*Gotlandsrusset*

Trådstartare
har jag för höga krav eller? för att jag ber hunden att INTE dra i kopplet....har testat ALLT och ändå drar hon tills hon inte kan andas. har testat att stanna så fort hon drar, gå åt andra hållet, korta kopplet, berömma när hon inte drar och ignorera när hon drar...men hon ger sig inte. visst hon är inte så gammal men när man möter andra hundar så känns de som om jag är den enda som får kämpa för att hålla henne.

visst hon är fyra månader...men hon kan väl lyssna LITE, nu lyssnar hon inte alls när vi är ute. Inne är hon hur fin som helst, lyssnar och har full koncentration på mig. Ute slänger hon sig bara fram, skäller på andra hundar och uppför sig som värsta ceasar fallet...

Mitt tålamod...tryter...

någon som har tips eller bara kan PEPPA mig lite innan jag skickar tillbaka hund :devil:

Sv: ghaaa

Jag har ett tips som fungerat på alla jag visat, sen om de fortsatt träna är en annan sak :angel:

Du går som vanligt med din hund. När den precis börjar gå förbi dig, så säger du ett ljud (jag säger öhh) och vänder dig mot hunden (håll emot i kopplet om det behövs) och gör dig stor med pondus och går mot hunden så den måste backa. När den backat några steg så stannar du. Står då hunden still så går du vidare. Går hunden förbi dig igen, så gör du samma sak. Bara att tjata på.
Det ska gå lugnt till och inga ryck eller hetsigt humör ;)
bestämm att hunden får endast gå med tex huvudet i höjd med dina ben, så fort den försöker gå förbi, så gör du som jag skrivit.
Däremot får hunden gå bakom och på sidan, för är ni ute och rastar så måste den ju få nosa och kissa :)

Detta körde jag med en hund som endast suttit i kedja i 1,5 år och aldrig träffat andra hundar. När jag gjorde det första ggn, så tog det ca 30 minuter innan jag fick honom at gå ordentligt i kopplet utan att dra. Sen körde jag så en vecka och han gick jättefint.
Till slut räckte det med att säga öhh, så visste han att oj, jag gick visst lite för långt fram :D

Sen detta med att hon inte kan sköta sig när du möter andra hundar...
Kontakt, kontakt och åter kontakt :)
Kan skriva om ett tips senare.

Jag har ett tips som fungerat på alla jag visat, sen om de fortsatt träna är en annan sak :angel:

Du går som vanligt med din hund. När den precis börjar gå förbi dig, så säger du ett ljud (jag säger öhh) och vänder dig mot hunden (håll emot i kopplet om det behövs) och gör dig stor med pondus och går mot hunden så den måste backa. När den backat några steg så stannar du. Står då hunden still så går du vidare. Går hunden förbi dig igen, så gör du samma sak. Bara att tjata på.
bestämm att hunden får endast gå med tex huvudet i höjd med dina ben, så fort den försöker gå förbi, så gör du som jag skrivit.
Däremot får hunden gå bakom och på sidan, för är ni ute och rastar så måste den ju få nosa och kissa :)

Detta körde jag med en hund som endast suttit i kedja i 1,5 år och aldrig träffat andra hundar. När jag gjorde det första ggn, så tog det ca 30 minuter innan jag fick honom at gå ordentligt i kopplet utan att dra. Sen körde jag så en vecka och han gick jättefint.
Till slut räckte det med att säga öhh, så visste han att oj, jag gick visst lite för långt fram :D

kruxet när jag möter andra hundar med henne är att det inte GÅR att få kontakt med henne. hon slänger sig mot hundarna och skäller (inte argt utan mer att hon vill leka) detta är inte speciellt uppskattat av andra hundägare även om de är mer förstående med att hon är valp...samma i koppel...hon tar inte notis om att man finns,hon bara drar på i sitt tempo, långt koppel eller kort,spelar ingen roll hon drar tills hon fräser i halsen :( så fruktansvärt tråkigt och man skäms när man är ute... kan ju tro att jag aldrig haft med hundar att göra alls...

Träna kontakt.
När hon drar, tvärstanna (! och stanna så att det hörs lite) och stå stilla tills hunden tar ögonkontakt med dig, beröm och godis.
Utveckla det vidare när det sitter, kräv då att hunden när du stannar även ska positionera sig vid din sida, beröm och godis.

När det fungerar så kan du börja "halvstanna" när hunden drar iväg, hunden kommer då att positionera sig mot din sida, beröm beröm beröm. Man kan sen minska halvstannandet till en liten liten liten antydan till att stanna och hunden positionerar sig rätt.

Fick tipset att träna såhär med min valp och det har fungerat ypperligt.

kruxet när jag möter andra hundar med henne är att det inte GÅR att få kontakt med henne. hon slänger sig mot hundarna och skäller (inte argt utan mer att hon vill leka) detta är inte speciellt uppskattat av andra hundägare även om de är mer förstående med att hon är valp...samma i koppel...hon tar inte notis om att man finns,hon bara drar på i sitt tempo, långt koppel eller kort,spelar ingen roll hon drar tills hon fräser i halsen :( så fruktansvärt tråkigt och man skäms när man är ute... kan ju tro att jag aldrig haft med hundar att göra alls...

Usch vet hur det är, har samma problem.
Min tik är snart 1 år. Det tar tid nu, suck.
Nu söker vi upp hundar och tränar hundmöten så ofta det går med olika resultat.
Förvarnar ibland de vi möter att hon hoppar och skäller, men är snäll så de vet vad de kan vänta sig.

Var på en hundkurs häromdagen och efter 5 minuter var hon lugn och mot slutet kunde hon ligga lungt brevid mig för att igår bli helt okontaktbar vid ett hundmöte med en hund på håll, så det går upp och ner.

Vi tränar kontakt och återigen kontakt.
Det går bättre och bättre att få henne ur okontaktbarheten.
Brukar dra lite i håren i bak så hon hajar till om hon ballar ur helt och då gäller det att var snabb att få kontakt, för det är en millesekund.

Har inga bra tips så att ge dig men jag känner med dig och vet hur du har det.

Det här är det enda som har fungerat på min svårmotiverade, envisa byracka till hund:devil:;
Reagera SÅFORT hunden går förbi dej. Utan att bli högljudd eller hårdhänt, visa hunden vad som är okej och vad som inte är okej. Min hund förstod på bara EN PROMENAD! Sen testar han såklart titt som tätt att gå framför mig, men då påminner jag honom bara milt igen.
detta har hjälpt oss oerhört ! det är så mkt trevligare att gå på promenad när man inte får armen avsliten.

Vid hundmöten sätter jag alltid min hund ner. Det är det första steget för oss att kunna gå förbi andra hundar utan att dra (han skäller inte och är inte aggressiv, vill bara fram och drar som en idiot).
Så jag säger åt honom att sitta och stanna. Tills det andra ekipaget har gått förbi.
Kommandot sitt-stanna övar man förstås utan störning först. Överallt kan man öva detta- när man ska gå över gatan, när man ska stanna och prata med någon man känner, när man ska ta ut pengar för att ta några exempel.

Hoppas du hittar något som fungerar på just din hund. Det är verkligen inte kul att inte kunna njuta av sina hundpromenader, och att hunden ska gå bra i kopplet är ju en förutsättning för att man ska trivas med varandra.
Lycka till och kämpa på!:bump::bump:

Tar också tacksamt i mot detta tips, ska prova med detta. Tack:bow:

Haha du är inte alls ensam!
Har en vovve hemma som var ungefär som din, och det tog månader att få honom sluta dra i kopplet. Nu drar han bara precis när man gått ut tills han fått kissa några gånger och jag har bestämt mig för att vara nöjd med det :crazy: Man kan inte få allt här i livet och det finns andra saker som jag hellre lägger åratal av träning på...:smirk:

Tycker det är ett ypperligt tips.

Till TS: Blir hunden så till sig att den blir helt okontaktbar vid möte med andra hundar så skulle jag lägga ner den och låta den ligga helt platt, tills den kommer till sans igen.

Sen verkar det som om du skulle behövar stärka ditt ledarskap, kanske nån hundklubb i närheten som kan hjälpa dig.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 992
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 362
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka