Getingbo och humlor

Mirtai

Trådstartare
vi har fått ett bo med humlor i väggen. Bor i ett tegelhus och de har bosatt sig under taket, längst upp på väggen. Det är inga problem i sig, är glad att vi har mycket humlor! Problemet är bara att boet ligger precis ovanför vår ytterdörr.... Vi kan inte ha dörren öppen, för då får vi mängder med humlor inne. Även om de är fredliga så är jag inte helt tillfreds med det eftersom vi har småbarn.

Upptäckte igår att det dessutom finns ett getingbo precis intill. Det är jag inte alls glad över! Bara idag har vi fått flytta in lunchen efter att flera getingar svärmat runt oss. Har dödat 6 getingar inne och plockat 4 döda humlor och 3 döda getingar...

Skulle väldigt gärna döda getingarna men spara humlorna men misstänker att det inte är möjligt när de ligger så tätt. Är det bara att ringa Anticimex eller har ni några bra tips på hur man kan göra? Plocka ner getingboet går alltså inte eftersom även de har bosatt sig innanför väggen

Förläng röret på dammsugaren och sug upp getingarna vid boet.

Tricket är att försöka fånga de som kommer hem. Dels så att de inte larmar, men de är tröttare och segare och vill bara in i boet. De som kommer utsurrande är de som är tillsagda att vara arga.

Gör så en stund då och då så utarmas boet, men det blir många getingar i damsugarpåsen.
Ha tejp redo när ni öppnar för att byta påse, de är inte glada de som överlevt turen dit, och tejpa igen hålet på påsen när ni öppnat dammsugaren.

eftersom det är lite "fel" tid på säsongen för att hantera getingbon själva (ska helst vara på vårkanten när bona är små) föreslår jag att du tar kontakt m Anticimex eller något annat liknande företag för att få hjälp med bägge bona samtidigt.

Sedan tycker jag att det verkar som att bona sitter ganska så dumt till så det kan vara svårt att komma åt dem själv oxå

Även om humlor är fredliga så är getingar det garanterat inte...

Efter att ha själv haft ett bo med getingar för inte så länge sedan och med tillhörande googling innan finns det några sätt man kan göra.

- Anticimex. kolla hemförsäkringen..kan ingå där.
- Dammsugare
- Radar - det sätt jag körde på. var bara beredd på att de är ilska när man är dum mot dem. :angel:. Rekommenderat är full stridsutrustning i form av regnkläder, vantar, skor, myggnät för ansikte o keps i mörkt material.
- Attack sker på kvällen/natten. De går hem då.

Vi hade ett (geting)bo ute i en av kaninburarna, nu bor kaninerna med öppna dörrar i sina inhägnader så de är aldrig instängda, men getingarna blev fasligt arga när vi städade där och tillslut blev det så illa att kaninerna inte ville gå in där. Ringde Anticimex och det gick på försäkringen. Behövde inte betala något. :)

Vet inte hur du bor men sanering brukar ingå i villaförsäkringen och kostar inget. Jsg bokade tid utan att ens prata med någon, väldigt smidigt! Vårt försäkringsbolag har avtal med nomor.

Hade just ute en kille som sanerade ett olustigt beläget jättestort getingbo.
Just nu när de boar är de väldigt aggressiva så att pyssla själv kan bli trixigt, nattetid verkar bra isf som någon skrev.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 177
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar