Nej, det du påstår är inte alls vedertaget. Och jag pratar om olika upplevelser (känslor, stress, ångest) som alla påverkar kroppen. Det finns ingen slags mental stress som inte påverkar kroppen, allt händer i kroppen (och hjärnan är ju en del av kroppen).Mja alltså, det är nog väldigt vedertaget att stress kan vara väldigt många olika känslor. Skillnaden är nog att du pratar någon form av mental stress, medans jag pratar om fysiologisk stress - och det för att det är det enda vi faktiskt kan säga att vi vet på djur, eftersom vi inte kan fråga dem.
Ja, det jag skrivit flera gånger är att vi idag inte kan tydligt särskilja olika upplevelser (känslor, stress osv) från varandra baserat på fysiologiska parametrar eller tex hjärnavbildning. Precis som du säger så kan vi se en förändring, men vi kan inte se distinkta mönster av förändring där varje distinkt upplevelse har sitt kopplade distinkta mönster. Det som är viktigt här är att komma ihåg att bara för att vi inte kan hitta en skillnad så betyder inte det att det inte finns en skillnad. Det är liksom det mest basala inom all vetenskap, men som många ända glömmer bort. Vetenskapliga metoder utvecklas och det innebär att man kanske imorgon kommer kunna hitta saker som vi inte har förmåga att hitta idag. Trots att vi idag inte kan tydligt bevisa att olika upplevelser (känslor, stress, ångest mm) faktiskt påverkar kroppen på olika sätt så anser fortfarande de allra flesta inom dessa fält att det finns en skillnad.Vi kan bara titta på parametrar som puls, blodtryck, kortisol osv osv, och de stiger oavsett vilken stress vi pratar om.
Fritt fram för dig att tro annorlunda, men du har inte på fötterna för att påstå att det ÄR så som du tror.
Jag tänker att du snurrar ihop saker. Att flera olika slags påslag förbrukar kortisol är inte samma sak som att allt är stress.Det här är något som är väldigt grundläggande vid tex addison, där man måste tillsätta kortisol själv. Man ska lägga till doser vid ökad glädje, motion, ångest, sjukdom osv - alla former av stress helt enkelt.