GHS - dagens dressyr.

Jag skulle lägga ned denna diskussion egentligen för jag tycker inte alls den hänger ihop med var den började men jag fattar inte riktigt hur ni resonerar kring att hästen ska tränas att vara lugn och kunna stå stilla.
Eller jo jag förstår att det är smidigt om vi bara har hästar som är bra på det och tränar på det, men samtidigt vill vi ju gå ifrån att ha hästarna på spilta och inne 22 timmar per dygn och gå mer mot att hästar ska få behålla sina naturligt medfödda egenskaper där de går i flock, rör sig hela dygnet och tillåts reagera och agera på faror för att träna sin flyktinstinkt?

Hur resonerar ni kring dessa två delar?
Varför är det viktigt att träna hästen att stå stilla?
Jag förstår inte riktigt varför det är ett viktigt moment, och vad vi vinner i hästvälfärd med att fokusera på just detta?
Det är lite vad jag undrar också, huvudsaken där tycker jag är att hästen respekterar dom som hantera den och inte agerar ångvält och springer över folk. Sen om den behöver få utlopp för den här adrenalinkicken och allt vad som kommer med tävling och prestation och inte kan stå helt stilla, vad gör det liksom?

Det är verkligen inte det som fiador beskriver. Vi snackar inte inlärd hjälplöshet, eftersom såna hästar känner stressen men visar den inte.

Utan att man faktiskt tränat till den punkt där hästen inte känner sig särskilt stressad av situationen. Där den känner sig trygg i sig själv och med sin människa, och helt enkelt tar det lugnt. Det är inte en personlighetsgrej, alla hästar kan ta det lugnt, när dom känner sig lugna.
Det jag menar är att det är orimliga krav att ha på vissa individer att dom ska kunna stänga ner så fort efter en stor prestation med massor av adrenalin och energi. Alla personligheter kan inte gå från 100 till 0 på studs. Hästen agerar inte för stressen utan för prestationen och allt adrenalin som kommer med att tävla inför så många människor med så mycket energier.

Det viktigaste tycker jag är att hästen som sagt respekterar människorna och inte agerar ångvält och springer över folk pga stress för det är däremot inte sunt. Att hästen har svårt att stå still efter en, för den, stor prestation där mycket styrka och energi och adrenalin funnits, ser jag inte som konstigt alls. Jag slår vad om att ryttaren inte heller hade direkt efter ritten kunnat gå utan att visa någon lycka eller känsla sätta sig i soffan och se på tv och äta chips och somna direkt.

Hästar måste få känna saker också och agera på dom. Tycker det är mer intressant att se hur Glamourdale tex är i boxen sen på tävlingsplatsen, i stallet när han kommit hem. Hur är det med stressnivån där tex. Hur är han i transporten till tävlingar tex, är han ett nervvrak med flyktinstinkten på utsidan hela tiden så nej, då bör han inte vara tävlingshäst alls.

Hur skulle du träna en häst som min ena som vid uteritter taggar igång en del. Framför allt efter att vi galopperat och hoppat naturhinder. Hon är positiv och glad men en känslig och reaktiv häst med otroligt mycket energi. Om jag av någon anledning gör halt står hon still en kort stund men börjar sen att trampa samt lättar fram.
Hon är inte rädd men igång i kroppen och vill fortsätta röra sig. Så fort jag låter henne gå skrittar hon glatt iväg på lång tygel.
Hon gör likadant när jag varit iväg på markarbete och hon måste vänta på sin tur.
Hon vill helst hoppa alla sina rundor på raken och ser inget skäl till att andra ska få hoppa sina rundor.

TRT (alltså Tristan Tucker) är väl specifikt inriktat för just tävlingsmänniskor på högre nivå, så det kanske är något som skulle passa er? Om det är något du vill jobba på alltså.

Hur skulle du träna en häst som min ena som vid uteritter taggar igång en del. Framför allt efter att vi galopperat och hoppat naturhinder. Hon är positiv och glad men en känslig och reaktiv häst med otroligt mycket energi. Om jag av någon anledning gör halt står hon still en kort stund men börjar sen att trampa samt lättar fram.
Hon är inte rädd men igång i kroppen och vill fortsätta röra sig. Så fort jag låter henne gå skrittar hon glatt iväg på lång tygel.
Hon gör likadant när jag varit iväg på markarbete och hon måste vänta på sin tur.
Hon vill helst hoppa alla sina rundor på raken och ser inget skäl till att andra ska få hoppa sina rundor.
Nu frågade du inte mig. Men har du testat att sätta henne i arbete. Böja och flytta i sidled, både från och mot böjning. Stanna rygga gå fram. Eller vad du nu kan tänkas ha för övningar. .

Sen efter en stunds arbete, stanna och ge hela tygeln och vila. Om hon då ändå blir otålig, försök inte hindra, bara börja om och upprepa tills hon väljer att själv stå still.

Ta det stegvis och metodiskt. Förvänta dig inte hundraprocentigt resultat på en gång. Små förbättringar är ett steg i rätt riktning.

Det brukar funka på dom flesta även om man måste vara lite uppfinningsrik ibland. Visa henne att det finns en väg ur denna frustrering så kommer hon på sikt vända sig till dig för vägledning alltid i frustrerande situationer.

Jag skulle lägga ned denna diskussion egentligen för jag tycker inte alls den hänger ihop med var den började men jag fattar inte riktigt hur ni resonerar kring att hästen ska tränas att vara lugn och kunna stå stilla.
Eller jo jag förstår att det är smidigt om vi bara har hästar som är bra på det och tränar på det, men samtidigt vill vi ju gå ifrån att ha hästarna på spilta och inne 22 timmar per dygn och gå mer mot att hästar ska få behålla sina naturligt medfödda egenskaper där de går i flock, rör sig hela dygnet och tillåts reagera och agera på faror för att träna sin flyktinstinkt?

Hur resonerar ni kring dessa två delar?
Varför är det viktigt att träna hästen att stå stilla?
Jag förstår inte riktigt varför det är ett viktigt moment, och vad vi vinner i hästvälfärd med att fokusera på just detta?

Jag hade egentligen också lagt ner men vad jag tänker på i dessa diskussionerna är att både vi och hästarna och tillsammans behöver ju öva oss i att reglera. Det handla inte öht för mig om att hästar ska lära sig att stå stilla eller inte uttrycka sig. De är ju som du beskriver flockdjur och när vi/några få människor runt hästen utgör hästens enda del av flocken som i en tävlingssituation så behöver vi ju utgöra en trygg punkt hästen vill ta hjälp av. Men hästen behöver också ha ganska hög egen kapacitet till självreglering. Har den inte det, och dessutom rids i spänning så tycker jag det leder till sämre hästvärld helt enkelt. Precis som inlärd hjälplöshet och mycket annat!

Perosnlighet är också en stor del i hur en häst uppför sig och varför. Och den vill man inte trycka ner och trycka undan så att hästen blir en maskin som inte uttrycker sig eller rör sig när den inte "ska".
Men att stå still och känna sig väl till mods med det har ingenting med personlighet att göra. Inte handlar det om att "trycka" ner" heller. Det handlar om att lära/visa alla typer av hästar till harmoni och välbehag så att dom känner sig okej med att tex stå still.

Det som olika personligheter innebär är bara att man behöver olika metoder för att komma dit. Men ytterst handlar det för alla hässttyper om förtroende och respekt. Så att dom själva vill och kan hantera sig sin frustrering och känner sig väl till mods i den situation dom utsätts för.

Men att stå still och känna sig väl till mods med det har ingenting med personlighet att göra. Inte handlar det om att "trycka" ner" heller. Det handlar om att lära/visa alla typer av hästar till harmoni och välbehag så att dom känner sig okej med att tex stå still.

Det som olika personligheter innebär är bara att man behöver olika metoder för att komma dit. Men ytterst handlar det för alla hässttyper om förtroende och respekt. Så att dom själva vill och kan hantera sig sin frustrering och känner sig väl till mods i den situation dom utsätts för.
Att hantera spänning och exalterande känsla är inte lika med att stå stilla. Att stå still är liksom inte lika med att hästen har förtroende och respekt. Det betyder bara att den kan stå still, det säger inte någonting om nåt annat. Det är mycket energi, adrenalin och (förhoppningsvis glädje) det handlar om och som hästar hanterar på olika sätt och bör få göra det.

Jag har sett många många hästar som saknar förtroende som stått stilla som stenar, det är verkligen inte lika med att dom är okej med något eller har full respekt och upplever välbehag för vad som pågår.

Jag hade egentligen också lagt ner men vad jag tänker på i dessa diskussionerna är att både vi och hästarna och tillsammans behöver ju öva oss i att reglera. Det handla inte öht för mig om att hästar ska lära sig att stå stilla eller inte uttrycka sig. De är ju som du beskriver flockdjur och när vi/några få människor runt hästen utgör hästens enda del av flocken som i en tävlingssituation så behöver vi ju utgöra en trygg punkt hästen vill ta hjälp av. Men hästen behöver också ha ganska hög egen kapacitet till självreglering. Har den inte det, och dessutom rids i spänning så tycker jag det leder till sämre hästvärld helt enkelt. Precis som inlärd hjälplöshet och mycket annat!
Håller helt med, men som ett flyktdjur som behöver kunna agera (på faror) och reglera (sina känslor) känns det helt rimligt för mig att en häst som blir spänd/rädd får skritta på en volt (eller stanna och titta) för att kunna reglera sin stress. Jag får inte riktigt ihop att det viktiga blir om den klarar av att stå stilla när den är rädd, då får jag mer en känsla av att den ska göra det av det man förr kallade ”respekt” för sin ryttare.

Sen kan det vara så att hästen aldrig ska bli rädd. Men det har jag nog släppt, upplever att mina hästar har naturliga instinkter som gör att de ”behöver” bli rädda, sen får hjälp med att hantera vad de blev rädda för och sen slappna av. Det verkar, för mig, som om de mår bättre av det än att miljön anpassas så att de aldrig blir rädda.

Att hantera spänning och exalterande känsla är inte lika med att stå stilla. Att stå still är liksom inte lika med att hästen har förtroende och respekt. Det betyder bara att den kan stå still, det säger inte någonting om nåt annat. Det är mycket energi, adrenalin och (förhoppningsvis glädje) det handlar om och som hästar hanterar på olika sätt och bör få göra det.

Jag har sett många många hästar som saknar förtroende som stått stilla som stenar, det är verkligen inte lika med att dom är okej med något eller har full respekt och upplever välbehag för vad som pågår.

Det är faktiskt inget jag läst någon förespråkat i tråden öht?

Håller helt med, men som ett flyktdjur som behöver kunna agera (på faror) och reglera (sina känslor) känns det helt rimligt för mig att en häst som blir spänd/rädd får skritta på en volt (eller stanna och titta) för att kunna reglera sin stress. Jag får inte riktigt ihop att det viktiga blir om den klarar av att stå stilla när den är rädd, då får jag mer en känsla av att den ska göra det av det man förr kallade ”respekt” för sin ryttare.

Sen kan det vara så att hästen aldrig ska bli rädd. Men det har jag nog släppt, upplever att mina hästar har naturliga instinkter som gör att de ”behöver” bli rädda, sen får hjälp med att hantera vad de blev rädda för och sen slappna av. Det verkar, för mig, som om de mår bättre av det än att miljön anpassas så att de aldrig blir rädda.

Absolut! Men för mig så ser många hästar ut att vara väl utanför vad de klarar av att hantera och följden blir (och förklaras ju med) för hård ridning, skador av den ridningen och även att ens kontrollera utrustningen i samband med ritten som ett riskmoment. Det är för mig inte en happy athlete väl tränad för sin uppgift (och jag håller med om att vi dessutom borde anpassa våra krav mer utifrån hästarna som du säger!). Tex just att hästarna går bakom lod förklaras ju jätteofta med att de är heta eller spända. Det kommer ju mer och mer forskning på hur negativt och/eller skadligt det faktiskt är. Hoppas den förklaringsmodellen slutar ha legitimitet snart.

Det är faktiskt inget jag läst någon förespråkat i tråden öht?
Det är ju tydligen så viktigt att hästarna står still när dom ska, att det förespråkar något slags välmående hos en häst som står still. Jag förstår inte det här fokuset på huruvida den står helt still eller inte.
Absolut! Men för mig så ser många hästar ut att vara väl utanför vad de klarar av att hantera och följden blir (och förklaras ju med) för hård ridning, skador av den ridningen och även att ens kontrollera utrustningen i samband med ritten som ett riskmoment. Det är för mig inte en happy athlete väl tränad för sin uppgift (och jag håller med om att vi dessutom borde anpassa våra krav mer utifrån hästarna som du säger!). Tex just att hästarna går bakom lod förklaras ju jätteofta med att de är heta eller spända. Det kommer ju mer och mer forskning på hur negativt och/eller skadligt det faktiskt är. Hoppas den förklaringsmodellen slutar ha legitimitet snart.
Självklart ska hästen när dom är på banan kunna prestera utan att det är stress och hysteri och en ryttare som får sitta och råhålla i hästen. Så ska det inte vara. Men om en häst är exalterad och taggad och lite uppe i varv innan eller efter dom gått in på banan tycker inte jag är något man bör haka upp sig på.

Det är ju det som visar skickliga ryttare tycker jag, dom som kan forma om all energi och exaltering till att kunna prestera och fokusera på uppgiften på ett bra sätt. För det är vad som är utmaningen tycker jag, att kunna få hästen att lägga energin och fokuset på samarbetet med ryttaren.

Jag har fortfarande varken sett eller hört om någon som behövt utsätta livet nästan för att kunna kontrollera hästen efter tävlingen. Är det så illa ska hästen inte ens befinna sig på tävlingsplatsen tycker jag för då blir den farlig. Farliga hästar som saknar all respekt plus är såpass stressade att dom utgör en sådan fara för alla runt omkring sig, dom ska inte vara tävlingshästar övht.

Senast ändrad:
Nu frågade du inte mig. Men har du testat att sätta henne i arbete. Böja och flytta i sidled, både från och mot böjning. Stanna rygga gå fram. Eller vad du nu kan tänkas ha för övningar. .

Sen efter en stunds arbete, stanna och ge hela tygeln och vila. Om hon då ändå blir otålig, försök inte hindra, bara börja om och upprepa tills hon väljer att själv stå still.

Ta det stegvis och metodiskt. Förvänta dig inte hundraprocentigt resultat på en gång. Små förbättringar är ett steg i rätt riktning.

Det brukar funka på dom flesta även om man måste vara lite uppfinningsrik ibland. Visa henne att det finns en väg ur denna frustrering så kommer hon på sikt vända sig till dig för vägledning alltid i frustrerande situationer.
Hon står still och är avspänd i släpet, på gången, i boxen, hos veterinären, bättre o bättre i halterna på banan, i hagen när jag kommer och gosar med henne.
Men inte om jag måste vänta in en annan långsam häst/hästar på uteritter efter att vi galopperat.
Det är egentligen inget problem och jag ser det inte som att hon är stressad utan mer otålig.
Hon skrittar ifrån de allra flesta och kan vara artig och lugnt vänta in långsamma hästar innan vi travat och galopperat.
Men när man fått vänta in de som inte har hennes skritt fem- sex gånger och hon själv mest tipsar om att galopp är bästa gångarten så fort man tar tyglarna ledsnar hon och tycker väl.."skit i de där som inte orkar hänga med"
Hon har en helt annan personlighet än min gamla som även om hon också var/är en häst med mycket energi utan problem kunde vänta in långsamma hästar.

Håller med om att en rädd och stressad häst inte ska tvingas att stå still. Den behöver röra sig och få möjlighet att lugna sig stegvis. Det är därför man förbereder dom för situationer man vet att den kommer utsättas för innan. Så dom känner sig ok med det.

Det är ju ändå inga svåra situationer att stå still vid besiktning/kontroll på en tävling på proffsnivå, eller? .

Eller inne på banan för den delen. En taggad dressyrhäst på dressyrtävling är inte (eller borde inte) vara osäker och rädd i alla fall.

Håller med om att en rädd och stressad häst inte ska tvingas att stå still. Den behöver röra sig och få möjlighet att lugna sig stegvis. Det är därför man förbereder dom för situationer man vet att den kommer utsättas för innan. Så dom känner sig ok med det.

Det är ju ändå inga svåra situationer att stå still vid besiktning/kontroll på en tävling på proffsnivå, eller? .

Eller inne på banan för den delen. En taggad dressyrhäst på dressyrtävling är inte (eller borde inte) vara osäker och rädd i alla fall.
Jag har nog missat det. Men vad har du för hästar och på vilken nivå rider du?
Har du någon film när du rider och tränar dina hästar?
Alltid lättare när man ser film på hur man arbetar hästen.

Men varför gör du antagandet att en häst som inte står still är osäker och rädd?
Jag fattar verkligen inte.

Handlade det inte om Glamourdale från början? Han är ju hingst så man kanske tar det säkra före det osäkra, var ju därför jag la in länken från hippson. Eller vad handlar det om nu?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
51
· Visningar
1 382
Senast: fio
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 421
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka