ger snart upp!

Sv: ger snart upp!

Min tillridningponny hade problem med uppsittning. Han var i stort sett oridbar när vi fick honom.
Det låter på dig som om du verkligen tycker om din häst.

Det enda som behövdes för lilla Ozzy var tonvis av kärlek, tålamod och ett jämnt humör.

en morot i början av uppsittning gjorde att han stod stilla (lättmutad ponny)
Stog också på en kulle så jag kom rakt över ryggen på honom istället för att snedbelasta.
Ibland får han sina släng av "läskigt med någon på ryggen" och går runt medans man ska hoppaupp, värre än så är det inte.

Har en blogg där jag skrivit detaljerat sen förra året hur vi jobbat fram honom nu.
http://ozzy2.blogg.se

Mycket om hans uppsittningsproblem :)

Ridningen är ju inte allt, kanske får du försöka tänka om och inte fokusera så mkt på att sitta på hästen, innan ni vet vart detta leder. Du riskerar bara att bli otålig och besviken.

Jag är totalt okunnig på detta men jag ställer mig frågan - har han alltså utväxter eller pålagringar på tornutskotten? Hur kommer det sig att en 5-årig häst har det? Är det vanligt? Kan det tyda på överbelastning? Kan ngt ha gått lite för fort? Om det är en stor häst kanske den är sen i sin utveckling och behöver mer tid på sig.

Rena spekulationer.

veterinären sa att ryggen va utan anmärkningar i de syftet att dom flesta hästarna har lite i ryggen så de verkade inte som att de va ovanligt? sen vet man ju inte hur mycke eller lite en häst reagerar på och de va väl mest de han va rädd över att de va att han va superkänslig. som han sa kan de ju va att de siter mest i huvudet och de lilla i ryggen är egentligen ingenting. men jag har inte någon erfarenhet alls av detta sedan innan så jag har ingen aning

Låter som en typisk kommentar att komma från en veterinär som inte har en aning. :o :p Nä nu ska jag inte vara elak (mot veterinären). Om jag var du hade jag satt mig ner och börjat forska i vad det egentligen var veterinären hade hittat (för det framgår inte i tråden) och vad det egentligen innebär och är. Personligen tycker jag att det låter underligt att e 5-årig häst, knappt inriden, skulle börja få pålagringar eller utväxter i ryggen helt utan anledning. Jag ser inte logiken.

ja är inte riktigt hundra på vad han menar men de verkade inte som att de va något superallvarligt utan mer normalt. och han trodde väl att de mesta satt i huvudet. har ev. några som är intresserade av att köpa honom och dom får ringa och prata med veterinären själva istället för jag känner mig helt grötig i huvudet

Okej. Ja jag hade då iaf gråttat mer i detta och verkligen fått klart för mig vad det var jag hade framför mig. Veterinärer säger så mkt.
Hoppas du hittar ett bra hem åt hästen om du beslutat att sälja den.

han är såld till en tjej neråt skåne så de känns faktikst så bra det kan göra att sälja. jag är säker på att han kommer få det bättre där. hon har egen gård och kan gå och pyssla och träna mest hela tiden så jag hoppas de löser sig för dom. hur går det för dig?

han är såld till en tjej neråt skåne så de känns faktikst så bra det kan göra att sälja. jag är säker på att han kommer få det bättre där. hon har egen gård och kan gå och pyssla och träna mest hela tiden så jag hoppas de löser sig för dom. hur går det för dig?

Ah, på så sätt... skönt att det ordnade sig för er iaf. Trots att du inte kunde behålla honom.
Hur blir det framöver? Har du tänkt skaffa ny pålle ?
Har du hört något om hur det går för tjejen nere i Skåne då?

Med oss går det bara bra, tack som frågar...
Frasse har inte bockat eller krökt rygg sedan innan jag började använda fårskinnet (och såg till att sadelknutorna minskade/försvann). Jag har till och med testat att inte longera honom innan uppsittning och det fungerar bra det också.
Och hör och häpna, han har redan breddat sig över ryggen.. :eek: till och med halsen har blivit bredare.. och rumpan börjar bli 'tvådelad' :D
Det känns som att han kopplar av på ett HELT annat sätt nu..
För närvarande går han på sin sommarvila med bete... vi får se vad som händer om några veckor då jag skall upp igen..
puh..
Jag har dock goda förhoppningar om att det skall gå bra.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka