G

Goat lover

Söker efter två nya avelspar med Gerbiler. Problemet är bara att här i närheten verkar det bara vara djuraffärer.
Vill man ha från seriös uppfödare får man åka 40 mil till stockholm eller liknande :-(
Har ingen som helst lust med det. Någon som har tips på någon som har uppfödning av Gerbiler i närheten av skövde. Eller tips utöver gerbilföreningen som jag kan söka på...
Behöver absolut inte vara med stamtavla. Ska inte ställa ut. Och inte svarta har redan en svart hona..

Sv: Gerbiler

Men om du ska ha dem till avel är det väl käckt med stamtavla? Bland annat.

Har inga som helst planer på att ställa ut (tänker knappast åka 40 mil för att ställa en gerbil) eller att sälja till avel för utställning.
Men visst är det en fördel. Bara att det inte är ett måste.

hmm, inte så lockande att åka till halmstad för att hämta en gerbil...
Tråkigt att uppfödarna ska vara så centrerade bara till storstäderna. Här finns knappt en gerbil att uppbringa..

Fast om de nu inte finns runt dig är väl enda lösningen att åka en bit? 40 mil är inte extremlångt ändå. Stanna över Sthlm en kväll och parta lite och sen åker du hem med gerbilerna (som förhoppningsvis har stamtavla)

/Jonaz

Jag håller med Jonaz, för djur man verkligen vill ha så får man nog vara beredd på att åka en bit och är man inte det ja då är det bara att ta vad som finns i närheten.

Jag kan förstå att det känns som en stor kostnad "bara" för ett par gerbiler men se till att välj ett ställe som du ändå velat besöka och ta det samtidigt.

Fast om de nu inte finns runt dig är väl enda lösningen att åka en bit? 40 mil är inte extremlångt ändå. Stanna över Sthlm en kväll och parta lite och sen åker du hem med gerbilerna (som förhoppningsvis har stamtavla)

/Jonaz

Visst. Finns det absolut inga i närheten är väl det enda möjligheten. Reser ju ändå en del så det är inget svårt att ta med när man är på genomresa.
Bara enklare om det finns i närheten. Tänkte om någon hade tips. men tydligen inte. Det ska hellre klankas på att man inte känner för att betala 800:- + mat + förlust i arbetstid för att hämta en gerbil för ett par hundralappar i onödan om det kan vara någon som råkar känna till någon i närheten som har trevliga gerbiler.

Vad har du för mål med din avel då?

Trevliga och friska gerbiler och ett bra alternativ till de gerbiler i zooaffärerna som oftast är inavlade...
Och ja stamtavlan säger en del om föräldrarna men ofta mörkas problem med föräldradjur så då vet u ju ändå inte.. Inom kattaveln så mörkas ofta problem med HCM och andra ärftliga sjukdomar. Ännu lättare att mörka med ett djur som gerbilen så en stamtavla är aldrig någon garanti. Köper hellre av någon som känns ärlig...

hehe Du kan få mina hehe.. Två stycken köpta av en uppfödre via svenka gerbilföreningen;,, Två väldigt fina och trevlioga herrar:)

Det finns inga uppfödare i Göteborg, de som funnits har lagt av. Det fanns en i Helsingborg, men inte heller hon har haft kullar på många år. Ska man ha en med stamtavla får man ta sej till närmast Örebro. Men det är ju bara att göra, det går både tåg och bussar. Vi hämtar våra gerbiler i Stockholm sen många år, och vi håller inte ens på med avel. Men 40 mil är inte långt för att få husdjur med rätt temperament! :love:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 208
Senast: LaMagia
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama