GHS - dagens dressyr.

Of topic 😊
Jag och dottern, 10 Är, var ute och red idag. Jag har hopphÀstar och har inte, vad jag vet, tittat pÄ nÄn dressyr med henne.
Plötsligt lĂ€gger hon sig bak i sadeln, har ett snorkigt ansiktsuttryck, spjĂ€rnar i stigbyglarna framĂ„t och lĂ„tsas dra i munnen med höga hĂ€nder. ”Dressyrryttare 2025”, sĂ€ger hon. 😂😂😂

Tittade pĂ„ GlobentĂ€vlingarna i öppet arkiv pĂ„ SVT play, dĂ€r visar dom bitar ur Lussans kĂŒr med Walk on Top. De gör en riktigt mponerande linje i galoppen, pĂ„ medellinjen rider hon in och göra en galoppiruett, sen byten i varje och sĂ„ en dubbelpiruett-hela linjen pĂ„ en hand. Det Ă€r verkligen otroligt fint!

Det var bĂ€ttre förr 😅

Jag tycker just att jag skriver att man inte ska hindra eller begrÀnsa flyktingstinkten, det jag pratar emot Àr att en hÀst som Àr taggad för vad den vet kommer komma inte Àr lika med stressat och dÄligt mÄende.

För jo, jag vet att hÀstar tÀnker och kÀnner vad som komma skall och fÄr bÄde lyckorus och bli tagga till pga det. Det Àr bara ryttaren som kÀnner hÀsten och sÄklart dom som lever nÀra den som vet om personlighet och vad som Àr vad.

Det som dÀremot inte Àr okej, den hÀr fuxen jag aldrig kommer ihÄg vad den heter som jag tycker rutten borde blivit avbruten, det Àr inte en stress som Àr positiv, det dÀr var enbart negativt med en hÀst som inte mÄdde bra i situationen.

Huruvida dom hÀr ryttarna tÀnker eller inte pÄ varför vet inte jag, men jag kÀnner igen personligheten som Fry beskriver sin hÀst ha för sÄdan var min ocksÄ. HÀstar kan definitivt tagga till och tycka om att visa upp sig osv.

Jag försvarar inte dÄlig eller hÄrd ridning men jag tycker inte att en hÀst som Àr taggad och pÄ utanför banan per automatik ska dömmas ner för att den inte stÄr helt stilla efter en stor prestation.
En hÀst som Àr taggad och i harmoni och samspel med sin ryttare och omgivning, gör inte motstÄnd mot sin ryttare och omgivning.

En hÀst som gör motstÄnd mot sin ryttare och omgivning och inte kan stÄ still och/eller drar sig undan och motsÀtter sig hantering/kontroll, Àr frustrerad och stressad och vill fly.

Det Àr ett symptom och ska identifieras för vad det Àr. Och ja en hÀst Àr en hÀst sÄ det kan hÀnda Àven den bÀsta, men det Àr ett fel och ska hanteras och identifieras lika som alla andra fel som kan uppstÄ. I synnerhet nÀr det hÀnger ihop med uppvisningen 30 sekunder tidigare.

Att ge hÀstar egenskaper och kÀnslor den inte har bara för att försvara ett symptom som visar att det inte stÄr rÀtt till med vad den utsÀtts för, Àr okunskap och bortförklaringar.

Jag tycker att vi borde kunna vara/bli överens om att en dressyrhÀst pÄ toppnivÄ, som har skolats och framförts enligt dressyrens grunder och kriterier har kontroll pÄ sin flyktinstink och kÀnner sig vÀl till mods med vad den utsÀtts för?

Och att en hÀst som kÀnner sig vÀl till mods med vad den utsÀtts för kan stÄ still och tillÄter sig bli kontrollerad Àven 30 sekunder efter att den uppvisat dessa kriterier?

En hÀst som Àr taggad och i harmoni och samspel med sin ryttare och omgivning, gör inte motstÄnd mot sin ryttare och omgivning.

En hÀst som gör motstÄnd mot sin ryttare och omgivning och inte kan stÄ still och/eller drar sig undan och motsÀtter sig hantering/kontroll, Àr frustrerad och stressad och vill fly.

Det Àr ett symptom och ska identifieras för vad det Àr. Och ja en hÀst Àr en hÀst sÄ det kan hÀnda Àven den bÀsta, men det Àr ett fel och ska hanteras och identifieras lika som alla andra fel som kan uppstÄ. I synnerhet nÀr det hÀnger ihop med uppvisningen 30 sekunder tidigare.

Att ge hÀstar egenskaper och kÀnslor den inte har bara för att försvara ett symptom som visar att det inte stÄr rÀtt till med vad den utsÀtts för, Àr okunskap och bortförklaringar.

Jag tycker att vi borde kunna vara/bli överens om att en dressyrhÀst pÄ toppnivÄ, som har skolats och framförts enligt dressyrens grunder och kriterier har kontroll pÄ sin flyktinstink och kÀnner sig vÀl till mods med vad den utsÀtts för?

Och att en hÀst som kÀnner sig vÀl till mods med vad den utsÀtts för kan stÄ still och tillÄter sig bli kontrollerad Àven 30 sekunder efter att den uppvisat dessa kriterier?

Men vilken hÀst kunde inte göra det?
Jag har sett dig skriva om utrustnings kontrollen efter ritten tidigare, den visades ju inte pÄ TV? Var du dÀr och sÄg den? Vilka hÀstar genomförde den vÀl och vilka var svÄra?

Jag tÀnker att anledningen till att rörelser ska göras vid bokstÀver Àr för att visa att ekipaget snabbt kan bli redo för en ny rörelse. Det Àr vÀl ofta mer flytande i lÀgre program (sakta av till skritt och börja trava igen pÄ diagonalen)? Men visst skulle man kunna döma ner spÀnning mer Àn oexakthet, men bÄda ska ju dömas ner för att det optimala Àr avspÀnt och exakt.

Det gÄr ju att jÀmföra med WC-hoppningen, dÀr banstrÀckningen krÀver lydiga hÀstar och en del fÄr det att se enkelt ut och galopperar runt banan felfritt i harmoni, medan andra fÄr det att se svÄrt ut och rycker och sliter pÄ en stressad hÀst, men bÄda ekipagen kan vara felfria.

Mvh,
Lady_S
Exakt som i hoppningen finns diskussionen (tror jag) i dressyren om hur man ska avvÀga svÄrigheter vs hÀstvÀlfÀrd vs hur det ser ut för publiken vs tÀvlingsmomentet.
En för svĂ„r bana (i hoppningen, eller program eller kĂŒr (i dressyren), blir inte rolig vare sig för ekipagen eller publiken att se. Men en för lĂ€tt bana/program/kĂŒr gör det för chansartat vem som vinner, det blir lĂ€ttare att ha tur och klara av nĂ„got som man egentligen inte kan om utmaningen Ă€r lĂ€ttare.

Det vore fantastiskt roligt se vÀrldseliten rida en LB:2 t ex, skulle de lÀgga tid och trÀning pÄ att visa upp det programmet perfekt skulle vi nog fÄ se otroligt bra program. Men det Àr klart att hÀstarna med vÀldigt bra form och fysik skulle kunna vinna Àven om de inte Àr bra pÄ byten eller piaff.

En kombination vore kanske roligast? FÄ se enkla moment som ska genomföras i princip perfekt (eller kanske en gymnastikserie eller cavaletti övning mellan momenten i hoppning) mellan de utmanande dÀr man ska klara av att gÄ frÄn passage till piaff till passage och sedan fatta galopp?

Jag undrar ocksÄ vilka hÀstar du syftar pÄ. Men i övrigt tycker jag du drar det hela extremt lÄngt. En hÀst kan inte vara i samspel och harmoni under ritten om den innan eller efter har haft svÄrt att stÄ still?
Det stÀmmer ju inte.

Exakt som i hoppningen finns diskussionen (tror jag) i dressyren om hur man ska avvÀga svÄrigheter vs hÀstvÀlfÀrd vs hur det ser ut för publiken vs tÀvlingsmomentet.
En för svĂ„r bana (i hoppningen, eller program eller kĂŒr (i dressyren), blir inte rolig vare sig för ekipagen eller publiken att se. Men en för lĂ€tt bana/program/kĂŒr gör det för chansartat vem som vinner, det blir lĂ€ttare att ha tur och klara av nĂ„got som man egentligen inte kan om utmaningen Ă€r lĂ€ttare.

Det vore fantastiskt roligt se vÀrldseliten rida en LB:2 t ex, skulle de lÀgga tid och trÀning pÄ att visa upp det programmet perfekt skulle vi nog fÄ se otroligt bra program. Men det Àr klart att hÀstarna med vÀldigt bra form och fysik skulle kunna vinna Àven om de inte Àr bra pÄ byten eller piaff.

En kombination vore kanske roligast? FÄ se enkla moment som ska genomföras i princip perfekt (eller kanske en gymnastikserie eller cavaletti övning mellan momenten i hoppning) mellan de utmanande dÀr man ska klara av att gÄ frÄn passage till piaff till passage och sedan fatta galopp?

Jag gillade Tristan Tuckers TRT Young Talent Competition ocksÄ! Hade missat det. TÀnk om alla behövde passera denna start :) https://www.horseandhound.co.uk/news/trt-young-talent-competition-887543

Jag har inte lÀst nÄgonting eller sett eller hört om att Glamourdale skulle försöka komma undan eller fly from dom som hanterar honom och försöker komma undan kontroll osv. Jag har inte hört nÄgonting om det, jag bara skriver om det som beskrivits hÀr om honom, att det Àr sÀkrast att hantera honom om man Àr tvÄ osv. Och att han en inte stÄr helt stilla eller Àr lite uppe i varv tycker inte jag Àr nÄgot konstigt eller dÄligt. Jag har inte lÀst att han Àr rÀdd och försöker fly och dra undan frÄn dom som hanterar honom?

Vart ser/hör/lÀser jag om det nÄnstans om att han Àr sÄ flyktbenÀgen rÀdd och stressad i kontrollerna?

Of topic 😊
Jag och dottern, 10 Är, var ute och red idag. Jag har hopphÀstar och har inte, vad jag vet, tittat pÄ nÄn dressyr med henne.
Plötsligt lĂ€gger hon sig bak i sadeln, har ett snorkigt ansiktsuttryck, spjĂ€rnar i stigbyglarna framĂ„t och lĂ„tsas dra i munnen med höga hĂ€nder. ”Dressyrryttare 2025”, sĂ€ger hon. 😂😂😂
Typ som denna?

Bifogade filer

• IMG_5610.webp
    IMG_5610.webp
    183,1 KB · Visningar: 136
Jamen ganska ofta drömmer jag om att det var mer flytande var/nĂ€r en rörelse skulle utföras. SĂ„klart Ă€r den "ultimata" uppvisningen av samspel dĂ€r momenten utförs precis dĂ€r och nĂ€r det Ă€r tĂ€nkt. Men jag tror vi alldeles för mycket hakar upp oss i att krĂ€va det för hĂ€starnas bĂ€sta. För hĂ€starnas del sĂ„ Ă€r ju det bĂ€sta att be dem om nya moment i det lĂ€ge dĂ€r de Ă€r förberedda. TĂ€nk vad fantastiskt om det var prio 1 Ă€ven pĂ„ dressyrbanan! Och sedan kommer prio 2 att vara pĂ„ bokstaven osv nĂ€r man helt enkelt Ă€r sĂ„ förberedd för momenten och först dĂ„ kan man fĂ„ poĂ€ng för det. Vet inte om detta Ă€r för mycket utanförboxen tĂ€nk för att min beskrivning Ă€r begriplig dock 😅

I lÀgre klasser förekommer det ju i galoppfattningar och övergÄngar. I ft programmen Àr det oftare sÄ. I de lÀgre piaff och passageprogrammen fÄr hÀsten röra sig framÄt har jag för mig och i GP sÄ vÀljer mÄnga att gÄ framÄt och tar lÀgre poÀng just för utbildnings skull. Samma med byten. De flesta gör sitt byte kanske lite sent eller tidigt för att det passar in och sedan nÀr hÀsten Àr sÀker och byter pÄ hjÀlpen klockrent sÄ kan man byta vid punkten.

Sen att en skÀnkelvikning, skola eller en volt mÄste börja vid en viss punkt Àr inget konstigt eller svÄrt.

I lÀgre klasser förekommer det ju i galoppfattningar och övergÄngar. I ft programmen Àr det oftare sÄ. I de lÀgre piaff och passageprogrammen fÄr hÀsten röra sig framÄt har jag för mig och i GP sÄ vÀljer mÄnga att gÄ framÄt och tar lÀgre poÀng just för utbildnings skull. Samma med byten. De flesta gör sitt byte kanske lite sent eller tidigt för att det passar in och sedan nÀr hÀsten Àr sÀker och byter pÄ hjÀlpen klockrent sÄ kan man byta vid punkten.

Sen att en skÀnkelvikning, skola eller en volt mÄste börja vid en viss punkt Àr inget konstigt eller svÄrt.
Precis @the_connemara . I lÀtta klasser stÄr det ofta "i nÀrheten av" eller "mellan C och H", för att hjÀlpa ryttarna att göra kloka val. Ju högre upp i klasserna kommer sÄ klart krav pÄ planering av ritten och exakta placeringar av övergÄngar etc.

Ja eller hur. Är ju tyvĂ€rr ofta samma nĂ€r hĂ€star ska lĂ€ra sig hoppa grav pĂ„ terrĂ€ngbanan tex!

Blir mörkrÀdd hur vissa trÀnare lÀr ut... HÀstarna Àr ju naturligt misstÀnksamma mot gravar och vatten iom att dom Àr flyktdjur.

Minns Lucinda Green berÀttade om en hÀst som hon inte lyckades fÄ i vattnet. Hon stod och höll en hel lektion frÄn vattenhindret och höll i denna hÀsten. Hon brydde sig inte om den utan den fick göra som den ville dÀr i linan och i slutet av lektionen sÄ stod den bredvid henne i vattnet och sÄ var det med det. Det finns tom film pÄ det hela men jag kommer tyvÀrr inte Ät den lÀngre.

DÄ hade den innan blivit ledd, skrittad, haft ledarhÀst och hela repertoaren.

Jag undrar ocksÄ vilka hÀstar du syftar pÄ. Men i övrigt tycker jag du drar det hela extremt lÄngt. En hÀst kan inte vara i samspel och harmoni under ritten om den innan eller efter har haft svÄrt att stÄ still?
Det stÀmmer ju inte.
Ja just det. Varför har den svÄrt att stÄ still? Det Àr frÄgan man bör stÀlla sig.

En galoppör som stÄr istartboxen eller direkt efter loppet kan uppvisa dessa symptom. Det Àr just för att dom Àr triggade i sin flyktinstinkt, det Àr vad deras prestation gÄr ut pÄ.

Det Àr dock inte vad en dressyrhÀst ska stÀllas inför eller avreagera sig pÄ efter. Dom tÀvlar i harmoni och samspel och balans i varje moment. Dom Àr inte uppspelta pga prestationen eftersom dom Àr skolade att utföra momenten och svÄrigheterna i harmoni och samspel i varje given stund.

Sen att det hÀnder att hÀsten faller ur sin komfortzon ibland, det Àr en sak, det Àr i uppvisning en brist. Det som dÄ avgör hur vÀl skolad hÀsten Àr, Àr hur vÀl den löser problemet och ÄtervÀnder till harmonin igen.

GÀller Àven 30 sekunder efter, under kontrollen. Som ju i sig inte Àr sÀrskilt krÀvande för hÀsten.

Ja just det. Varför har den svÄrt att stÄ still? Det Àr frÄgan man bör stÀlla sig.

En galoppör som stÄr istartboxen eller direkt efter loppet kan uppvisa dessa symptom. Det Àr just för att dom Àr triggade i sin flyktinstinkt, det Àr vad deras prestation gÄr ut pÄ.

Det Àr dock inte vad en dressyrhÀst ska stÀllas inför eller avreagera sig pÄ efter. Dom tÀvlar i harmoni och samspel och balans i varje moment. Dom Àr inte uppspelta pga prestationen eftersom dom Àr skolade att utföra momenten och svÄrigheterna i harmoni och samspel i varje given stund.

Sen att det hÀnder att hÀsten faller ur sin komfortzon ibland, det Àr en sak, det Àr i uppvisning en brist. Det som dÄ avgör hur vÀl skolad hÀsten Àr, Àr hur vÀl den löser problemet och ÄtervÀnder till harmonin igen.

GÀller Àven 30 sekunder efter, under kontrollen. Som ju i sig inte Àr sÀrskilt krÀvande för hÀsten.

Men nu frÄgar jag igen. Vem hade svÄrt att stÄ stilla? Och vilka hade inte svÄrt att stÄ stilla?

Jag har inte lÀst nÄgonting eller sett eller hört om att Glamourdale skulle försöka komma undan eller fly from dom som hanterar honom och försöker komma undan kontroll osv. Jag har inte hört nÄgonting om det, jag bara skriver om det som beskrivits hÀr om honom, att det Àr sÀkrast att hantera honom om man Àr tvÄ osv. Och att han en inte stÄr helt stilla eller Àr lite uppe i varv tycker inte jag Àr nÄgot konstigt eller dÄligt. Jag har inte lÀst att han Àr rÀdd och försöker fly och dra undan frÄn dom som hanterar honom?

Vart ser/hör/lÀser jag om det nÄnstans om att han Àr sÄ flyktbenÀgen rÀdd och stressad i kontrollerna?
Jag diskuterar ingen specifik hĂ€st. Utan generellt om hĂ€stars beteende nĂ€r dom Ă€r stressade och frustrerade. Vilka hĂ€star som beter sig hur har jag inte koll pĂ„. Är inte sĂ€rskilt intresserad av att skĂ€rskĂ„da det heller.

Jag diskuterar ingen specifik hĂ€st. Utan generellt om hĂ€stars beteende nĂ€r dom Ă€r stressade och frustrerade. Vilka hĂ€star som beter sig hur har jag inte koll pĂ„. Är inte sĂ€rskilt intresserad av att skĂ€rskĂ„da det heller.
NÀhe, det har nog blivit ett missförstÄnd för jag trodde du kommenterade saker du sett som hÀnde vid finalen i vÀrldscupen i Basel.
Men sÄg du SVTs sÀndning dÀrifrÄn eller Àr kommentarerna om ridningen du skrivit ocksÄ sÄnt du tycker generellt och inte specifikt om denna tÀvling?

Liknande trÄdar

Hoppning SÄg idag en blÄ tunga pÄ hopphÀst pÄ GHS. Syntes tydligt frÄn min plats i TV-soffan- SÄg ocksÄ hÀstar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli vÄra framtida domare inom dressyren? Hur lÄngt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha bÄde AI och vanliga... 2
Svar
22
· Visningar
548
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. TyvÀrr har jag sjÀlv inga möjligheter att gÄ men kanske nÄgon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han Àr ju verkligen helt annorlunda Àn de flesta inom dressyren. VÀldigt uppfriskande. Han kommer nog igÄng och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka