Ger snart upp att hitta medryttare

Ja och en del har högre uppfattning om sin förmåga än vad som är verkligt. Eller tror inte att det som beskrivs som "ingen nybörjarhäst" behöver vara "så farligt".

Haha, ja, det är sant.

/Hon som noterade att en person som ansåg sig kunna rida inte ens kunde rida ut på världens snällaste och säkraste ponny.
 
Med 2-4 gånger menar jag just 2 till 4 gånger. Vill man rida 2 gånger är det helt ok, vill man rida 4 gånger är det lika ok. Bara man håller det vi kommer överrens om och inte säger att man ska rida 2 gången i veckan men bra dyker upp en gång i månaden.

De är inte svårridna utan väluppfostrade och lydiga. Dock är den ena tittig i skogen och hoppar gärna till för småsaker. Han är också väldigt envis och skulle inte lämna gården med en osäker ryttare på ryggen.

Den andra är inte 100% trafiksäker vilket också framgår tydligt i annonsen.

Så de är inte ett dugg svårridna utan det krävs bara en orädd, bestämd ryttare.

Fast jag tror att många inte är överens med dig:
du beskriver hästar som behöver en orädd, bestämd ryttare.
Det kan mycket väl upplevas som svårridet: om hästrackarn knappt går av gårdsplanen = svår.
Om hästen hoppar för allt och inget = svår.

Även om de inte är svåra för dig så kan de rimligen inte betraktas som skapligt lättridna utan just som du skriver, kräver en orädd och rutinerad ryttare.
Där är utbudet av ryttare rätt begränsat.
 
Fast jag tror att många inte är överens med dig:
du beskriver hästar som behöver en orädd, bestämd ryttare.
Det kan mycket väl upplevas som svårridet: om hästrackarn knappt går av gårdsplanen = svår.
Om hästen hoppar för allt och inget = svår.

Även om de inte är svåra för dig så kan de rimligen inte betraktas som skapligt lättridna utan just som du skriver, kräver en orädd och rutinerad ryttare.
Där är utbudet av ryttare rätt begränsat.
Exakt, jag som bara vill rida i skogen skulle inte svara på en annons med svåra hästar tyvärr. SEn betraktas hästar så olika av olika människor, jag som är van vid hästar med mycket energi och fartglädje har inget emot det, men skulle jag rida en seg häst som inte ville gå från stallet skulle den vara svår /ointressant för mig tex.
 
Och jag har problem med totala motsatsen.. Jag söker en häst eller flera där jag kan få rida lite utan att behöva betala en halv förmögenhet för att få ta pållen på en skrittrunda, eller mär man väl hitta en trevlig hästägare som dock tyvärr bara vill låna ut den lugna hästen där jag får mer action av att sitta på en halmbal.. Suck och dubbel suck...
 
Fast jag tror att många inte är överens med dig:
du beskriver hästar som behöver en orädd, bestämd ryttare.
Det kan mycket väl upplevas som svårridet: om hästrackarn knappt går av gårdsplanen = svår.
Om hästen hoppar för allt och inget = svår.

Även om de inte är svåra för dig så kan de rimligen inte betraktas som skapligt lättridna utan just som du skriver, kräver en orädd och rutinerad ryttare.
Där är utbudet av ryttare rätt begränsat.

Fast jag anser inte att de är ett dugg svårridna. Att en osäker nybörjare inte klarar av att rida ut ensam på en häst behöver inte betyda att den är svår.

Med orädd menar jag en ryttare som inte blir osäker, rädd eller stressar upp sig för att hästen hoppar till lite eller stannar för en plastpåse i diket utan håller sig lugn och rider vidare utan att stressa upp hästen.
Det är inte så att hästen blir livrädd och skenar eller reagerar på något farligt eller ohanterbart sätt. Likadant med hästen som inte är helt trafiksäker. Är man själv lugn så händer inget, men stressar man upp sig och blir rädd så blir självklart hästen också rädd.

Jag är ingen stjärna i sadeln själv och jag tycker inte att de är svårridna över huvud taget, men jag vill gärna skriva allt det där i annonser och verkligen vara tydlig med hur hästarna är och vad jag söker för ryttare just för att undvika missförstånd, men det verkar ju inte hjälpa alls utan de där osäkra, rädda ryttarna kommer ändå.
 
Fast jag anser inte att de är ett dugg svårridna. Att en osäker nybörjare inte klarar av att rida ut ensam på en häst behöver inte betyda att den är svår.

Med orädd menar jag en ryttare som inte blir osäker, rädd eller stressar upp sig för att hästen hoppar till lite eller stannar för en plastpåse i diket utan håller sig lugn och rider vidare utan att stressa upp hästen.
Det är inte så att hästen blir livrädd och skenar eller reagerar på något farligt eller ohanterbart sätt. Likadant med hästen som inte är helt trafiksäker. Är man själv lugn så händer inget, men stressar man upp sig och blir rädd så blir självklart hästen också rädd.

Jag är ingen stjärna i sadeln själv och jag tycker inte att de är svårridna över huvud taget, men jag vill gärna skriva allt det där i annonser och verkligen vara tydlig med hur hästarna är och vad jag söker för ryttare just för att undvika missförstånd, men det verkar ju inte hjälpa alls utan de där osäkra, rädda ryttarna kommer ändå.

Att de inte är svårridna och att man kan tolka dem som det i annonstexten, är inte samma sak.

Jag tolkar "orädd" på ett annat sätt än du. Jag tolkar det som att man då är lite våghalsig och inte har något emot att rida en oregerlig häst som man inte riktigt klarar av att hantera. Den kanske sticker, reser sig eller bockar utan att man får stopp på den.

I stället för "orädd" kan man ju skriva "rutinerad och lugn".

Hur man uppfattar hästarna beror på hur de beskrivs. Hur de är i verkligheten vet man ju inte.

Hästen jag red nyligen var en sådan som "inte gick att rida ut på". Jag gjorde det ändå och det gick bra för att jag förmedlade trygghet till hästen (som var gudasnäll men ängslig). Trots det skulle jag inte svara på en annons där hästen behöver en "orädd" ryttare.
 
Senast ändrad:
Att de inte är svårridna och att man kan tolka dem som det i annonstexten, är inte samma sak.

Jag tolkar "orädd" på ett annat sätt än du. Jag tolkar det som att man då är lite våghalsig och inte har något emot att rida en oregerlig häst som man inte riktigt klarar av att hantera. Den kanske sticker, reser sig eller bockar utan att man får stopp på den.

I stället för "orädd" kan man ju skriva "rutinerad och lugn".

Hur man uppfattar hästarna beror på hur de beskrivs. Hur de är i verkligheten vet man ju inte.

Hästen jag red nyligen var en sådan som "inte gick att rida ut på". Jag gjorde det ändå och det gick bra för att jag förmedlade trygghet till hästen (som var gudasnäll men ängslig). Trots det skulle jag inte svara på en annons där hästen behöver en "orädd" ryttare.
Jag tolkar också orädd som magiana, egentligen är det nog stört omöjligt med hur man ska formulera sig i annonser, för alla tolkar det så olika och många har ingen självinsikt alls :) Jag hade nog satsat på att beskriva hästarna mer sen får annonsläsarna avgöra om de passar :)
Sedan kan du med frågor avgöra om de i sin tur skulle passa hästarna=)
 
Jag red hispiga dressyrhästar i två år. Två gånger i veckan, enbart ut i skogen.

Min utmaning och utveckling i det hela var att få individerna trygga i sig själva och trafiksäkra etc. etc.
Hästarna fick varierande träning och jag fick känna mig duktig på det jag vet att jag råkar vara ganska bra på; osäkra hästar.
Jag kände mig inte tillräckligt duktig på dressyr för att vilja trimma dem, och hästarna var i stort sett aldrig hoppade så det var liksom ingen idé att börja hoppa in dem. Därför kändes uteritterna som en bra grej!

Jag slutade efter två år, främst för att jag inte trivdes på anläggningen (dressyranläggning)

Du borde hitta någon som mig! :angel: *självgod, absolut*

Säger som pappa när det gäller rekryteringar: " Var hittar man dem som är riktigt bra och handlingskraftiga, men helt utan egna ambitioner och drömmar?"
 
Som någon tidigare skrivit så söker du en ambitiös, duktig, erfaren ryttare. Utan mål med sin ridning, som kan tänka sig att stanna eller tillochmed backa i sin utveckling. Som bara ska lalla runt i skogen. Dom ryttarna är få kan jag säga direkt. Och tyvärr kommer det nog alltid finnas en risk att dom inte heller är långvariga, i värsta fall oseriösa. Tyvärr! Men jag förstår din frustration, jag satt i samma sits med min förra häst som pga spatt ej fick gå på böjda spår. Höll på att bli gråhårig av alla oseriösa människor trots mina ringa då 17 år :banghead:
 
Med 2-4 gånger menar jag just 2 till 4 gånger. Vill man rida 2 gånger är det helt ok, vill man rida 4 gånger är det lika ok. Bara man håller det vi kommer överrens om och inte säger att man ska rida 2 gången i veckan men bra dyker upp en gång i månaden.

De är inte svårridna utan väluppfostrade och lydiga. Dock är den ena tittig i skogen och hoppar gärna till för småsaker. Han är också väldigt envis och skulle inte lämna gården med en osäker ryttare på ryggen.

Den andra är inte 100% trafiksäker vilket också framgår tydligt i annonsen.

Så de är inte ett dugg svårridna utan det krävs bara en orädd, bestämd ryttare.

Jag är också en rutinerad medryttare som gärna rider ut, men precis som Magiana är uteritter avkoppling för mig, och det låter ju inte särskilt avkopplande att rida en tittig häst som hoppar till hela tiden och helst inte vill lämna gården alls, eller en som inte är trafiksäker. Så där skulle jag nog dra öronen åt mig. Rider du själv ut hästarna mycket? Tycker du de är avkopplande och roliga att rida ut på?
 
Jag är också en rutinerad medryttare som gärna rider ut, men precis som Magiana är uteritter avkoppling för mig, och det låter ju inte särskilt avkopplande att rida en tittig häst som hoppar till hela tiden och helst inte vill lämna gården alls, eller en som inte är trafiksäker. Så där skulle jag nog dra öronen åt mig. Rider du själv ut hästarna mycket? Tycker du de är avkopplande och roliga att rida ut på?
Ja jag rider dem så mycket jag hinner. Jag tycker att ni tolkar min beskrivning av dem så extremt. Så är de inte alls!

Den tittiga hoppar inte HELA tiden och det är om det sitter en osäker ryttare på ryggen som hon känner av det och inte vill gå från gården. Med en säker ryttare som hon känner att hon kan lite på så går hon.
Hon hoppar till ibland, när det är något som hon tycker är läskigt men det är absolut inte så att hon hoppar hela tiden och att det inte går att slappna av när man rider henne.

Den andra är inte trafiksäker nej, han kan bli rädd när man mäter en traktor. Nu är det inte så att han rusar iväg i panik och att man möter 17 traktorer vid varje ridtur. I snitt kanske jag möter en traktor var tredje ridtur och sitter man då av vid mötet så går det hur bra som helst. Sitter man kvar så kan han trampa runt lite och bli osäker.

Så det är inte på långa vägar så illa som ni försöker få det att framstå.
Ni verkar tolka det som att hästarna är ohanterbara vilda odjur... :banghead:
 
Ja jag rider dem så mycket jag hinner. Jag tycker att ni tolkar min beskrivning av dem så extremt. Så är de inte alls!

Den tittiga hoppar inte HELA tiden och det är om det sitter en osäker ryttare på ryggen som hon känner av det och inte vill gå från gården. Med en säker ryttare som hon känner att hon kan lite på så går hon.
Hon hoppar till ibland, när det är något som hon tycker är läskigt men det är absolut inte så att hon hoppar hela tiden och att det inte går att slappna av när man rider henne.

Den andra är inte trafiksäker nej, han kan bli rädd när man mäter en traktor. Nu är det inte så att han rusar iväg i panik och att man möter 17 traktorer vid varje ridtur. I snitt kanske jag möter en traktor var tredje ridtur och sitter man då av vid mötet så går det hur bra som helst. Sitter man kvar så kan han trampa runt lite och bli osäker.

Så det är inte på långa vägar så illa som ni försöker få det att framstå.
Ni verkar tolka det som att hästarna är ohanterbara vilda odjur... :banghead:

Om man beskriver att en häst är tittig eller icke-trafiksäker på nivån att det behövs en orädd och rutinerad ryttare, då skulle jag nog se framför mig att problemen är större. Typ att den tittiga stannar var tionde meter och inte vill gå för att den fått syn på något, och/eller växer fast/försöker vända/backar ner i diken/sticker, och att den trafikosäkra reser sig, sticker, springer ut framför bilar eller på annat sätt blir potentiellt farlig om man möter en traktor. Om det är på nivån att den ena tittar till lite ibland, men ändå går framåt på uppmaning, och den andra trampar runt lite, så låter det som ganska vanliga hästar? Kanske inte stensäkra nybörjarhästar, men "kräver orädd och rutinerad ryttare" skulle för mig signalera att hästen behöver antingen en total våghals som inte bryr sig om hästen t ex reser sig och går över, eller ett proffs.
 
Så det är inte på långa vägar så illa som ni försöker få det att framstå.
Ni verkar tolka det som att hästarna är ohanterbara vilda odjur... :banghead:

Eftersom vi är flera som gör de tolkningarna så kan man med fog anta att andra som letar efter medryttarhäst också tolkar det på samma sätt och reagerar likadant.

Ingen som läser din annons känner dina hästar. De ser bara vad du skriver och gör en tolkning efter det. Vill du få dem att tolka texten annorlunda får du formulera om det.
 
Ja jag rider dem så mycket jag hinner. Jag tycker att ni tolkar min beskrivning av dem så extremt. Så är de inte alls!

Den tittiga hoppar inte HELA tiden och det är om det sitter en osäker ryttare på ryggen som hon känner av det och inte vill gå från gården. Med en säker ryttare som hon känner att hon kan lite på så går hon.
Hon hoppar till ibland, när det är något som hon tycker är läskigt men det är absolut inte så att hon hoppar hela tiden och att det inte går att slappna av när man rider henne.

Den andra är inte trafiksäker nej, han kan bli rädd när man mäter en traktor. Nu är det inte så att han rusar iväg i panik och att man möter 17 traktorer vid varje ridtur. I snitt kanske jag möter en traktor var tredje ridtur och sitter man då av vid mötet så går det hur bra som helst. Sitter man kvar så kan han trampa runt lite och bli osäker.

Så det är inte på långa vägar så illa som ni försöker få det att framstå.
Ni verkar tolka det som att hästarna är ohanterbara vilda odjur... :banghead:

Nej men det kanske är din annons som är lite missriktad i beskrivningen.

Om du avstår från att skriva "inte trafiksäker" i annonsen så kan säkert fler bli intresserade. Jag anser mina hästar vara trafiksäkra - men sitter gärna av eller lämnar vägen när jag möter traktor eller lastbil eftersom de fordonen är så stora att jag tycker att det är obehagligt.
Alltså ingen konstig trafikosäkerhet när du nu beskriver tydligare.

Så att formulera om annonsen och sedan förtydliga vid kontakt vad det egentligen är man som medryttare behöver tänka på, kan vara ett sätt att få fler svar.
Att få många svar och sortera bort kan nog vara bättre än att redan med annonsen sortera bort sådana som mycket väl hade kunnat vara lämpliga.
 
Men jag kan ju tycka att om man inte vill rida i skogen och vet att man tröttnar så borde man kanske inte svara på annonsen från första början?

Fast jag som har egen häst tröttnar också emellanåt. Hade jag inte haft tillgång till upplyst ridbana, elljusspår och även ridhus emellanåt så hade jag inte velat ha häst under den mörka tiden på året. Det blir nog inte roligare för att man medryttare. Då "måste" man ju motionera hästen på sina dagar även om det är kolsvart och regnar på tvären. Är det ens egen häst så kan man välja att helt enkelt stuva om lite i sitt schema och skita i att rida den dagen.
Så, ja, jag har en ganska stor förståelse för att det inte funkar om det inte finns några andra ridmöjligheter än typ kolsvarta grusvägar och skog. ;)
 
Av erfarenhet anser jag att enda sättet att hitta en vettig medryttare är via kontakter, dvs ngn du känner, känner i sin tur ngn som skulle vara lämplig.
 
Hur svårt ska det egentligen vara att hitta en vettig medryttare?
Hur gör man?
Jag ger snart upp.

Jag har två hästar som jag känner att jag inte hinner motionera riktigt så mycket som de skulle behöva och vill ha en medryttare som kan rida 2-4 pass i veckan i skogen.

Jag har skrivit noga i annonsen att det krävs en orädd ryttare som är vänlig men bestämd och att det absolut inte är några nybörjarhästar. Däremot behöver man inte vara någon duktig dressyrryttare eller så då hästarna bara ska motioneras i skogen.

Ändå har 95% av alla som dykt upp för provridning varit rena nybörjare. Vissa har jag skickat hem direkt då jag insett att de inte ens vet vad ett träns är och förväntat sig att jag ska lära dem rida. Andra har fått provrida men visat sig vara så osäkra att jag aldrig skulle våga släppa iväg dem ensamma med mina hästar.
Två tjejer har verkat jättebra och har fått bli medryttare men då har de kommit och ridit kanske 1 gång per månad och det funkar inte för mig att de inte kan hålla det de lovar.

Nu känner jag att jag vill inte utsätta mina hästar för alla dessa provridningar och olika ryttare, hästarna blir osäkra av alla olika ryttare som dyker upp i tid och otid.

Så, ni som har hittat en bra medryttare, hur har ni lyckats?

Jag har provat att ta betalt och att inte ta betalt. Fick rådet att ta betalt då man sållar bort oseriösa men det hjälpte ju inte alls...
Jag skulle börja med lite mejlkontakt. Du ställer många öppna frågor, om deras "ridliv". Vad har de för erfarenheter kring hästar, i vilka stall har de varit medryttare? Hur red de tidigare hästar?Vems hästar red de? Vilka underlag red de på? I skogen? På volt? Vilken ridskola har de gått på? Vad är deras mål och förhippning med att bli medryttare? Du kommer att kunna sålla ut de du inte är intresserad genom att ställa frågor.
Lycka till, och låt oss höra om det fungerade:-)
 
Som rutinerad ryttare har du oftast bra kontaktnät, du behöver inte söka på annons efter häst att rida.

Och då är det lätt att välja en häst där du kan göra fler saker än bara rida i skogen.

Dessutom skulle jag fundera innan jag svarade på en annons där hästen krävde rutinerad ryttare. Jag skulle fundera på om ägaren vill att jag ska utbilda hästen?
Och jag vill ha ett givande och tagande. Det ska även ge mig något
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 414
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp