Sv: Gick över bommen
Att de går över bommen är inte helt ovanligt och oftast går det bra.
Jag var med om en tjej som skulle flytta sina två hästar till oss för 1 år sen. Det var två poitevinhästar (franska arbetshästar) och hon skulle ta dem en och en. Vi började med unghästen, som jag tror var endast 1 år. Men en poitevinhäst är STOR redan då. Stor och kraftig. Den vägde garanterat mer än någon av våra vuxna hästar i stallet. De gick ju som sagt inte ens att transportera tillsammans, båda hennes hästar.
Iaf kommer vi fram och öppnar dörren ifram. Hästen har då tagit sig över bommen men dessutom fått upp båda frambenen över den höga skiljeväggen längst fram. Huvudet hade den på sin sida väggen och taket var ju så lågt att hon hade huvudet under sig, mellan båda frambenen. Det var en helt sjuk syn och jag blev SÅ ledsen. Hon såg så fruktansvärt sårbar ut, stackars häst, undrar vad hon tänkte. Hon kunde inte få upp huvudet och inte heller komma loss med framdelen. Hon stod alltså på bakbenen med bommen i ljumskarna.
Jag rusar runt och ringer veterinär som inte verkar tycka att det låter alls allvarligt. "Sånt där händer ganska ofta" och undrade om de verkligen behövde komma, var hästen skadad? Jag trodde ju att alla organ hade blivit totalt söndermosade och att den tunna väggen som hon hängde i hade skurit henne illa i knävecken. Tänk alla dom kilona.
När jag kommer ut har de på ngt mirakulöst sätt fått ner hästen så att den står över bommen endast och den lyckades de montera bort till slut och hästen kunde backa ut (den var på tok för stor att ens försöka få ut genom framdörren).
Men när hästen väl klev ur transporten, lugnt och fint, syntes inget mer än väldigt mycket svett och kanske något småsår. Helt otroligt. Hon verkade knappt ens skärrad utan gick snällt med in i stallet utan ett ljud.
Så det ser nog värre ut än det är ofta men jag är inte alls förtjust i att transportera hästar efter detta... Vet ett stort halvblod som fastnade i framförren en gång. De fick ut henne hel också - den vägen hon redan hade påbörjat på egen hand.