Gick över bommen

S

Silly

Får se om jag lägger denna rätt, ber moderator flytta tråden annars.

Jag var ute och åkte transport med min häst idag och blev tvungen att stanna på motorvägen när jag upptäckte att hon fått av sig grimman och gått över bommen.

Tack och lov skadade hon sig inte allvarligt, det var bara en så obehaglig upplevelse! När jag öppnade dörren till transporten och såg att hon hängde över bommen tänkte jag bara Nej, det här kan ju inte hända! Jag trodde att hon slitit sönder benen, spräckt organ och slagit sönder tänderna och var helt säker på att hon skulle dö. Vi inte visste hur vi skulle få loss henne, jag försökte lossa bommen men den satt som berget och tillslut lyckades hon själv kravla sig ut genom framdörren. Väl ute reste hon sig och stod snällt stilla med mig hängandes i mannen medan min kompis fick hämta grimma. Sen knallade hon lugnt fram och tillbaka på väggrenen utan att bry sig om vare sig bilar eller vad hon just upplevt.

En polis hjälpte oss, lugnade mig, såg till att få bort hästen från vägen, kontaktade veterinär som försäkrade mig om att det inte var någon fara med henne och slutligen hjälpte oss att hitta ett lugnare ställe att lasta på, dagens hjälte som ställde upp och fixade hur mycket som helst åt oss.

Hon har fått ett sår över ögat sytt och resterande sår har blivit rengjorda och smorda för att hålla undan flugor. Hemresan gick bra och hon knallade snällt in i transporten igen. Hon åt lite betfor när vi kom hem men är jättehängig nu. Hon behöver nog bara vila nu men jag känner mig fortfarande helt upprörd över att det hände, det får aldrig någonsin hända mitt hjärta någonting. Tänk om det faktiskt hade hänt något riktigt allvarligt!

Nu kan jag inte sova för att jag tänker på henne... Vill ni lugna mig lite?

Sv: Gick över bommen

ja det gick ju bra, så luuuugn ;)

nä men skämt och sido... vilken j*a tur du/ni hade!!!

har bara varit med om det en gång, men då fick vi tillbaka hästen, han hade bara benen över bommen.

det viktiga är väl att lära sig av det... kanske läge att ha halmbalar framför hästen, kortare uppbindning, och INTE hönät som de kan fastna i!!!

sov gott :)

tack :crazy:

och min transport... varför kan man inte se till att ha rätt saker innan det händer något... vill aldrig mer åka med henne i det åbäket... alla säkerhetsåtgärder jag kan komma på kommer vidtas hedanefter

vil pussa på min skrutt nu...

Men usch vad läskit! Du får sätta galler eller något så hon inte kommer över..

Finns en liten ponny på ridskolan, han står i hörnboxen.
I detta stallet är det "fodergång" så dem äter i samma krubba alla hästar, och ser varandra.
Iaf, eftersom han är en liten ponny brukar han kravla sig upp med framdelen upp igenom där dem ska ha huvudet, och frambenen ställer han i fodergången.
Sen kommer han inte loss, magen fastnar i gluggen.. iaf han står och glor ut genom fönstret på det viset.. Ser sjukt ut..
Så kanske var något sådant din häst gjorde, en del transporter har ju fönster därframme, hon ville helt enkelt se utsikten! :D

ja kanske det. förstår inte vad hon skulle fram där och göra:(

*djupa andetag*

Ojoj vilken upplevelse, förstår att du blev skärrad! Vilken tur att hästen var så cool och inte fick panik när hon skulle ta sig loss, vilken pärla.

Kan varmt rekommendera transport med bomutlösare utifrån och att knyta hästen kort i halsring i framtiden, den tar man sig inte loss ifrån i första taget. :grin:

Jag har varit med om samma, förutom att hans ben hade hakat fast på ett konstigt sett så först var vi tvungna att få bort det, inte det lättaste. Det var en nordishingst, så jag är uppriktigt sagt förvånad över att han kom ut genom den smala framdörren.

Han låg ett tag och bara flämtade innan han lika lugn som innan klev på transporten. Hade bara ett pyttesår på benet och det har aldrig varit varit några problem att lasta igen. Däremot fick ägaren en redig smäll när han hävde sig ut så ligamenten i knät vart trasiga och kommer aldrig bli helt återställda.

Säkerhetssprint fanns, men var inte smörjd och gick inte att få upp. :cool:

Tips; bind upp kort, använd både grimma och halsring(trä grimskaftet igenom grimmans fäste, haken ska sitta i halsringens fäste), kolla sprintar, smörj upp dem regelbundet, inga hönät, rejäla transportskydd.

Och se till att få ur stressen ur kroppen fysiskt! Ut och spring, hoppa, skutta, cykla, vad du nu kan tills svetten rinner!
En sådan här händelse är väl bland det värsta man kan uppleva, tar nog en stund att bearbeta chocken.
Skönt att det slutade väl! ;)

Usch jag är livrädd för att något sådant skulle hända! Min b-ponny tog sig alltid ur grimman, så vi
åkte med grimma + halsrem i transporten för att han inte skulle vända, eller hoppa över bommen.

Hur fick ni ut den fram??
Är det en ponny?

Var frambommen tillräckligt hög?

Tur att det gick såpass väl.

Min ponny gick över bommen, han hade dock "bara" gått upp med frambenen. Fick dock ena benet över mellanväggen också. Vi fick ner honom bakåt och kunde lasta ur. Han blev dock halt och fick ett överben där han slog i ena benet i bommen eller mellanväggen. Men vet att även jag hade tur, för det hade kunnat gå så mycket värre. Hade inte heller säkerhetsbommar, numer kör jag aldrig utan...

Glad för din och hästens skull att det inte gick värre. Hoppas du kan ta det lugnt och smälta allt ett tag, det där med motionera och röra sig massor tror jag ör en bra idé.

ja kanske det. förstår inte vad hon skulle fram där och göra:(

*djupa andetag*
Jo, det är just när det händer som man inser hur viktigt det är med säkerhetsdetaljer i transporten.... Om du inte har en bom som man kan fälla utifrån så fixa det. Brukar inte vara så svårt att montera dit. Du skulle också ha kunnat bli ihjälslagen i transporten om du gick in till hästen. Nästa gång, höj bomen ordentligt:idea:

Hon lyckades klättra över bommen helt och kom ut genom framdörren, vi hade aldrig lyckats få tillbaka henne bakåt i transporten och allt gick väldigt snabbt. Det är ett halvblod på ca 165 cm, bommen satt på högsta inställningen och jag förstår verkligen inte hur hon lyckades!

a1agnlju
Jo jag vet... sånt tänker man ju på annars men just då ville jag bara få ut henne... :crazy: Nu kommer jag inte ens ihåg vilken sida av mellanväggen jag gick in på...

nu har jag lugnat ner mig, var och pysslade om såren imorse, det såg helt okej ut men hon är fortfarande riktigt hängig...

Hon lyckades klättra över bommen helt och kom ut genom framdörren, vi hade aldrig lyckats få tillbaka henne bakåt i transporten och allt gick väldigt snabbt. Det är ett halvblod på ca 165 cm, bommen satt på högsta inställningen och jag förstår verkligen inte hur hon lyckades!

a1agnlju
Jo jag vet... sånt tänker man ju på annars men just då ville jag bara få ut henne... :crazy: Nu kommer jag inte ens ihåg vilken sida av mellanväggen jag gick in på...

nu har jag lugnat ner mig, var och pysslade om såren imorse, det såg helt okej ut men hon är fortfarande riktigt hängig...
Ja, ta det inte som någon kritik bara. Jag har också haft en häst som hoppade över bommen. Han hoppade tack och lov tillbaka igen, men gissa om vi fixade bättre höjd på bommen efter det...

vi hade ett halvblod modell större som va väldigt resvan, stod still och va lättlastad fram till en dag. ingen vet varför, men hon gick HELT över bommen. bakbenen va i taket hästens rygg mot framrutan och hon hängde i huvudet/nacken.

hon satt fast mycket kort bundet framåt/nedåt med halsring och grimma (grimskaftet från halsringen genom grimman) hur vi fick ut henne va ett kapitel för sig, men vi fick på något sätt ut det mesta vid baklämmen innan hon till slut rullade ut (skar av linorna)

någon vecka efter när hon skulle till kliniken så hade vi lagt halm framför samt pleggat. hon gick på väldigt snällt men så fort vi började rulla exploderade hon och hoppade igen (trots att bindningen inte va mer än max 10 cm från 3 håll med grimma och halsring). tack och lov va halmen där så hon gick ner igen. jag stod i släpet och såg med vilken lätthet hästen trampade under sig, sköt rygg och slängde upp frambenen.

vid fortsatta resor till och från kliniken så drogades hon med domecedan

ett år senare fick hon avlivas bla. pga. dom kotförträngningar och pålagringar i halskotpelaren hon ådragit sig (hon fick fler skador som inte visade sig först, utan senare på röntgen)

vill dom så kan dom hur man än gör.

en annan häst va med om en trafikolycka (frontalkrock med bil och släp) hade bommen suttit högre så hade hon dött. veterinären sa att sitter bommen för högt så krossas hästens strupe vid krock och stendör.

har hästen tendens att hoppa så är hårdpressad halm framför mkt. effektivare/säkrare.

Usch, man blir så skärrad när dom går över bommen. :(

Min foderhäst stegrade och fastnade med båda frambenen över bommen när hon skulle åka hem till mig. Jag och ägaren åkte och hörde ett brak inne i transporten. Där hängde hon så snällt med båda frambenen på bommen. Det var bara att få lös henne, ner henne och sen fick jag åka med i transporten 50 m och efter det reste hon sig inte igen. Nu när hon ska åka transport igen kommer min andra häst följa med som sällskap så det ska gå bra! :)

Jag har sett en gå över på tävlingsplats och "hängde" precis som du beskrev det.

Det skadade sig så pass att den avlivades i den positionen. Ingen veterinär fanns på tävlingen och jourhavande var långt ute på landet. Som tur var har jag pippi på att spara "bra att ha" nummer i mobilen och fick tag på en privatpraktiserande vet som kunne komma och avsluta lidandet för den stackars hästen genom ett hål i väggen till trailern som brandmännen tog upp.

Den var orolig på trailern och speakern ropade efter ägeren flera gånger, men hon gick inte dit.
Har inte lämnat någon av mina hästar på trailer utan uppsikt efer det.

Men det hjälper ju inte TS då den gick över under körning.

Mycket bra inlägg! :bow::bow:

jag rekommenderar TS att vara MYCKET noggrann på om hästen får svårt att utföra några rörelser eller blir extra stel någonstans.

I så fall, undersök hästen omedelbart...

Min förra häst gick över bommen trots att hon var kort bunden. Så hon satt fast som i ett skruvstäd. Lyckligtvis orkade pappa lyfta det lilla som krävdes för att få loss bommen. Eftersom hästen var svårlastad så lastades hon direkt efter hon kommit ut. Hon fick inga som helst skador av äventyret.

Liknande trådar

Hästhantering Jag undrar hur ni här på Buke hanterar/tränar med en häst som med jämna mellanrum får för sig att gå över bommen i släpet. Det hände en...
2
Svar
25
· Visningar
4 435
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 456
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 895
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama