Går över bommen

Jag har oxå en bomhoppare. Han springer in i transporten så är inte rädd eller stressad över att åka. Däremot är han väldigt flockbunden och svårt med att bli lämnad ensam. Han hoppar aldrig när han har sällskap.
Men ensam hoppar han så fort jag stänger och han blir ensam :(

Han hoppar över och står sen med framdelen i främre delen och bommen under skapet. Ett jäkla meck att få honom rätt. I mindre transporter har han blivit hängande. När jag kommer in så är han lugn som en filbunke och verkar gilla sällskapet. Plockar ner honom och gör mig redo för att åka och han hoppar igen så fort han blir själv. :meh:

Har löst det med att ha sällskap vid resor, ställa halmbalar fram i transporten som förhindrar att han kommer över och minskar risken för skador. I förra stallet hade vi tillgång till en transport så då lastade jag ofta och lät honom stå och äta sin lunch där inne tex. Nu har jag inte tillgång till transport längre och vårt problem har blivit värre igen.
Har förstått att för honom är det ensam-känslan som gör att han hoppar (han har rest sig mot boxgallret flertalet ggr när han blivit "lämnad") så har jobbat mycke på den. Nu kan han stå själv i både stora hagen men oxå i liten sjukhage. Boxen går oxå bättre, dock fick han en ny boxgranne i helgen och om hon går ut före honom på morgonen så har han rest sig. Men det tränas på. Han är överlag känslig för förändringar. Dessutom en riktig mammagris. Om någon annan lämnar honom går det oftast bra, tills att han hör/ser mig och om jag då inte kommer till honom när han är lämnad i boxen så reser han sig.
Har förutom ensamträningen tagit kontakt med en tränare i området som ska försöka hjälpa mig.

Ett jäkla skitproblem!! Hade hellre haft en häst som var "jobbig" att lasta men som stod där den skulle när den väl var på :cautious:

I min transport så har jag som en tjock träskiva framför frambenen och under huvudet som gör att hästen inte får för sej att hoppa över.

jag har ingen bild tyvärr men kan försöka förklara med tangentbordet haha.

men tänk dej längst fram i transporten så finns ju bommen som hästen har sin bröstkorg mot...

den har då en en skiva som är under huvudet horizontalt och en som är verticalt framför benen.

skivan ser ut som den här formen typ 7

och bommen är paddad och är i högra hörnet av 7 - hänger du med?

tänk att hästen är XXX och hästens huvud är @

så hästen står så här om man kollar från sidan i transporten

@
7 XXX

så hästen kan inte hoppa över för det finns inget att landa på, det är som en vägg, inte bara en bom.

det enda som är dåligt är att hon inte kan ta ner huvudet och vila, men hellre det än att hon hoppar över och skadar sej.

Hoppas du fårstår nått av min tangentbords teckning :)

Vet både vänner och hästtransportörer som använder halsring och korta uppbindningslinor, till hästar som hoppar över fram. Enligt dem går de inte för hästen att hoppa då.

Tyvärr så är vägg, skivor, avsaknad av bom eller lastbil inte alltid lösningen för en häst som går över bommen. Utan om man inte vet orsaken så kan det bli farligt.
För mindre än ett halvår sen vet jag en häst som i stor lastbil med sällskap och efter att ha åkt lite mer än 30 mil fick panik. Vilket slutade med att polisen fick avliva hästen i lastbilen sedan den slagit itu både sig själv och bilen samt stressat upp övriga hästar.

Vet både vänner och hästtransportörer som använder halsring och korta uppbindningslinor, till hästar som hoppar över fram. Enligt dem går de inte för hästen att hoppa då.

Så har vi gjort på kompisens häst som går över ibland.

I helgen åkte han snällt 45 mil åt ena hållet (med halsring och grimskaft nedåt, "normal" längd), men när vi skulle hem kom vi inte ens en km innan han var över första gången. Vi tog ner honom, kortade nedåtbindningen och åkte. Efter 100 m var han över igen, och trots att vi band honom ännu kortare så var han över en tredje gång innan vi ens hunnit börja rulla... Var helt cool när vi öppnade, verkade bara glad åt sällskapet. :cautious:

Då bands han ner så att han nästan stod och hukade, och då försökte han lugnt att gå upp en gång och stod sedan som ett ljus hela vägen hem.

Det kändes ganska hemskt att binda honom kort, men när man är så långt hemifrån finns inte så mycket att fundera på, hem måste vi ju.

Det är fascinerande hur vig han är, redan vid den nedbindningen vi tyckte verkade för kort andra gången han gick över så fanns det kanske bara 1 dm spelrum mellan bom och underhals när han sträckte upp huvudet.:crazy:

Vet inte hur en vägg/plan framför bommen skulle hindra hästen från att gå upp? Visst, de blir inte direkt hängande över bommen, men upp kommer de ju.

Liknande trådar

F
Hästhantering Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Magnum
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar