ger snart upp!

Sv: ger snart upp!

Jag rider till och från på en häst som har ganska lindrig sadeltvång (jämfört med andra jag sett). Vi ser till att ha masserat hästen först så att hon är avslappnad och harmonisk. När vi sadlar är vi väldigt noga med hur vi lägger på sadeln så att det ska bli en så trevlig upplevelse som möjligt för hästen. Sen spänner vi MAX ett hål i taget och promenerar emellan. Vi är aldrig hårdhänta och har en väldigt noggrann utpassad sadel som ligger där den ska även om sadelgjorden inte är spänd. När vi promenerar pratar vi självklart med stoet och klappar henne så att hon är lugn och tycker att vi har det trevligt. Det gäller att hålla sig lugn och inte hetsa upp sig för det tokiga som ibland kommer trots proceduren.

När vi sitter upp gör vi alltid det från en pall, en handikappramp eller en avsats som gör att vi inte behöver klänga. Det är bara att lägga över benet. Då slipper man hamna i obalans och belasta hennes rygg fel. I det läget har vi bara satt fast sadelgjorden så pass att sadeln inte glider iväg (bak i ljumsken eller runt..). Sen skrittar vi ett tag och spänner ett hål, och när vi har travat fram spänner vi det sista hålet. Då brukar hon vara tillräckligt avslappnad så att hon inte tycker att det är obehagligt.

För massa år sen praktiserade jag på ett stall där en av ponnyerna hade så kraftig sadeltvång att hon la sig ner så fort man la sadelgjorden runt magen eller försökte sitta upp (om man kom så långt). Hon går nu som sällskapshäst i stället. Det mår hon bättre av.

Jag tror verkligen inte på att göra andra saker som gör hästen rädd. Min uppfattning är att vi i all vår hästhantering ska försöka sträva efter att få hästarna så trygga som möjligt. Det brukar alltid löna sig i längden. :bump:

men de där med att spänna sadelgjorden har aldrig varit något problem utan de kommer egentligen när jag har ställt mig på pallen och ska upp och som sagt sadel är utprovad så det ska inte va något problem med den heller. vi får någ helt enkelt börja om lite från början tror jag så vi får detta att fungera! det som är svårt är att ena dagen kan de gå utan större problem och andra dagar så kan de va riktigt cirkus innan vi kommer iväg och när han sedan har skittat iväg tio meter så bara drar han en djup suck

tänkte bara tillägga att just de där med tömkörningen har fungerat jättebra och jag kan till och med tömköra med en ikeapåse över sadeln så han har definitivt blivit mindre bakskygg!! jag tror inte de är där problemet ligger utan de är nog något annat

Den kan nog vara värd att testa, har du en fårskinnsvojlock? Testa även men en fårskinnstunnel. Då blir det lite fluffigare, hade en häst där det fungerade + att aldrig spänna gjorden precis innan man hoppade upp. Gärna longera lite innan. Hästen är ju inte så gammal så jag tycker att problemet borde gå över eller i alla fall blir bättre. Lycka till...

hmm jag menade inte att det är spännandet av sadelgjorden som är problemet, snarare är det en av orsakerna till problemet. För vissa hästar med sadeltvång går det bra till man sitter upp om man spänner snabbt, men när man väl ska sitta upp går det inte lika bra längre :(

imon ska de på med fårskinn och longera lite innan och sen så får vi se om de går bättre:o

(har inte ens kollat i den andra tråden så jag vet inte vad som står skrivet där)

meen, det finns ett ridskolestall några byar, kommuner ifrån mej, där stallägaren bara köper in problemhästar (såklart rider hon in dem ordentligt innan de blir ridskolehästar) alla är såå underbara och snälla och härliga, en riktig stor :bow: till henne som köper hästar ingen annan vill ha!

nåjaa, där finns en, som e världens snällaste häst nu, som var helt galen i början att hoppa upp på.. kastade sej åt sida, småstegra.. snurra runt osv.. hon började med att leda hästen och hoppa bredvid den, som hästen tyckte var lite obehagligt.. men efter ett tag så tröttnade hästen på att vara rädd, sen fortsatte hon att typ ta tag i sadeln o släppa osv.. och höll på sådär, steg för steg i kanske några veckor.. slutligen kom hon upp, hoppade ner, hoppade upp osv utan några som helst protester från hästens sida, bara man är tålmodig och snäll så går väl allt (OM HÄSTEN ÄR FRISK DVS!)

haha gav väl inga direkta tips, men det finns hopp! lycka till!! :bump:

de är så tråkigt att lägga ner massa tid på uppsittningen bara när man vill rida;) men tyvärr är de ju svårt att rida utan att hoppa upp så de blir nog att börja om lite från början igen och verkligen försöka hitta något som fungerar för oss båda utan att vara nervösa:angel:

jaa, men tänk såhär. att OM det sku funka.. så ha du satt ner några veckor på de me mindre ridning och sen efter det är det noo pproblems och då kan du ju rida jättemkt utan problem ;)

jag skulle hellre lägga tid på att sitta upp en gång på en häst som är bekväm med det än bli tvungen att sitta upp flera gånger på en häst som uppenbarligen inte gillar det :angel:

Det låter som om jag tar sjukt lång tid på mig, men när jag är klar med proceduren är ju hästen lite framskrittad också så man sparar tid där. :D

För egen del tycker jag det är milsvidd skillnad mellan hästar som inte tycker om att bli ridna (av olika anledningar) och hästar som har problem med själva uppsittningen.

Att "våldta" en häst som har problem att bli riden skulle jag aldrig få för mig, men en häst som älskar att jobba och bli riden, men som har problem med själva uppsittningsfasen ser jag inte som några problem att hitta sätt att jobba runt själva uppsittningen, för att inte fokusera på problemet utan komma till det (för hästen) roliga.

svarar alla lite här!

igår va de som sagt dags för operation fårskinn och longera!

jag va helt stolt över den lilla hästen! han stod jättestill och jag kunde stoppa i foten i stigbygeln och hänga på honom och gå iväg och han kändes riktigt stabil:love: inte en enda gång stirrade han upp sig:eek::bow:

kändes verkligen jättebra och jag slutade med den positiva känslan så jag hoppas innerst inne att de hjälper med fårskinn, långsamt spänna gjorden och lite longeringe men nu blir de att gå långsamt fram och lägga ner lite mer tid så att vi verkligen får detta att fungera! ridningen vet jag ju att den fungerar så egentligen har jag ju inget att stressa över och ligger efter gör vi ju redan så de spelar ju ingen roll om de blir lite till:D

tänkte bara uppdatera lite även om tråden är lite halvdöd:D
har tränat på att hoppa upp, hänga och sedan gå fram lungt och sansat och sedan stannat igen och hoppat av och gett godis.
jag är så stolt över honom ovh det fungerar verkligen! tack för alla tips och ideer jag har fått. nästa steg är nu att hoppa upp på riktigt och inte bara hänga. han verkar ta de hela mycke mer med ro och om de sen beror på longering i skritt innan eller fårskinn på gjorden så spelar de ingen roll. bara de löser sig:banana:

Kan trösta dig med att jag hade en inridning som det tog ca ett år på innan det gick sitta upp själv. Fick helt enkelt bli uppkastad. SAedan en dag så bara funkade det. Anledningen var att han inte riktigt lärt sig att ta spjärn elelr hur man ska säga.

Lite uppdatering igen..:D

idag har jag hoppat upp "på riktigt" igen för första gången på mer än en och en halv vecka och de gick över förväntan!
har tränat allt i olika steg och de verkar verkligen som att de har gett resultat så nu blir det bara att fortsätta i samma lugna tempo och komma ihåg att sluta när de går som bäst vilket jag har varit jättenoga med nu och han har verkat vara väldigt nöjd med sig själv och känt att han faktiskt har fixat de! känns toppen:banana:

bakslag igen och det blir nog att lämna iväg honom till någon så vi får bukt på det här. pm gärna förslag

Hej!
Läst igenom trådarna. Jag tycker du skall acceptera honom som han är. Alla hästar har sina egenheter. Han går bra när du väl rider och är en positiv häst då...
Försök att hitta ett sätt som fungerar ok när du sitter upp och acc att han har sadeltvång. Du har fått många bra förslag tycker jag.

Min förra häst som jag köpte när han var ett år och som jag hade i min ägo i fjorton år framåt har haft samma " problem " som din. Jag testade allt för att sedan acc att " han är som han är ". Jag tog en pall och hoppade upp, tänkte framåt utan att lägga till skänklarna. Jag acc att han aldrig kunde tycka att det var ok m själva uppsittningen. Vi hittade en balans som fungerade för oss.

Tänk positivt, hur rolig han är annars att hantera och rida....
När jag köpte en gjord med magplatta tyckte jag att problemet blev mindre.

Lycka till och ha roligt med din häst!

Den häst som nämdes i ett inlägg ( världscupen ) m samma problem är självaste Shutterfly:laugh::love: .

Jag tycker Somre gav dig väldigt bra tips. Och jag tycker nog att du borde gett det betydligt mer tid än 1½ v innan du hoppade upp på riktigt igen. Det ger inget att stressa. Men det kan betala sig att låta sånna hästar få sin tid.

Jag har en väldigt känslig herre som är utdömd för mentala prob innan jag köpte honom. Han skulle slaktas annars. Han är oftast stabil som bara den med mig. Men nu efter klippning så uppvisar han problem. Han får anfall och kastar sig i vild panik. Han fick även sadeltvång efter klippningen, vilket han aldrig haft innan. Han är spänd fysiskt och psykiskt och man får långsamt vänja honom vid skänklar och rörelser i sadeln. Att massera och ha fårskinn är också bra. Nacken ned lika så.

En bra regel är nog att inte hoppa upp på en häst förräns den är avslappnad och rör sig med svikt och gung bak i lång och låg form.
Många av de hästar som visar sadeltvångsproblem vid uppsittning är inte avspända mentalt eller fysiskt innan man hoppat upp. De rör sig knipt som om de laddar för en bockning(inte lika extremt kanske, men knipt). Och om de rör sig häftigt så känner de dessutom tydligare att de har en sadel/ryttare och får mer panik.

Att äta brukar vara en av få drifter som överstiger rädsla hos hästar. Man brukar kunna "mata bort" en hel del rena rädslor(ej att förknippa med ren olydnad och dumhet) genom att betinga det man gör med trevligt lugn och mat=överlevnad.

Att göra andra läskiga saker tror jag inte på just i samband med sadeln. Den bör betingas med trevliga saker och belöning. Så hästen ser den som något bra. Och så man behåller lugnet hos hästen och avslappningen i kroppen.

Acceptera olikheter är bra. Men inte farliga egenskaper.

Gjorden med resår och magplatta vet jag flera som har positiva saker att säga om efter test.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka