Gick över bommen

Sv: Gick över bommen

Min häst gick över bommen när jag och en kompis var och hämtade honom.
Vi kände att transporten gungade och stannade vid vägrenen, gick ut och tittade. Han hängde med frambenen över bommen och vi lyckades tillslut få honom tillbaka.
Efter många funderingar bestämde vi oss att inte lasta ur (45:an)
utan binda kortare och försöka ta oss hem
Vi gjorde så och stod utanför transporten med öppen framdörr för att lugna oss lite, då lyckas hästen få upp ena frambenet över bommen och eftersom han var kort bunden slår han en kullerbytta över bommen och blir liggandes på rygg med rumpan ut mot dörren, han sitter fast med huvudet i grimman.
Efter vad som kändes som en evighet lossnade säkerhetshaken i grimskaftet och han gör en volt framåt
Hästen springer upp på banvallen med mig efter, jag får tag i grimma i samma stund som det kommer ett tåg!
Vi ringer 112 där vi får besked att om inte bilen står trafikfarligt hjälper de oss inte!
I fem timmar stod vi sedan på en grusväg i Ånimskog och tack till den underbara veterinären som kokade kaffe och bredde smörgåsar åt oss när vi väntade på ny transport hem.
Två "lokala" gentlemän stannade också och var till hjälp, men i övrigt
saktade inte ens bilar ner när vi stod med en häst och söndersparkad transport vid vägkanten
Min häst klarade sig utan en skråma! Vet tyckte att jag skulle köpa mig en trisslott.
En mycket god vän kom och hämtade oss, tack!! och vi körde honom lös resten av vägen ca 15 mil, det gick över förväntan med tanke på att jag var övertygad att avlivning var enda möjligheten
Nu ska vi snart prova transport igen, med kamera:)

Men tack 112 att dom är så vänliga! Helt förkastligt att de inte vet vad de ska ta sig till med olyckor som innefattar djurs säkerhet. Jag tycker det är helt sjukt. Med tanke på att ni stod med en antagligen inte helt ofarlig häst så borde de ju verkligen gjort något! Vi hade ju tur som fick ut en polis så pass fort, även om han inte kunde göra så mycket så var han till oerhört stor hjälp bara genom att lugna oss och se till att vi fick hästen till ett säkrare ställe.

Hoppas att det går bra för er att transportera i fortsättningen.

att hästen slår runt över bommen är inget vanligt om man ser till hur många hästar som transporteras hela tiden, så va inte orolig ;) olycks procenten är ruskigt låg

man gör så gott man kan (jag binder inte kort längre utan har en bindning från varje sida lite högre upp där vi satt ringar, då mina hästar blir mindre stressade av att inte "vara låsta") hur väl man än gör så kan olyckan vara framme och är den det så spelar det ingen roll hur hästen är bunden ;)

man kan krocka oxå ;) men inte tänker man på det hela tiden

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.