Gick över bommen

Sv: Gick över bommen

väldigt dåligt att det inte fanns veterinär på plats när det va tävling, det måste det väl finnas ? jag har aldrig varit med om att det saknats veterinär eftersom hästen ska bes. innan den får starta.

jag har oxå sett det ett antal ggr. på tävlingar under årens lopp men som så många andra har jag alltid tänkt att "dom har väl bundit fel" eller något annat dom slarvat med :crazy:- tills det hände oss, jag vet att vi gjorde allt "rätt"

andra gången hon hoppade insåg jag att det spelar ingen roll hur man gör eller binder.

Det behövs en veterinär på vare sig dressyrtävlingar eller lokal hoppning. På reg hopp brukar det finnas vet till lunch sedan brukar de åka hem, i alla fall här omkring.

Det var en traumatisk upplevese, trots att jag inte kände varesig häst eller ryttare... Jag anser mig ganska tålig, och var rationell även denna dag, fixade vet + brandkår mm. Men det tog några nätter innan jag kunde sova ordentligt.

Pappa och jag var även med och drog tillbaka hästen efter avlivandet. Vi fick kasta alla kläder efter det badet :(

Hoppas jag aldrig behöver uppleva något liknande igen.

jo, otäckt är det. det tog lång tid efter olyckan här innan jag slutade att ha ångerst varje gång vi skulle transportera, jag får fortfarande hjärtklappning om hästen hoppar till ordentligt i släpet trots att det är många år sedan nu (-99)

inte vet jag, men jag har aldrig deltagit i tävlingar där det saknats veterinärer :crazy:

tack :bow: det är en upplevelse jag hade klarat mig mkt. bra utan :(

hästen va mkt. vinglig när vi fått ut den och hon efter en stund rest sig, hon ville lägga sig hela tiden så vi fick "piska på henne" så hon inte la sig (vet. ord.) och promenera runt till vet. kom..

det tog runt en halvtimme innan veterinären hann ut. det som syntes va en hel del sår, både skrapsår och skärsår som direkt togs omhand. en rejäl utjutning under huden på halsen som på någon dag sjönk och hängde ner som en "påse" innan den försvann. hon fick ordinerat pencillin och finadyn (sprutor) i 10 dagar samt att hon akut bla. fick något för chocken (kommer inte ihåg vad det va) skulle massera stora delar av hästen med arnika tinktur i 2 veckor.

därefter verkade hon ganska okej efter omständigheterna, va och röntgade och ul. på klinik efter ca. 2 v. det visade inte då på något fel. men hon va stel och något vinglig i bakkärran.

vi åkte till kliniken med jämna mellanrum under följande månader eftersom vi förstod att något va fel, men veterinärerna hittade först inget konkret. varje gång fick hon sederas inför och under resan. sedan började hon krångla när hon skulle skos bak, så då fick hon sederas även då för hovis säkerhet. efter det blev hon okontaktbar under kortare stunder, tex. ibland när hon skulle ledas in från hagen gick hon inte att styra/stoppa (innan olyckan en mkt. lydig och välhanterad häst)

efter det så upptäcktes det av en slump på kliniken att hon fått hovbensroteration (trauma utlöst fång) en av veterinärerna tyckte att vi skulle ta några plåtar även på hovarna när hon på nytt röntgades igenom. för det fick hon pg beslag.

och sedan kom det värsta - när dom upptäckte förträngningen och dom pålagringar som bildades i halskotpelaren. där trodde veterinären även att det klämdes någon nerv och då förklarade det hennes problem med balansen bak samt varför hon inte gick att sko bak utan domecedan. veterinären trodde även att den förträngningen/pålagringarna va orsaken att hon kunde "blockera" när hon leddes.

ca. ett år efter olyckan fick hon somna in.

idag binder jag ALDRIG ner en häst, det hjälper ändå inte.

ha ha, nej det har jag missat. men man kan inte skydda sig mot allt :angel:

vi har trots allt bara haft en häst på över 35 år som gått helt över, och några åringar som fått upp frambenen, men dom har vi lätt tryckt tillbaks (står oftast med i början). samt en frontalkrock som trots allt gick bättre för hästen (blev helt bra och är fortfarande lättlastad) än för den som körde.

igentligen inte så mkt. med tanke på hur många hästar och resor det blivit genom åren :angel:

KL
Det viktigaste borde ju vara att man har en bom som snabbt går att fälla plus att man INTE binder i själva bommen som många verkar göra för då är ju hela säkerhetsfunktionen i bommen meningslös:(

Jag binder kort av säkerhetsskäl - blir rent nervös när jag ser folk binda med halvlånga grimskaft, perfekt för hästen att sänka huvudet och sno in nacken i! Har den inte fått panik förr så...

Sen håller jag med om att vill hästen vräka sig upp på bommen så gör den det, oavsett, men då är en säkerhetsbom livsviktig. Mellanväggen kan ju också bli ett problem, för många hästar som går över bommen brukar också ha en förmåga att hilla över ett ben eller två på mellanväggen och den är ju inte lika lätt att fälla precis. Blir ju lätt läbbiga fläkskador och rejäla sträckningar av det:(

*delvis kl*

o shit nu blev jag mörkrädd igen :crazy: stenkoll på pållis i fortsättningen.. så hemska saker många får uppleva! :eek: tyvärr är det väl en del av hästeriet men endå...

idag var hon mycket piggare, ville inte gärna följa med in från hage för att bli omplåstrad men var glad att se mig och gick och betade förnöjt i hagen. ska longera henne imorgon och se hur det ter sig...

*KL*

Den här tråden var inget bra.. Min nya gick över bommen och fick diverse sår när han skulle provåka inför hemfärden. Tack å lov så var jag inte med utan det var vid hans första provåk. Han hade varit stenncool alla träningar men denna gång när de skulle åka så hände nåt och fd. ägarinnan kan inte förstå hur han som var så lugn kunde gå över.

Själv hade jag en galenpanna för många år sedan, men det sitter djupt rotat och jag får ångest var gång jag skall transportera även nu nästan 10 år senare, trots att jag efter det bara haft supertrygga hästar att köra. Så att nya grabben gick över bommen hos fd. ägaren gjorde att jag inte vågade hämta honom, han fick åka buss hem.

Väl hemma nu så har vi provåkt två gånger. Han går på och han är lugn och han har inte visat nån tendens till att gå över. Så jag var jättetuff och kände mig peppad inför den ngt. längre resan till nytt stall i morron tills jag läste denna tråd. Nu vet i fan om jag inte ska gå de 5 km till nya stallet istället.

En gammal transportör sa att det är förkastligt att köra med fönster fram och bom. Bättre att täcka fönstret och plocka bort bommen för de här hästarna, då kan de inte skada sig. Har man en klättrare så är risken större att den klättrar över och skadar sig än att man själv måste gör en inbromsning som hästen inte kan parera.

I min häst fall nu när jag märkt hur han reagerar så är jag övertygad om att han blev så rädd när han såg marken susa under fötterna från fönstret att han reagerade med att slänga sig och stegra sig från det otäcka.
Eftersom det är en egen teori, hur ha ni haft det med fönster fram för era hästar som gått över?

Jag har täckt för mitt fönster och en så länge inte sett nån tendens att gå över. Får se om jag tar bort bommen också för mitt eget psykes skull.

Senast ändrad:

Frambommen är för att skydda dig, hästen o dina medtrafikanter vid en krock.
Det räcker med en inbromsning för att den ska fara ut genom främre väggen eller bryta nacken.:mad:

Tror inte att hästen reagerar på farten. Jag har bara fönster på hö. sida eftersom min ena är rädd för möte av stora fordon.
De gillar helt klart sitt fönster- mindre klaustro.

Tar du bort bommen kör du olagligt
I transportföreskrifternas 6 kap. 9 § står följande:

Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Precis- lastsäkring.

Om en hund eller ett barn i baksätet kan få mångdubblad vikt av rörelseenergin- bli en elefant- så kan man tänka sig vad en stor häst blir:eek:

tänk om lastbilschaufförer skulle sluta att surra lasten :eek:
eller lösa båtar på släp.
1 cm tjocka plyfaskivor eller glasfiber stoppar inte.

Jo jag vet... sånt tänker man ju på annars men just då ville jag bara få ut henne... :crazy: Nu kommer jag inte ens ihåg vilken sida av mellanväggen jag gick in på...
nu har jag lugnat ner mig, var och pysslade om såren imorse, det såg helt okej ut men hon är fortfarande riktigt hängig...

Stackars dig! Vet hur hur det är, men min pålla togs sig åt andra hållet i stället. Fick upp luckan och kom ut i 80km/h på E4:an. Har inte heller någon aning om hur jag tog mig ut ur bilen osv.... och man bryr sig nog inte om man blir skadad själv i den situationen det är ju ens älskling som är i knipa/skadad.
Chocken kommer oftast ett tag efter och då är det bra att ha många att prata med (Buke:bow:). Jag har fortfarande svårt att köra min häst själv (blir nervös och spänner mig hela resan) men det går bra att köra andras hästar.

Precis motsatt råd fick jag då jag för ett antal år sen hade en häst som envist gick över bommen gång på gång. När jag köpte nytt släp med extra fönster=extra ljusinsläpp, innerdörrar samt alltid övre luckan öppen så åkte han betydligt lugnare.

Sak samma med en annan häst som i o f sig inte gick över bommen men brukar svettas floder och vara väldigt nervös/påverkad av transportering - övre luckan bak + ljust fram - mkt lugnare under transport.

Och mitt råd är; ta ABSOLUT inte bort bommen, istället för en häst över bommen kan du få en häst med bruten nacke eller liggandes ute på vägbanan vid en ev krock eller inbromsning.

Min ej resvana treåring (halvblod) gick över bommen i våras... Vi hade varit till ett ridhus för att träna löshoppning, resan dit gick bra, förutom ett litet jack över ena ögat som hon hade fått. När vi skulle hem igen var hon svårlastad, men gick till slut in. När vi nästan var hemma (resan tar ca 10 minuter) brakar det till något otroligt i transporten! :eek: Vi stannar och ser att hon har gått över bommen med båda frambenen (hon var nu bunden i ringen vid fönstret, på ditvägen var hon bunden i bommen), har säkerhetsbommar, så vi lösgör dem, då kastar hon ena frambenet över mellan väggen, så hon får backa ut på tre ben, eftersom vi inte får tillbaks benet hon har över mellanväggen, man får ju panik i en sån här situation, och man vill ju bara få ut hästen så fort som möjligt. Det är blod precis överallt... :cry:

Det visar sig att hon har slagit upp världens jack i huvudet, skallbenet är blottat, det är en flik på 7-8 cm åt vardera håll.
Frambenet som hon haft över mellanväggen har två väldigt djupa, långa (ca: 10 cm, vardera) sår, det ena i knävecket, det andra i den stora muskeln på baksidan av frambenets början.

Veterinären syr ca: 40-50 stygn totalt.... Usch och fy vad jobbigt det var... Både hästen och jag var chockade... Det har nu gått fyra månader sedan detta hände och allt har läkt väldigt bra, såret i knävecket var jobbigast då det gick upp hela tiden, sedan fick hon svallkött i båda såren på benet också. Såret i pannan läkte bäst, syns nästan ingenting där idag, såren på benet har lite hårda ärrvävnader.

Jag är livrädd att det ska hända något igen :crazy:, har inte lastat henne ännu efter olyckan (hon har gått på bete hela sommaren) men ska börja nu att transportträna henne hade jag tänkt, men hur gör jag på bästa sätt för att det inte ska hända igen, vill ju ha en trygg häst i transporten... Jag förstår precis hur TS känner sig! ;)

ps: tack vare transportolyckan blev det inget treårstest för min häst heller... ds:

Kloka hästar brukar inte göra om det.- får hoppas att din är sdn.

skulle sätta en stor skumgummibit över nacken.

Hur långt grimskaft hade du?
Se till att den inte kan backa, står ända framme vid bommen, men kan röra huvudet i sidled.

Att den inte hoppade när du bundit den i bommen var nog mer en tillfällighet- den har ju bogen längre ifrån bommen.

Om du är nervös vid lastningen( förstår mkt väl om du är det) be ngn cool göra det så att det inte smittar av sig.

Lycka till o träna mkt- ge den många av sina måltider där.

Tack för tips :bow:! Tror hon är klok, och inte gör om det.... ;) Hon var rejält ckockad efteråt, darrade och svettades, veterinären var rädd hon skulle falla ihop ett tag... (hade tur och fick ut vet. inom en timme efter att det hade hänt).

Jag känner väl själv att det blev fel med lastningen från ridhuset, det blev stressigt då, med mycket folk som "skulle hjälpa till" linor från alla håll och kanter, och alla tyckte att hon bara var trilsk och vrång...
Jag hade bundit henne ganska kort längst fram i transporten på hemresan.

Hur som helst jag hade tänkt börja från början, med att ta små steg, så att det blir lite "roligt" med transporten. Äta mat där och bara ta några steg på rampen o.s.v.

Det där med skumgummi på nacken? Hur tänker du då?? Jag funderar på att lägga halmbalar där framme också, är det bra tro?
Sedan är det nog bra med sällskap i transporten (av en häst), det har jag möjlighet till...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama