GHS - dagens dressyr.

Jag tycker Glamourdale rör sig fantastiskt, men det denna ju inte en suck att en vanlig amatör kan reda ut den hästen, i jämförelse med tex Valegro och Dalera.

Det sista (ovan citerade) håller jag verkligen med om, och jag föredrar också de franska hästarna för att de ser väldigt lätta och ser fina ut att rida (fast jag skulle säkert inte klara av att rida dem heller) men samtidigt är det roligt att så många olika typer av halvblod finns på banan samtidigt och att alla inte ser likadana ut. Ännu roligare vore väl ännu fler raser?
Jag förstår att diversiteten (hur sjutton det nu stavas) gör det ännu svårare att bedöma och jämföra ritterna men det är en del av tjusningen (tycker jag) att alla ser olika ut och är bra på olika saker, så det hoppas jag består.

Högre poäng på psykisk välfärd, om det vore en bedömningspunkt.
Men tror du att Glamourdale, som var svår på besiktningen, har lägre psykisk välfärd än Helix, som var lugn på besiktningen men som jag tyckte såg förskräcklig ut inne på banan, har?

Det är just där jag inte förstår resonemanget, hur vet du att veterinärbesiktningen säger mer om hästens mående och välfärd än det som sker inne på banan?
Om du har rätt ska vi ju såklart börja tävla i veterinärbesiktningen istället, men jag har väldigt svårt att se att det momentet har särskilt stor betydelse för dels hästen och dels ridningen/dressyren/det som visas på banan?

Men tror du att Glamourdale, som var svår på besiktningen, har lägre psykisk välfärd än Helix, som var lugn på besiktningen men som jag tyckte såg förskräcklig ut inne på banan, har?

Det är just där jag inte förstår resonemanget, hur vet du att veterinärbesiktningen säger mer om hästens mående och välfärd än det som sker inne på banan?
Om du har rätt ska vi ju såklart börja tävla i veterinärbesiktningen istället, men jag har väldigt svårt att se att det momentet har särskilt stor betydelse för dels hästen och dels ridningen/dressyren/det som visas på banan?
Men kontrollen påverkar ju bedömningen redan nu, hittar dom tex blod i munnen kan den ju bli diskad.

Så varför ska inte hästens välfärd mentalt beaktas då?

Om den är superstressad och inte kan stå still så det knappt går att kontrollera den, borde inte det också vara en grund för bedömning?

Och om inte dressyren är bra för hästens fysiska och psykiska välfärd, vad ska vi då ha den till? Vad finns kvar?

Och ovanstående citat (inlägget var långt, och jag håller nog inte med om alla delar av det men vi får ju tycka olika :) ) håller jag också med om!

FAST jag vill formulera mig med att ”om inte VÄRLDSELITENS DRESSYR är bra för hästens fysiska och psykiska välfärd….”

Jag tror verkligen också att sporten dressyr måste utvecklas och förändras. Men jag tror kanske inte att det är lätt klass ryttaren i dressyr som är den som är i störst behov av förändring, de som arbetar med att rida hästen liksidig och få den lätt och mjuk att rida tycker jag ofta (trots sämre förmåga) rider trevligt, varierande och utan för stor press på hästarna så där känner jag mig inte så orolig. Det är på högsta nivå det känns som om det skaver mest, för mig.

Men kontrollen påverkar ju bedömningen redan nu, hittar dom tex blod i munnen kan den ju bli diskad.

Så varför ska inte hästens välfärd mentalt beaktas då?

Om den är superstressad och inte kan stå still så det knappt går att kontrollera den, borde inte det också vara en grund för bedömning?
Jo men det är det, går den inte kontrollera (vid check efter programmet eller besiktningen) blir man diskad. Men vilket blodtryck den har, eller hur vild den blir, bedöms inte idag.

Jo men det är det, går den inte kontrollera (vid check efter programmet eller besiktningen) blir man diskad. Men vilket blodtryck den har, eller hur vild den blir, bedöms inte idag.
Jag uppfattade det som att du inte tyckte det var relevant hur hästen betedde sig under kontrollen?

Att det inte beaktas idag, det vet vi ju redan.

Jag tycker det är mycket relevant ur perspektivet hästvälfärd. Hästar som är stressade och motsätter sig kontroll (på elitnivå i alla fall) borde diskas. Även om det med tvång/lirkande till slut går att kolla.

Frågan är ju också hur bra den kontrollen då egentligen blir.

Jag har helt missat att Glamourdale är så svår att ha att göra med, det jag läst och sett när det gäller vardagen och allt det där och i ridningen är att han är väldigt samarbetsvillig och vill arbeta och tycker det är kul. Jag tror inte att bara för att han är svår på en besiktning tex att han skulle per automatik vara en väldig svår häst överlag och för svår för "amatörer" tex. Alla hästar kan vara svåra i olika sammanhang.

Jag kan tänka mig att tävlingar på sådana här platser är lite detsamma som för många galoppörer när dom är påväg till tävlingar tex, dom vet vad som väntar och vad som gäller och är extremt taggade. Det är ju inte alltid någon negativ stress på det sättet. Min häst kunde bete sig väldigt explosivt när han visste att det var dags att byta hage till sommarhagen tex, gick såklart att hantera honom själv men han taktade alltid ner påväg till sommarhagarna. Han älskade det, trots att han gick i stora hagar året runt så var det något speciellt med sommarhagen. Det är ju en typ av stress såklart men jag såg det inte som negativ stress.

Man kan ju se det så att en häst på besiktning osv faktiskt vågar visa känslor utan att vara rädd för att bli tillsagd att lägga av, det behöver inte vara "hästen mår dåligt stress". Han verkar ju vara väldigt lugn och avslappnad annars..av det lilla jag sett på det som dom väljer att visa.

Men som sagt, jag har helt missat att se att han skulle må dåligt på tävlingsplatser, men en lugn häst är inte per automatik en avslappnad häst. Lite rädd att om hästarna inte får visa känslor osv så kommer antagligen ryttare och folk runt omkring hästarna inte låta dom visa någonting heller och då kommer verkligen hästarna att bli nedtryckta och "ge upp". Jag tycker man ser hyfsat tydligt på en taggad häst och en negativt stressad häst, det är skillnad. Precis som när hästen bockar av glädje eller för att den har ont, det kan vara likadant beteende men av olika anledningar.

Man får inte glömma att personlighet ligger mycket bakom beteenden, vissa hästar blir aldrig den där mysiga lugna varianten som tycker om att stå och gosa vart den än är oavsett plats. Hästar är olika helt enkelt och sålänge dom tycker om det dom gör så tycker jag inte man ska helt haka upp sig på hur taggad en häst är innan tävlingen tex.

Senast ändrad:
Men grunden ska väl leda till ett resultat? Om målet är samspel och kommunikation, så måste det ju finnas där även på tex prisutdelning och Veterinär kontroll? Annars är det stor risk för att hästen inte alls är särskilt harmonisk i riduppvisningen heller. Att den är kuvad till att acceptera, så det "ser" harmoniskt ut. Dressyr är inte bara teknik. Det är också ett mått på hur väl förberedd hästen är inför det den ska klara av, både fysiskt och mentalt. Varför är en “harmonisk“ häst uppspelt och stressad 30 sekunder efter ritten och kan inte stå still vid kontroll? Var den verkligen harmonisk då 30 sekunder tidigare?

Jag uppfattade det som att du inte tyckte det var relevant hur hästen betedde sig under kontrollen?

Att det inte beaktas idag, det vet vi ju redan.

Jag tycker det är mycket relevant ur perspektivet hästvälfärd. Hästar som är stressade och motsätter sig kontroll (på elitnivå i alla fall) borde diskas. Även om det med tvång/lirkande till slut går att kolla.

Frågan är ju också hur bra den kontrollen då egentligen blir.

Men herregud vad du saggar, du blir aldrig nöjd och det är just dressyren som du riktat in dig på, blir det bättre på tävling så fortsätter du o rotar in i minsta detalj, som prisutdelning ( som för övrigt är av ondo om hästen ska vara med håller med @JohannaB )och nu besiktning, jag tror att de kan bralla och stöka särskilt hingstar , rätt bra utan att det betyder- nånting.

Du förstår inte att du med din rabiata inställning förstör mer än du gör nytta, men det är väl det du vill?? alltid gnäll, har du någonsin skrivit något positivt o dressyren annat än din egen ridning?

Ta lärdom av @skiesabove som nu skrev att PK red trevligt och att hästen såg harmoniskt ut.( jag håller med) Lyft även fram det som är positivt. ( ja som jag förut skrev så såg jag ekipaget på SM, då i träns, och det såg väldigt mjukt ut)

Jag tänker att det inte är förenligt med djurets välfärd att den blir så galet stressad av att vara på en tävlingsplats att det inte går att hantera den på ett normalt sätt (det är INTE normalt att vara två för att hantera en häst!). Dvs antingen behöver den tränas/vänjas bättre och om inte det fungerar behöver vi titta på aveln... för är den omöjlig att träna för att hantera vetcheck odyl väl så är det något som är fel. Då är hästen verkligen reducerad till ett redskap som endast är intressant för ryttarens egna vinnings skull.

Även hästar mår bra av en av/på-knapp. Jag vet araber som ser ut som om de tänker slita sig från handlern inne i ringen, med både huvud och svans i vädret, som utanför ringen ser ut som gamla kossor. De vet när det är jobb (dvs show) och när det inte är det. En del tränar tom in ett kommando för när det är dags att showa.

Jag hopptränade en gång där en hingst kom lös för ryttaren ramlade av. Den gav sig på min häst. Jag fick slå bort den med ett spö i ansiktet ordentligt alltså tills den blev infångad.

Den var snäll och lugn till vardags och så men det är hingstar.
Jag har full förståelse för alla som inte vill att deras hingst ska komma lös och alla som inte vill ha lösa hingstar omkring sig.

Glamourdale är känd för att vara stenhård och han har inte varit helt enkelt i ridningen heller. Men jag är rätt säker på att det är helt testosteronrelaterat. Han är väldigt väldigt hingstig och könsdriven.

Sen gillar jag inte ridningen. Tycker Lottie är alldeles för mycket hålla i och trycka på. Även om hon är liten är hon en otroligt stark ryttare.

Vad det gäller att mäta psykiskt välbefinnande så kan en utåtagerande häst nog ha lägre stress I kroppen för att den får utlopp än en häst som har stängt av och vänder stress inåt. Just Helix upplever jag som en väldigt introvert häst. (På Eurodressage gick det att läsa att publiken visade starkt missnöje med deras poäng i küren, publiken hade dom på 65% mot domarnas 71%)

Jag har helt missat att Glamourdale är så svår att ha att göra med, det jag läst och sett när det gäller vardagen och allt det där och i ridningen är att han är väldigt samarbetsvillig och vill arbeta och tycker det är kul. Jag tror inte att bara för att han är svår på en besiktning tex att han skulle per automatik vara en väldig svår häst överlag och för svår för "amatörer" tex. Alla hästar kan vara svåra i olika sammanhang.

Jag kan tänka mig att tävlingar på sådana här platser är lite detsamma som för många galoppörer när dom är påväg till tävlingar tex, dom vet vad som väntar och vad som gäller och är extremt taggade. Det är ju inte alltid någon negativ stress på det sättet. Min häst kunde bete sig väldigt explosivt när han visste att det var dags att byta hage till sommarhagen tex, gick såklart att hantera honom själv men han taktade alltid ner påväg till sommarhagarna. Han älskade det, trots att han gick i stora hagar året runt så var det något speciellt med sommarhagen. Det är ju en typ av stress såklart men jag såg det inte som negativ stress.

Man kan ju se det så att en häst på besiktning osv faktiskt vågar visa känslor utan att vara rädd för att bli tillsagd att lägga av, det behöver inte vara "hästen mår dåligt stress". Han verkar ju vara väldigt lugn och avslappnad annars..av det lilla jag sett på det som dom väljer att visa.

Men som sagt, jag har helt missat att se att han skulle må dåligt på tävlingsplatser, men en lugn häst är inte per automatik en avslappnad häst. Lite rädd att om hästarna inte får visa känslor osv så kommer antagligen ryttare och folk runt omkring hästarna inte låta dom visa någonting heller och då kommer verkligen hästarna att bli nedtryckta och "ge upp". Jag tycker man ser hyfsat tydligt på en taggad häst och en negativt stressad häst, det är skillnad. Precis som när hästen bockar av glädje eller för att den har ont, det kan vara likadant beteende men av olika anledningar.

Man får inte glömma att personlighet ligger mycket bakom beteenden, vissa hästar blir aldrig den där mysiga lugna varianten som tycker om att stå och gosa vart den än är oavsett plats. Hästar är olika helt enkelt och sålänge dom tycker om det dom gör så tycker jag inte man ska helt haka upp sig på hur taggad en häst är innan tävlingen tex.
Jag känner också att jag saknar den detaljinsyn som andra verkar ha. För jag antar att man har detaljinsyn och bra koll när man uttalar sig om att hästar skulle må dåligt pga stress osv?
Håller med dig om att det är viktigt att se nyanserna.

Glamourdale är känd för att vara stenhård och han har inte varit helt enkelt i ridningen heller. Men jag är rätt säker på att det är helt testosteronrelaterat. Han är väldigt väldigt hingstig och könsdriven.

Sen gillar jag inte ridningen. Tycker Lottie är alldeles för mycket hålla i och trycka på. Även om hon är liten är hon en otroligt stark ryttare.

Vad det gäller att mäta psykiskt välbefinnande så kan en utåtagerande häst nog ha lägre stress I kroppen för att den får utlopp än en häst som har stängt av och vänder stress inåt. Just Helix upplever jag som en väldigt introvert häst. (På Eurodressage gick det att läsa att publiken visade starkt missnöje med deras poäng i küren, publiken hade dom på 65% mot domarnas 71%)
Eurodressage (Astrid) är otroligt duktig på att sammanfatta ritter, snacka om att på två-tre meningar både få med vad som var bra och vad som inte var det. Känns ibland som att man kunde ersätta en domare med henne :D och strunta i att bedöma varje punkt för sig ;) (såklart ett skämt, men hon har verkligen både kunskap, ett bra öga och är väldigt duktig på att formulera sig)

Samtidigt så är ju galoppörer inte tränade för harmoni och samspel, utan deras prestation handlar helt och fullt om att springa så attans fort det bara går och komma före alla andra. Där finns liksom inga kriterier att hitta balans och harmoni och samspel där. Där utnyttjar man hästens flyktinstinkt till fullo.

Det är väl inte syftet/målet med en dressyrhäst?

Sen finns det så klart individer, både bland galoppörer och övriga. Men nog ska väl en väl rutinerad dressyrhäst på elitnivå klara av att stå still under kontroller efter ritten? Annars är den ju inte särskilt harmonisk eller ens i samspel med någon.

För vad är annars harmoni och samspel i dina ögon?

Jag håller med om mycket i detta. Värre med hästar som känns helt avstängda.

Jag tycker hästen ser mer ut som en hopphäst. Lågställd med lång rygg. Hon ser överbyggd ut men jag har inte sett hennes exteriör. Förstår att hon funkar bäst på träns för hon gräver nog ner sig lite på Kandar. Antagligen därför stångtygeln var så lång.
Antar denna kommentar gäller Forever Young, inte riktigt följt tråden. Värt att påpeka är att hon och Maxima Bella är "kusiner", mödrarna är halvsystrar, alltså samma mormor. Maxima Bella har också en långt ifrån idealisk överlinje-rygg. Båda verkar mycket ambitiösa och vill göra sitt bästa, så ridbarheten verkar bra.

Vad det gäller att visa hingstar, så bör säkerheten gå före allt annat. Vissa hingstar tänder verkligen till, inte minst runt ston och andra hingstar. Inte nödvändigtvis stress utan de vill verkligen tala om att "Här kommer jag!" Olyckor har hänt vid visningar, även ifall man varit försiktig.

Är det någon som kommer ihåg hur Wall Steet Banker brukade visas?

Dante Weltino som verkade relativt lugn, visades alltid av sin skötare, ej av Therese.

Samtidigt så är ju galoppörer inte tränade för harmoni och samspel, utan deras prestation handlar helt och fullt om att springa så attans fort det bara går och komma före alla andra. Där finns liksom inga kriterier att hitta balans och harmoni och samspel där. Där utnyttjar man hästens flyktinstinkt till fullo.

Det är väl inte syftet/målet med en dressyrhäst?

Sen finns det så klart individer, både bland galoppörer och övriga. Men nog ska väl en väl rutinerad dressyrhäst på elitnivå klara av att stå still under kontroller efter ritten? Annars är den ju inte särskilt harmonisk eller ens i samspel med någon.

För vad är annars harmoni och samspel i dina ögon?
Det handlar ju om personlighet, även dressyrhästar bör väl kunna få bli såpass taggade när det gäller såpass stora arenor med publik osv. Jag ser det inte som så konstigt faktiskt, när det gäller elitnivå och att visa upp sig och prestera så gäller det ju också att ha hästar som tycker om att visa upp sig och tycker det är kul.

Det går att ha harmoni och samspel även med en sådan personlighet. Rutinerad hänger dessutom ihop med ålder och mognad och det är också olika hos olika individer.

Sen får man inte glömma heller att hästen känner av ryttarens adrenalin och hur glad och uppe i varv den är efter en bra prestation, och alla runt omkring för övrigt.

Bara att se på våra "vanliga" hobbyhästar när det kommer till tex galoppbackar som dom tänder till innan osv, jag och min häst var i en väldig harmoni men han kunde tagga till ändå när han visste att något kul var på gång och även efteråt kunde han vara taggad, lydig som i att inte sticka med mig osv var han såklart men känslor fick han visa. Jag ser det inte som en prestige att ha en häst som inte visar någonting eller som är såpass lydig att den inte lyfter en hov fel.

Jag har sett på så många intervjuer med Fry nu om den här hästen för jag har letat efter där hon beskriver honom som en "stenhård och svår" häst men jag har inte hittat henne uttrycka sig så om honom nånstans. Däremot beskriver hon honom som en diva som älskar att visa upp sig och som tänder till på tävlingar då han älskar att stå i centrum och det är ju såklart en personlighet som kan vara svår för vissa att hantera.

Jag vill verkligen inte att dressyren kommer till det läget att dom ska bedömas efter hur mycket känslor dom visar utanför banan tex, det viktiga är att dom på banan kan fokusera och prestera och att ryttaren kan samla all den här energin och göra något bra av. Dom ska ha roligt och dom ska vilja vara där, det är vad som är viktigt tycker jag.

Senast ändrad:
Det handlar ju om personlighet, även dressyrhästar bör väl kunna få bli såpass taggade när det gäller såpass stora arenor med publik osv. Jag ser det inte som så konstigt faktiskt, när det gäller elitnivå och att visa upp sig och prestera så gäller det ju också att ha hästar som tycker om att visa upp sig och tycker det är kul.

Det går att ha harmoni och samspel även med en sådan personlighet. Rutinerad hänger dessutom ihop med ålder och mognad och det är också olika hos olika individer.

Sen får man inte glömma heller att hästen känner av ryttarens adrenalin och hur glad och uppe i varv den är efter en bra prestation, och alla runt omkring för övrigt.

Bara att se på våra "vanliga" hobbyhästar när det kommer till tex galoppbackar som dom tänder till innan osv, jag och min häst var i en väldig harmoni men han kunde tagga till ändå när han visste att något kul var på gång och även efteråt kunde han vara taggad, lydig som i att inte sticka med mig osv var han såklart men känslor fick han visa. Jag ser det inte som en prestige att ha en häst som inte visar någonting eller som är såpass lydig att den inte lyfter en hov fel.

Jag har sett på så många intervjuer med Fry nu om den här hästen för jag har letat efter där hon beskriver honom som en "stenhård och svår" häst men jag har inte hittat henne uttrycka sig så om honom nånstans. Däremot beskriver hon honom som en diva som älskar att visa upp sig och som tänder till på tävlingar då han älskar att stå i centrum och det är ju såklart en personlighet som kan vara svår för vissa att hantera.

Jag vill verkligen inte att dressyren kommer till det läget att dom ska bedömas efter hur mycket känslor dom visar utanför banan tex, det viktiga är att dom på banan kan fokusera och prestera och att ryttaren kan samla all den här energin och göra något bra av. Dom ska ha roligt och dom ska vilja vara där, det är vad som är viktigt tycker jag.

Ett litet inflik. Problemet i nuläget är ju dock att pga bristande reglering av vad det nu än är så leder det ju till att hästarna hålls i schack med såpass hårda hjälper att de får fysiska relationer och faktiskt skador. Då tycker iaf jag att man är för långt åt fel håll på skalan av "visa känslor".

Det är verkligen jätteintressant att följa diskussionerna. Ibland tänker jag "håller inte alls med" om ett resonemang och sedan när det utvecklas mera eller kommenteras av någon annan så ändrar jag mig 😁

Antar denna kommentar gäller Forever Young, inte riktigt följt tråden. Värt att påpeka är att hon och Maxima Bella är "kusiner", mödrarna är halvsystrar, alltså samma mormor. Maxima Bella har också en långt ifrån idealisk överlinje-rygg. Båda verkar mycket ambitiösa och vill göra sitt bästa, så ridbarheten verkar bra.

Vad det gäller att visa hingstar, så bör säkerheten gå före allt annat. Vissa hingstar tänder verkligen till, inte minst runt ston och andra hingstar. Inte nödvändigtvis stress utan de vill verkligen tala om att "Här kommer jag!" Olyckor har hänt vid visningar, även ifall man varit försiktig.

Är det någon som kommer ihåg hur Wall Steet Banker brukade visas?

Dante Weltino som verkade relativt lugn, visades alltid av sin skötare, ej av Therese.
Ja Forever Young. Vem är Maxima Bella?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
22
· Visningar
548
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka