med att vi tycker, tänker och upplever samt tolkar lite olika och respektera det.
:confused::confused::confused:
Vad menar du?

Hästen står väl ändå stilla i transporter o far framåt vid inbromsning.
Om den då står i sidled- har den en hel vägg som bromskydd.

Hela sidan tar smällen, inte huvudet som en häst i vanlig trailer utan frambom.

Använder du säkerhetsbälte i bilen? Om så- varför?

Vilka förbebyggande hjälpmedel finns det för tranporter för att undvika just att hästen hoppar över /kryper under bommen?

Finns det ex en skiva man kan sätta för nertill för att förhindra att de kryper under som färdig lösning?
Finns det ex skiva för att förhindra att de slår runt utan istället bara blir stående uppå och får backa ner igen?
Finns det nerfällbar bom över nacken så att de inte kommer upp?

Kort sagt , finns det några tranporter som har hittat en vettig lösning på problemet?

det finns, men jag har inte hittat det optimala än ;) det finns att sätta under bommen till vissa vagnar och grind att sätta över bommen där det är ett u för huvudet (så hästen inte får plats att slå upp benen gämte). det finns ju även "bälte" som axel la in bild på samt lina att lägga över ryggen som i en tvångsspilta.

har även sett en fransk vagn/modell där hästen står sneställd och då är där ju ingen bom framför, men den va dyyyr :angel:

vi har kört med halm framför om vi varit osäkra på ny ohanterad häst.

Jag har ju också pallat halm när jag kört unghästarna men jag är ute efter en mer permanent lösning , särskilt då man hör en del om hästar som åkt jättebra för att helt plötsligt en dag gå över bommen.

Mina har ju åkt som ljus men då jag sett en del transportolyckor känns det helt enkelt inte bra att inte vidta de försiktighetsåtgrder som är möjliga , och jag är förvånad över att transporterna fortfarande i regel har ett så pass dåligt säkerhetstänk.

Så småningom planerar jag att bygga/bygga om en egen transport utifrån de säkerhetskrav jag har och därför är jag också nyfiken på vilka lösningar som finns.

Dom här lösningarna du berättar om, vilka märken/modeller är det som har de respektive lösningarna?
Har du eller någon annan några bilder ?

"säkerhetsbältet" känns inte som ett alternativ för mig.

I de lastbilar som bussbolaget som körde hem min häst åkte med så stod både han och fler med huvudet i färdriktning precis som i en vanlig transport.

Så det är min erfarenhet av bussar, sen så vet jag att det finns de som åker enl. din beskrivning men så åker inte alla i bussarna.

Gällande mig själv och bilbälte, fram tills för 18 år sedan då jag fick barn körde jag utan bälte för jag ville inte riskera att bli ett kolli om olyckan skulle vara framme, efter att jag fick barn så fick jag ett annat ansvar och behövde
börja föregå med gott exempel och använda bälte, men skulle jag bestämma utifrån eget huvud så skulle jag åka utan än idag.

Vill du veta mer om hur jag tänker i olika frågor så PMa gärna, alla kanske inte vill veta.

Senast ändrad:

vi har kört med halm framför om vi varit osäkra på ny ohanterad häst.

Hur gör ni då? Har aldrig sett en sån lösning, men sitter och kallsvettas nu inför att hämta hem hästen från betet, efter att ha läst den här tråden. Har varit med om en annan transportolycka och är rejält skakig inför att transportera än idag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama