A

Abracadabra

Jag ska ta över en jobbarkompis gerbil som är ca 8 mån. Nu har jag läst att de helst inte ska vara ensamma. Tror ni att det går att para ihop honom med en ny gerbil eller blir det bara bråk?
Tacksam för tips...

Sv: Gerbiler

Abracadabra skrev:
Jag ska ta över en jobbarkompis gerbil som är ca 8 mån. Nu har jag läst att de helst inte ska vara ensamma. Tror ni att det går att para ihop honom med en ny gerbil eller blir det bara bråk?
Tacksam för tips...

http://welcome.to/gerbilsektionen

Kolla här. Det är rätt knöligt att sätta ihop gerbiler, men med tålamod och genom att göra det på rätt sätt så kan det gå. Men inte bara sätta ihop - det slutar med att en eller båda dör. Dom är små men deras latinska namn betyder "liten krigare med klor" så du förstår att de är ettriga som synden mot inkräktare. De ger sej inte förrän en dör, så det gäller att vara vaksam!

Finns även lite andra bra sidor

http://welcome.to/gerbilsidan
http://getit.at/goblins

http://www.gerbils.co.uk/index.html (om du är bra på engelska)

Jag har haft otur med mina gerbiler jag har nu, de blev osams vid 1 års ålder och går nu inte att ha ihop, så de är "särbos". Jag har hört att hanar är lite mindre aggressiva, men det har jag ingen erfarenhet av, jag har bara haft honor (8 st).

Har din lille varit ensam hela tiden? Då kanske det inte är en katastrof om han är ensam resten av livet heller, om han aktiveras mycket (mina är ute 2-4 timmar varje dag och springer). Jag vet inte hur lätt det är att sätta ihop nån som inte haft kompis förut. KOlla med Anneli (hon som har både gerbilsidan och Goblins och är webmaster på SHF) hon är mycket kunnig och jättehjälpsam! Du kan maila henne och säkert få svar ganska snart.

Lycka till! Har du andra frågor kanske jag kan svara litegrann, jag har haft gerbiler och tamråttor av och till i 15 års tid.

Tack för tipsen! Jag ska höra mig för ifall han alltid varit ensam. Verkar lite läskigt att vänja dem vid varandra tycker jag.
Hur har du dem när de springer lösa? I ett rum, flera? Går det att fånga dem sen? En kompis till mig hade två för ett par år sedan och de sprang lösa men var lite svåra att fånga.

Den ena springer i vardagsrummet och den andra i köket, eftersom de är osams. Innan hade de fler rum att springa i. Jag sätter en skiva på ca 50 cm i dörrhålet som man kan kliva över men håller gerbisarna på plats. Sen får man se till att "råttsäkra" ev. håligheter i väggar och under garderober (sällan tätt) och plocka bort sladdar så att de inte når dem, alternativt sätta flexslang eller annat hårt material runt så att de inte äter på dem. Funkar hur bra som helst. De är så nyfikna så de springer direkt in i ett "nytt" rör eller låda som man lägger ner på golvet och vips tar man in dem i buren. VÄrre var med gerbilen vi hade förut (hon var ensam sista tiden) hon var för SMART, det blev många långa natt-timmar med lock och pock! :angel:

Mina första gerbiler (två honor) med ett års mellanrum. När den första dog fick den "överlevande" tre gånger s mycket uppmärksamhet och verkade inte direkt vantrivas, men efter ett halvår beslöt vi oss för att köpa två ungar (honor) som hon kunde "adoptera". Vi hade dom i två burar brevid varann över natten och satte sen ihop de på diskbänken, vilket fungerade alldeles utmärkt! Så sen andra dagen bodde de ihop.
Så länge den nya kompisen inte är könsmogen är det sällan något problem, vad jag har märkt och jag ska nu få hem min sjunde gerbil på måndag! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
4
· Visningar
210
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka