Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Skulle man kunna få lite skötselråd om getter. Så där i största allmänhet liksom.. Vad de äter, sover, hur dom vill leva, vilka temperaturer dom klara/trivs i..
Våra går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, vatten, saltsten och mineraler. Det går alldeles ypperligt.
Getter behöver precis som alla djur en oredentlig ligghall, som är välströad, ren och torr att gå in i vid dåligt väder och på natten.
På jobbet har vi våra ute i hage under dagen och i box på natten. De får hö, mineraler, salt och sly (). Är de dräktiga/digivande anpassas såklart foderstaten till det
De har ett litet hus ute, är det minsta regndroppe eller snöflinga så står de därinne och tycker synd om sig själva och då är detta ändå getter av svenska lantras (göinge)
Men de är underbara att ha att göra med och den ena geten är tom inkörd
Vad gäller avmaskning så tar vi träckprover, precis som på de andra djuren och de verkas efter behov. (mkt mer sällan än fåren kan jag säga, antagligen för att de klättrar så mkt på stenar )
Klövarna kan du klippa själv. Man klipper bort flikarna på sidorna så trampdynan blir bar samt kortar nd tån lite. 3 klipp, så är man klar. Som att klippa ett papper ungefär, fast med sekatör.
Juridik & Ekonomi
Hej!
Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Hästhantering
Hej,
Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.