Gick över bommen

Sv: Gick över bommen

För ett antal år sen :angel: fanns det ngn grej som satt över manken på hästen- just för att den inte skulle kunna hoppa upp.

måste ha varit ngn form av stålbygel som satt fast någonstans.

vi tar riktigt hårdpressade halmbalar och "fyller" hela utrymmet framför bommen hela vägen upp till/strax över bommen, är noga med att säkra balarna så dom inte kan flytta sig men aktar så det inte finns några linor/spännband fram mot hästen. då kan dom ju fastna i dom.

jo, den hästen vi hade som slog över va väldigt resvan och lugn/lätt, inget som kunde förutses.

garantier finns ju aldrig. visst är det märkligt hur lite som hänt med säkerheten på transporterna under alla år (många ser ju näst intill exakt likadana ut i dag som för 30 år sedan, bara takhöjden som blivit högre i princip) med tanke på hur snabbt utvecklingen gått på "alla andra plan"

den franska transporten va riktigt käck i sina lösningar, men minns inte namnet på märket (har det uppskrivet "någonstans") hästen står som i en buss, lite på snedden med flyttbar mellanvägg. binds alltså i ena väggen så inga bommar varesig framför eller bakom. men den va väldigt dyr - tyvärr.

har noterat lösningarna med "grind" som sitter i gångjärn i ytterväggen och låses fast i mittstolpen. den är hög på båda sidor av hästen och bara huvudet kan "sticka fram" i "u-klykan" sådana har jag tänkt få tillverkat till min egen transport (har bara inte blivit av än) med sådana får inte benen plats vid sidan av huvudet så hästen kommer inte över, den kan hoppa så mkt. den vill :angel: och inte är dom ivägen heller.

*kl*

Jag hade en transport med ett foderbord framför bommen, vilket jag tyckte bara gjorde det ännu mer inbjudandetill att hoppa för hästen. När jag sedan köpte en vanlig transport och han hoppade "över" bommen blev han istället hängandes en stund innan han kom ner själv,men hann under denna tid göra hål i taket (glasfibertak). Och det är kostnad på 20 000 - 30 000 kr att byta tak..:crazy: Så jag vet inte om jag vågar ha hamlbalar framför...

Vilka förbebyggande hjälpmedel finns det för tranporter för att undvika just att hästen hoppar över /kryper under bommen?

Finns det ex en skiva man kan sätta för nertill för att förhindra att de kryper under som färdig lösning?
Finns det ex skiva för att förhindra att de slår runt utan istället bara blir stående uppå och får backa ner igen?
Finns det nerfällbar bom över nacken så att de inte kommer upp?

Kort sagt , finns det några tranporter som har hittat en vettig lösning på problemet?

Skulle oxå vilja veta mer....

Du får gärna titta efter namnet, skulle vara intressant att titta närmare på!

För ett antal år sen :angel: fanns det ngn grej som satt över manken på hästen- just för att den inte skulle kunna hoppa upp.

måste ha varit ngn form av stålbygel som satt fast någonstans.

Jag har aldrig sett en lösningen men i teoirn borde det kanske fungera, kan dock bli knepigt att få till den på rätt ställe med tanke på att hästen kan röra sig lite fram och tillbaka, viss hästar kan nog tilloch med få panik om de känner den.

Vilka förbebyggande hjälpmedel finns det för tranporter för att undvika just att hästen hoppar över /kryper under bommen?

Finns det ex en skiva man kan sätta för nertill för att förhindra att de kryper under som färdig lösning?
Finns det ex skiva för att förhindra att de slår runt utan istället bara blir stående uppå och får backa ner igen?
Finns det nerfällbar bom över nacken så att de inte kommer upp?

Kort sagt , finns det några tranporter som har hittat en vettig lösning på problemet?

Säkrast är väl kanske att bygga om så det blir som på en del av lastbilarna som kör trav och galopphästar (och hyra in av SV RF vid en del utlandstävlingar). Den lastbilen vi åkte i hade rejäla helväggar framför hästarna. I höjd med bringan fanns ett fäste där ett brett (drygt 10 cm) rejält band fästes. Denna sling knäpptes runt hästarns hals, strax ovan manken hamnade bandet. Slackt när hästarna stod som vanligt, men hade bromsat alla försök till klättring effektivt men säkert.

ja, fast hur stor tror du kostnaden blir efter att hästen slått runt helt ? betydligt dyrare och väldigt mycket lidande. så på dom 2 alternativen så köper jag hellre ett nytt tak ;)

hingstsugen- ja det ska jag göra.

Något sånt har jag heller aldrig sett, du råkar inte ha bild på lösningen eller någon mer info om exakt vilka bilar( transportföretag, märke etc) du sett detta på ?

Vi åkte i Jägersros röda 9-hästars.
Konstruktionen kändes trygg. Störde inte alls hästarna under resan, men hade förhindrat en klättring öven väggen.

Har dessvärre inga bilder inifrån lastbilen.

Fy va läskigt skulle blivit jätte rädd. Tur att din häst var lugn och inte fick panik.
Usch jag hatar att åka med ponnyn i transporten

Sånt här gör mig så upprörd, jag har varit med om det två gånger, ena gången tog sig hästen oxå ut genom framdörren. Inte någon av mina egna dock, jag har en förmåga att alltid vara där det händer otäcka saker. Jag fattar inte varför folk kör runt i gamla transporter utan säkerhetslösningar. Jag köpte en transport som kostade tre gånger så mycket som hästen för att jag ville ha all säkerhet som fanns! Det är vi som utsätter våra hästar för allt onaturligt, det är det minsta vi kan göra för dom, att försöka tänka säkert för hästen.
Jag anklagar inte dig som det hände, jag önskar bara att alla köper säkra transporter..... Hoppas hästen mår bra.

men hej, det har inte så mkt. med ny-gammal transport att göra. vill hästen klättra över bommen så gör den det. vad har hänt med dom "nya" transporterna (under dom senaste 35 åren) som omöjliggör det ? ingenting......

en del nya transporter av "traditonell modell" som inte kräver E-kort kan man fälla frambommen utifrån, men det går även på äldre modeller (eller nyare utan den funktionen) även om det kräver mer styrka annars har ingenting hänt mer än att takhöjden blivit högre och det i sig stoppar ingen häst att "hoppa"

med e-kort så finns den åtminstode ett franskt märke av transport som inte har frambom utan är sne ställd och bindningen är i väggen, men jag har ingen erfarenhet av den modellen, kanske är den inte heller helt säker ???

min erfarenhet säger att den helt säkra transporten är inte uppfunnen, eftersom inte ens den helt säkra lastbilen är det.

Jag kan lägga till en sak ang detta med olika transporters säkerhet, och det är att även om transporten är ny och har säkerhetslösningar på frambommen (som går att öppnas utifrån då alltså) så kan det vara så att de inte fungerar när det hänger 600 kg på bommen.

Då måste man likväl ha verktyg till hands.

Är det Fautras du menar kanske? De är väl franska, eller?

Tror inte heller det finns en helt säker hästtransport, kommer det någonsin finnas det?

Jag kan lägga till en sak ang detta med olika transporters säkerhet, och det är att även om transporten är ny och har säkerhetslösningar på frambommen (som går att öppnas utifrån då alltså) så kan det vara så att de inte fungerar när det hänger 600 kg på bommen.

Då måste man likväl ha verktyg till hands.

Är det Fautras du menar kanske? De är väl franska, eller?

Tror inte heller det finns en helt säker hästtransport, kommer det någonsin finnas det?

Kylinge (som jag har :)) har en bra lösning tycker jag.
Där kan man lätt få ner frambommen genom att dra i en spak utanför och det krävs inga verktyg eller kraft för att få ner spaken.
Har sett på de nyare att det sitter en skruv på utsidan (?) hur skall man få loss den utan en stor skiftnyckel med en häst hängandes på bommen??

jag valde oxå K. för patentbomutlösningen- både fram o bak, men även spiltlängden.
Har dock aldrig(ta i trä) behövt använda den.

jag har oxå hört att man bör kolla utlösningen på bommen (utifrån) med jämna mellanrum eftersom det tydligen förekommer att den "fastnar" och inte går att lösa ut när det behövs :crazy:

jo, då det är den franska transporten jag menar :) dom har en modell som blir spiltor utan bom framför och flyttbar "vägg" mellan hästarna. ungefär som i en del bussar. det är den säkraste lösningen jag sett :angel: men dyr stor (bred) och tung.

Även Ifor-Williams har en sådan modell som man kan köra typ 3-4 ponnier eller 2-3 stora och då står de på snedden utan bom.
Vet en som har en sådan och är nöjd. Hästarna slipper ju att backa ut också..
Den är nog inte lika dyr som Faurtras men tung..

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama