Gerbilfrågor

Flipp

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa gerbiler och har därför lite frågor.

* Ni som har katt/er också, har ni gerbilerna i ett "eget" rum där katterna inte får gå in eller funkar det att ha buren i samma rum?

* Vad är bäst att ha som "grävmaterial"? Många har tydligen kutterspån, men läste att gerbiler ofta är allergiska mot det. Läste om nån som hade matjord istället, kan det vara ett bra alternativ?

* Det är tydligen inte bra att ha en gallerbur så tänkte ha en dunabur eller ett akvarium. Men då har man väl oftast galler längst upp, finns det risk att gerbilerna skadar sig på det? Man måste väl nästan ha det så att det inte blir så tätt?

Tacksam för svar :)

Sv: Gerbilfrågor

Jag har 2 st Gerbiler så jag kan nog svara på frågorna.
Jag har ett akvarium till dem eftersom om jag skulle haft en vanlig gallerbur skulle jag ha jämt upp med att soppa undan sågspån och det skulle inte vara allt för kul.
Som grävmaterial kan man ha lite vad som, bara man vet att dem inte far illa av det, men jag brukar blanda lite och jag slänger oftast i lite papper vilket är mycket uppskattat, man får prova sig fram helt enkelt . :)
Hade som ett "galler" över akvariumet i början, men det var uppenbarligen inte tillräckligt bra. På något vis kunde dem smita igenom dem små hålen som var på "gallret" så jag skulle rekomendera något ..bättre material som inte är lika lätt att rymma ifrån, eller att man har ett nät med pyttesmå hål :D

Tack så mycket för svaret :) Får se till att försöka fixa något rymningssäkert, har hört att de är bra på att rymma :p Vore ju inte så kul eftersom jag har katter, var därför jag funderade på om man borde ha dem i ett särskilt rum, iaf när man inte är hemma. Men har man akvarium så blir det ju ganska tungt att flytta på iofs.. :crazy:

Jag skulle rekomendera att ha dem i ett eget rum för som sagt, dem kommer igenom Allt som man inte tror dem ska kunna komma igenom. :D
Akvariumet jag har, har jag på ett "tv.bord" med hjul och det underlättar en hel del om man ska flytta på akvariumet, så något liknande kanske skulle vara något?

Mina kompisar tyckte akvariet var för litet så de har skaffat en stor plastlåda från IKEA som de borrat massa små hål i locket på. Jag tror det är hjul på lådan också :)

Beror väldigt mycket på hur du ska hantera dina gerbiler. Katterna ska naturligvis INTE ha möjlighet att ens stressa dem utanför/ovanpå buren, så eget rum är helt klart att rekommendera. Kutterspån och allergi tror jag är klart överdrivet, vi har haft gerbiler 1 17 år och ingen av dem har varit allergiska. Tvärtom älskar de kutterspån och hö icke att förglömma. Inte viktigt för maten men för deras sysselsättning. Massa kartong och toarullar dessutom och gärna blåbärsris och t vättade rönnkvistar när du har möjlighet.

Jag har nästan uteslutande haft gallerburar till rådisarna, förutom när de är bebisar. De få gånger jag haft vuxna djur i plastburar har de vantrivits ohc grävt i hörnena helatiden. Våra kryp är lösa i vardagsrummet 3-4 timmar per dag, ofta även över natten och därmed är de ofta nöjda med att hålla sej i buren övriga tiden. En gallerbur har fördelarna att du hör och ser djuren på nära distans, du har dem "i knät" istället för internerade. :banana:

Hur är det med äppelgrenar? Vill du ha kan du få av mig Meriona!

Spån är ju inte så hårt att det går att gräva gångar i, har för mig torvblock eller liknande fungerar bra. Det är ju trots allt grävande djur. :)

* Ni som har katt/er också, har ni gerbilerna i ett "eget" rum där katterna inte får gå in eller funkar det att ha buren i samma rum?
Jag hade mina i mitt rum, dit fick katterna komma då jag var där, och katterna fick gå då jag inte var där, samma sak då jag hade fåglar..
då jag hade var det bästa att lära katterna att det finns rådisar i huset än att det inte finns.. dom var iof nära en gång att bli kattmat, då pappa råkade putta ner buren på golvet och en av våra katter hörde och råkade komma in i samma veva, snacka om att pappa blev SUPER snabb :rofl:

* Vad är bäst att ha som "grävmaterial"? Många har tydligen kutterspån, men läste att gerbiler ofta är allergiska mot det. Läste om nån som hade matjord istället, kan det vara ett bra alternativ?
Jag rev en tidning i remsor, men har hört nu att det inte var så bra, men dom gillade det.. dom åt det aldrig.. utan dom rev sönder det ännu mer och använde det som bo material, så dom hade det dom gjorde med att riva det i mindre remsor :p

* Det är tydligen inte bra att ha en gallerbur så tänkte ha en dunabur eller ett akvarium. Men då har man väl oftast galler längst upp, finns det risk att gerbilerna skadar sig på det? Man måste väl nästan ha det så att det inte blir så tätt?
När jag hade mina, hade jag dom i en gallerbur, dom skadade sig aldrig, men dom gnagde på gallret som bara den, fick i sig massa färg från gallret, så det var no inte så bra fr dom..
men som sagt så skadade dom sg aldrig, och jag hade mycket till dom å göra, så galler gnagandet blev ganska lite ändå..

Mina kompisar tyckte akvariet var för litet så de har skaffat en stor plastlåda från IKEA som de borrat massa små hål i locket på. Jag tror det är hjul på lådan också :)

Hur fungerar ventilationen i en sådan?

---

En sak som jag kan tycka förbises är att gerbiler inte bara har sina gångar för att gå i dem utan också för att gräva dem, alltså är ju enklare saker som toarullar bra berikning men frågan är om det är tillräckligt?

Senast ändrad:

ja, jag tycker verkligen att du ska skaffa en kompis ^^

vad jag vet trivs dom väl bäst med sällskap?

Jag har funderat på att skaffa gerbiler och har därför lite frågor.

I eget rum bodde mina gerbiler, med kutterspån. Jag hade gallerbur eill två par, med djup botten, akvarium till ett annat. Jag fick lov att ha kanter som "gick in" liksom, annars klättrade de ut, och mycket fint galler som satt fast hårt. Men överlag tycker jag att gerbiler är bra att ha instängda i ett rum eftersom de rymmer så lätt.

Spån är ju inte så hårt att det går att gräva gångar i, har för mig torvblock eller liknande fungerar bra. Det är ju trots allt grävande djur. :)
Hugger detta citat.
Jag har spån, och nej, de kan inte gräva gångar i spånet. Men å andra sidan kan man ta väldigt hållbara pappersrullar som de kan ha som gångar. Stora rullar bokplast har väldigt hållbara rullar, fråga på närmaste bibliotek om du kan få när de ska kasta sina (om biblioteket plastar sina böcker själva, alla gör inte det numera).

Mina gerbiler bor i ett akvarium och jag har byggt ett provisoriskt lock av bräder och sorkgaller (kommer inte sorkar in så kommer inte gerbiler ut-logiken). Det locket har funkat så bra så det blev permanent. ;)
Mina katter har inte öht varit intresserade av gerbilerna. Så jag har inte haft problem att ha dem i huset när gerbilerna är i akvariet. Men så klart, när gerbilerna springer lösa, så ska katten vara instängd i annat rum. Även om de inte är intresserade av gerbiler i akvarium, så tror jag inte något kattdjur kan motstå omkringspringande smågnagare. :D

Jag har haft en stor keramikskål med inåtrundade kanter där jag har haft chinchillasand åt dem då och då, så de har fått sandbada.
Och hö är väldigt viktigt, samt toarullar som nån annan också skrev. Mina gör oftast bomaterialet av söndertuggade toarullar.
Kvistar är jättepop.

Mina har inte varit sådär jätteintresserade av grönsaker och frukt även om jag har gett dem sådant. De tycker smågnagarmixen är jättemums, och när man lägger in en hötuss blir de helt vilda av lycka och sysselsätter sig i timmar med att finfördela stråna. :D

Väldigt söta och lätthanterliga djur. :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 933
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?