Jag har helt missat att Glamourdale är så svår att ha att göra med, det jag läst och sett när det gäller vardagen och allt det där och i ridningen är att han är väldigt samarbetsvillig och vill arbeta och tycker det är kul. Jag tror inte att bara för att han är svår på en besiktning tex att han skulle per automatik vara en väldig svår häst överlag och för svår för "amatörer" tex. Alla hästar kan vara svåra i olika sammanhang.
Jag kan tänka mig att tävlingar på sådana här platser är lite detsamma som för många galoppörer när dom är påväg till tävlingar tex, dom vet vad som väntar och vad som gäller och är extremt taggade. Det är ju inte alltid någon negativ stress på det sättet. Min häst kunde bete sig väldigt explosivt när han visste att det var dags att byta hage till sommarhagen tex, gick såklart att hantera honom själv men han taktade alltid ner påväg till sommarhagarna. Han älskade det, trots att han gick i stora hagar året runt så var det något speciellt med sommarhagen. Det är ju en typ av stress såklart men jag såg det inte som negativ stress.
Man kan ju se det så att en häst på besiktning osv faktiskt vågar visa känslor utan att vara rädd för att bli tillsagd att lägga av, det behöver inte vara "hästen mår dåligt stress". Han verkar ju vara väldigt lugn och avslappnad annars..av det lilla jag sett på det som dom väljer att visa.
Men som sagt, jag har helt missat att se att han skulle må dåligt på tävlingsplatser, men en lugn häst är inte per automatik en avslappnad häst. Lite rädd att om hästarna inte får visa känslor osv så kommer antagligen ryttare och folk runt omkring hästarna inte låta dom visa någonting heller och då kommer verkligen hästarna att bli nedtryckta och "ge upp". Jag tycker man ser hyfsat tydligt på en taggad häst och en negativt stressad häst, det är skillnad. Precis som när hästen bockar av glädje eller för att den har ont, det kan vara likadant beteende men av olika anledningar.
Man får inte glömma att personlighet ligger mycket bakom beteenden, vissa hästar blir aldrig den där mysiga lugna varianten som tycker om att stå och gosa vart den än är oavsett plats. Hästar är olika helt enkelt och sålänge dom tycker om det dom gör så tycker jag inte man ska helt haka upp sig på hur taggad en häst är innan tävlingen tex.