Getter och kondis

fejko

Trådstartare
Mina getter vill hänga med när jag rider ibland, men de blir ruskigt andfådda när vi är hemma igen. Vet någon om det är risk för att de "spränger sig" ?

Getter är ju inga antiloper precis, det är inte gjorda för att springa fort! De strosar mycket hellre, så om du bara skrittar ska det väl gå bra. Speciellt om du stannar och pausar ofta. Annars får de nog stanna hemma och så får du gå ut på promenader med dem till fots istället. :)

För mig låter det lite för jobbigt för getterna?
Mina getter lever iallafall en lugnare tillvaro.
Har du många getter? Osttillverkning?

Fast mina kan rejsa omkring på tomten ibland och de är helt otroliga på att klättra.

Jotack jag vet. Har själv en rejäl flock (sv lantras). Att de kan både rejsa och klättra är en sak, det är en helt annan att följa med på en (längre) ridtur! Men de brukar uppskatta när man är ute och går med dem. Mer lagom tempo, så att säga. :)

Så låter de som om de snyter sig :D

Jag får väl ta det lite lungt när de följer med.

Gör du det...så de orkar med. Har du koll på klövarna, så det inte är för långa? A pro pos ingenting alls... :D

Nej, getter avmaskar man bara när man ser att det verkligen behövs. Här har aldrig gått vare sig får eller getter tidigare, så det var jungfrulig mark när vi köpte gården. Och mina getter har aldrig behövt avmaskas (ännu). Annars kan man tex ge Rintal vet.

Kan även rekommendera Switch mot ohyra och fästingar. Men då kan man inte mjölka dem och använda mjölken till tex ost etc. Men se upp om du har dvärggetter, de är oftast väldigt känsliga mot olika kemikalier pga sämre nedbrytning i njurar o lever.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 319
Senast: Sirap
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 715
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!