ger snart upp!

Sv: ger snart upp!

Jag hade en unghäst som betedde sig precis så. Han fick verkligen panik precis vid uppsittning, men själva ridningen var aldrig problem när man väl satt i sadeln.
Jag lämnade hästen till en westerntränare i en månad, sen funkade det jättebra för oss hemma. Tyvärr så var allt tillbaka efter viloperiod och allt blev värre och värre. Flera vana unghästutbildare var här och alla gick bet. Jag skadade ryggen och nacken vid en av panikattackerna och sålde hästen. Den nya ägaren satt upp tredje dagen hon hade honom och hon hade aldrig problem med detta sen. Nu tävlar han hoppning och är nöjd med livet. Rätt person hade inga problem med det.
Hoppas du hittar en som kan hjälpa dig för såna problem tar glädjen ur ridningen.

svarar alla lite här. problemet är väl att vi inte riktigt hittar något som fungerar nu utan nu har jag har jättesvårt för att läsa av honom och han är väldigt avslappnad vissa gånger och sen andra gången känns han lika dan när jag hänger och klänger och sen när jag väl ska komma upp går de inte alls bra så jag känner att jag inte vet vad felet är och just nu är jag bara ledsen över att han får sådan panik. jag tror att det kan va bäst för oss båda att någon annan hjälper oss så vi kommer ifrån detta. jag har jättesvårt för att fokusera på ridningen när jag ska behöva ha hjärtat i halsgropen varje gång jag hoppar upp:(

Ja, det är bra att du tänker på hästens bästa och vill hjälpa honom! Jag önskar er all lycka och hoppas du hittar någon bra som kan hjälpa dig!

delvis kl*

på ev söndag bär det iväg till två tjejer som håller på mycket med unghästar och inridning på lite genomgång av hur dom skulle gjort. dom tyckte att det var bättre att jag kom dit några gånger ganska tätt nu i början och att vi försökte lösa de tillsammans så de känns faktiskt jättebra! jag hoppas verkligen så innerligt att vi ska få detta att fungera nu!

tack så mycke de behövs nog;) ska bli så skönt att bara få någon annans ögon på problemet man fastnar ju så lätt själv

Blev aldrig något på söndagen så nu ringde jag till Viktoria Almgren så han ska stå där en månad framöver men hon hade inga garantier alls sa hon så detta blir verkligen med vinst eller förslust liket känns lite jobbigt men jag har ju inget val:cry: hoppas verkligen de löser sig!

viktoria har skjutit fram tiden hela tiden och nu de sista så va sista budet att hon inte kunde ta emot honom förän i slutet av månaden och rekomenderade en annan och honom ska jag prata med nu ikväll så just nu står de helt still och allt känns jättejobbigt. jag går i funderingar på om jag ska sälja eller hur jag ska göra. vet varken in eller ut:cry:

men fy så trist. inte för att jag vet om detta kan bero på samma sak, men en kompis hade en häst med sadeltvång som skickade sina ryttare all världens väg då de satt upp på honom, men kom de väl upp gick han som en klocka. det visade sej att han var sne och med hjälp av en duktig kiropraktor blev han helt fri från sadeltvånget. men jag antar du kollat upp det redan. suck hoppas det löser sej för er. håller tummarna!

jag ska boka tid för att röntga ryggen men han är genomgådd av kiropraktor och dom hittar inget så jag vet ingenting:cry:

Han hade små röntgenförändringar i ryggen men han va tveksam på om det kunde orsaka så mycke problematik. så verierinären ska fixa dit en proffsryttare som han så fint kallade de och så ska hon få hoppa upp på honom och se vad som händer. vid två ställen i ryggen tyckte han även att de såg ut som att dom va aktiva. ser väl inte allt för ljust ut måste jag väl säga själv. jag känner att jag har gett upp helt :cry:

har nästan lite smått ångest över dehär. vet verkligen inte vad jag ska göra med min polle. någon som har lite råd?

vid två ställen i ryggen tyckte han även att de såg ut som att dom va aktiva.

Vad menas med det här ???

Han hade inte några tornutskott som låg på varandra eller nära varandra?
De kan inte se någon inflammation på övre delen av ryggen ?
Jag vet att det kan gå att få bilder från 'undersidan' av ryggraden, något som inte syns på en 'vanlig' ryggröntgen.
Tror jag läste det i någon information om Helsingborgs hästklinik. Om jag inte minns helt fel så är de experter på ryggar.

Puh, känns ju inte som att du kom något närmare ändå... :crazy:

jag tror att de menades att på två ställen vid tornutskotten så växte de lite emellan som va på väg att bli oroligt nära det brevid. men det kan ju även stanna av. kan inte lova att jag har rätt men så fattade jag de.
han sa att de finns småsaker att anmärka på och att de kan påverka honom eftersom han är så hemskt känslig i övrigt. men jag vet varken ut eller in nu. vill bara att de ska va över på något vis och att jag ska kunna få rida. har verkligen kämpat med detta så länge nu:cry:

Usch, vad tråkigt att det inte löser sig.

Har inte så mycket mer tips egentligen men.
Vad man kan göra förutom att röntga är att ultraljuda innifrån (gå in via ändtarmen). Vissa saker syns bara så.
Om det nu är så att han är känslig, kanske försöka bygga upp musklerna i ryggen, t.ex. genom att tömköra eller longera med pessoagjord, om du inte vill sitta på.

Håller tummarna allt vad jag kan med.

jag tror att de menades att på två ställen vid tornutskotten så växte de lite emellan som va på väg att bli oroligt nära det brevid. men det kan ju även stanna av. kan inte lova att jag har rätt men så fattade jag de.
han sa att de finns småsaker att anmärka på och att de kan påverka honom eftersom han är så hemskt känslig i övrigt. men jag vet varken ut eller in nu. vill bara att de ska va över på något vis och att jag ska kunna få rida. har verkligen kämpat med detta så länge nu:cry:

Kan inte säga så mycket mer än lycka till vidare. Hoppas ni kommer någon väg med ryttaren nu.

Själv har jag kommit mycket en bit på väg med min pålle.
Han hade några sadelknutor på ryggen som jag tror har plågat honom. Dessa befann sig nämligen precis där sadeln låg an.
Jag började tvätta dessa med laktacyd och gnugga in fucidin (recept. örondroppar för hund) varje dag och en vecka senare var nästan alla borta.
Började i samma veva sadla med fårskinnet under sadeln och longeradenågra minuter i varje varv innan jag satte mig upp.
Jag står kvar i en lättare lätt-sits de första metrarna och hör och häpna, han har inte visat en enda tendens att kröka rygg eller bocka med mig sedan dess.
I går visade han inte ens något obehag när jag kom med sadeln och la den på hans rygg. Han tog det hela med lugn och ro.
Puh.. hoppas det håller i sig nu bara...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka