Gick över bommen

Sv: Gick över bommen

visste jag inte, trodde att fautras va ganska själva om den modellen, är den billigare så gör ju inte det ont :angel:. har dräglat över den och umes bakåt lastade på mässan i flera år nu :) någon av dom blir det när det är dax för "uppbyte" ;)

*kl*

Uppdateringar om pållen:
Alla sår verkar läka fint, två av dem har inte velat sätta någon sårskorpa och jag har inte kunnat plåstra om dem så flugorna har varit på henne endel. Nu ser det bra ut och första skorpan börjar ramla av och pälsen är påväg ut. Inga svullnader på benen eller så heller.

Däremot haltar hon på vänster fram och jag tror hon är öm i bakknäna men hon är sårig där också så hon kan nog reagera när jag tar henne där för att det är obehagligt att fixa med såren. ET ska komma ut och kolla ifall hon sträckt sig, annars blir det veterinären snart.

En seriös ET behandlar inte din häst innan en veterinär har tittat på den:cool:

pricis :D tycker den verkar toppen :) det fina är ju att mellanväggarna går att flytta och ställa om så det passar alla behov

otäckt.....
Min shettis hoppade med över bommen i ja hade inga säkerhetsbommar....
Han slog en kullerbytta ut genom dörren.
Kissade lite rött efteråt, han hade hängt i ljumskarna typ. Men han klarade sig utan men han med. Skrapsår mellan bakbenen fick han hur han nu lyckades med det.
Nu åker han släp hur snäll som helst, men jag var riktigt nervös inför nästa tripp.

mm, vi har iofs. en bil som får dra såpass, men det blir till att ranta iväg och ta det förbaskade E-kortet :angel: har dragit på det i massa år nu :angel:

Det finns en snedställd transport till; Chevall liberté, tror jag den heter. Den är billigare än de andra ni nämnt här.

Pratade med veterinären idag och hon tyckte jag skulle avvakta lite till, verkade bara som att hon stuckat sig eller något.

Pratade med veterinären idag och hon tyckte jag skulle avvakta lite till, verkade bara som att hon stuckat sig eller något.

Det går säkert bra, bara hon får lite tid på sig. Det blir ju stora påfrestningar på allt när så stora djur krånglar till det för sig.
Mitt sto läkte ihop helt (hon var ju sydd 40-50 stygn totalt) men visst tog det tid...

Lycka till nu! ;)

Att de går över bommen är inte helt ovanligt och oftast går det bra.

Jag var med om en tjej som skulle flytta sina två hästar till oss för 1 år sen. Det var två poitevinhästar (franska arbetshästar) och hon skulle ta dem en och en. Vi började med unghästen, som jag tror var endast 1 år. Men en poitevinhäst är STOR redan då. Stor och kraftig. Den vägde garanterat mer än någon av våra vuxna hästar i stallet. De gick ju som sagt inte ens att transportera tillsammans, båda hennes hästar.

Iaf kommer vi fram och öppnar dörren ifram. Hästen har då tagit sig över bommen men dessutom fått upp båda frambenen över den höga skiljeväggen längst fram. Huvudet hade den på sin sida väggen och taket var ju så lågt att hon hade huvudet under sig, mellan båda frambenen. Det var en helt sjuk syn och jag blev SÅ ledsen. Hon såg så fruktansvärt sårbar ut, stackars häst, undrar vad hon tänkte. Hon kunde inte få upp huvudet och inte heller komma loss med framdelen. Hon stod alltså på bakbenen med bommen i ljumskarna.

Jag rusar runt och ringer veterinär som inte verkar tycka att det låter alls allvarligt. "Sånt där händer ganska ofta" och undrade om de verkligen behövde komma, var hästen skadad? Jag trodde ju att alla organ hade blivit totalt söndermosade och att den tunna väggen som hon hängde i hade skurit henne illa i knävecken. Tänk alla dom kilona.

När jag kommer ut har de på ngt mirakulöst sätt fått ner hästen så att den står över bommen endast och den lyckades de montera bort till slut och hästen kunde backa ut (den var på tok för stor att ens försöka få ut genom framdörren).

Men när hästen väl klev ur transporten, lugnt och fint, syntes inget mer än väldigt mycket svett och kanske något småsår. Helt otroligt. Hon verkade knappt ens skärrad utan gick snällt med in i stallet utan ett ljud.

Så det ser nog värre ut än det är ofta men jag är inte alls förtjust i att transportera hästar efter detta... Vet ett stort halvblod som fastnade i framförren en gång. De fick ut henne hel också - den vägen hon redan hade påbörjat på egen hand.

Senast ändrad:

KL
Om hästen nu har hoppat o hänger på bommen- STÄNG igen framdörren! Så är chansen god att den går tillbaka- bakåt.
Om du nu inte har typ Henras nya släp med stora heldörrar fram.

Gillar inte Fautras pga den låga takhöjden.

Jag lärde mig en del när shettisen hoppade över bommen. Nu vet jag hur jag kan binda dom om dom är ovana att åka.
Det där med att lägga hö balar framför vet jag inte om jag är så mycket för.
Har hittat balarna mellamn bakbenen på min ettåring. SOm tur var har det gått bra och nu kör jag utan!
Ligger dom kvar är det ju rätt bra, nån som har tips?

att man säkrar balarna som ligger framför med linor framåt samt staplar så dom även låser varandra ända upp till bommen ;).

Man måste ju kunna ta sig ut oxå. kanske inte de bästa o stå där inne o binda o hålla på när hästen är där.
ANnars har jag visst tänkt så..
Tips där med kanske?? :-)

det går alldeles utmärkt att ta sig in och ut genom skötardörren trots balar ;) men man får ju vara lite snabb och smidig upp pch ner igen (bindningarna har vi satt på plats innan så det bara är att knäppa fast)

jag har själv gjort så många ggr. vi hade även balar så andra gången hbl. här hoppade, därför vet jag hur det går till/hur lätt hästen kommer upp oavsett hur man binder. tack och lov hade vi balarna där så hon inte slog runt en gång till utan tvingades kliva tillbaks

shettisar och andra små ponnys/föl binder vi i bakbommen (bak och fram), där kan dom försöka hoppa så mkt. dom vill för dom kommer ingenstans :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ja de sista där har jag blitt tipsad om innan men aldrig provat än.
SMidig o smidig... Jag är inte så smidig. Men bindningarna har jag med redan färdiga så det bara är att koppla på.
Du vill inte förklara mer hur du får fast balarna? Lägger du ända upp till bommen? Hoppar du över bommen sen eller? :-)

det är svårt att förklara via text hur jag säkrar balarna, men använder linor som ligger om balarna och säkras fram och ända upp till bommen (så inga hovar el. ben kan fastna) akta så inga balsnören finns på balen mot hästen. jag gör först det, sätter in bindningarna och lastar hästen.

är hästen snäll att lasta så går jag med den in, någon fäster bommen bakom osv., hästen sätts fast och jag hoppar över balarna.

är hästen orolig så (sneställer väggen, men inte helt) leder jag in den fast jag går på "den tomma spiltsidan" någon föster bommen osv bak. hästen sätts fast och jag hoppar upp på balarna och ut.

vet inte riktigt hur jag ska få fram det i skrift :angel:

men seriöst hur ska man göra om man ska åka då? jag blir helt rädd och vet inte om jag vågar åka någonstans med min häst. har bara haft honom i två månader och åkt hem och han stod som ett ljus men det betyder ju inget uppenbarligen....

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.