Ger ni hovslagaren en andra chans?

Piek

Trådstartare
Upptäckte under helgen att hästen fått en hovböld som hovis var i stallet och fixade igår. Det var inte samma Hovslagare som skott hästen innan och det första han sa när han tagit av skon var att fråga vem som skott hästen innan.

Hästen var alldeles för hårt sömmad, ett sömhål var en bra bit innanför lamellranden! Dessutom hade hon haft böld på den hoven precis innan den skoningen och i "hålet" där den bölden öppnats upp var det inte rengjort utan låg lera och skit kvar som tryckt i hoven. Inte konstigt att hästen fått ont!:cry:

Det var första gången den hovisen skott min häst då vi är ny inflyttade. Alla andra i stallet använder denne och har vart nöjda men min hästs hovar kommer hen inte i närheten av igen!

Hur gör ni i liknande situationer? Pratar ni med den som skott? Får den en ny chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Självklart pratar jag med hovslagaren. Jag är med och engagerad under tiden hästarna skos/verkas och skulle det bli fel någon gång så ringer jag upp och säger åt hovslagaren att korrigera det samt frågar om det funnits någon tanke med vad h*n gjort.

Jag kan berätta att jag tidigare hade en häst som hade lite obalans på hovarna och hovslagaren höll på att sakta korrigera det. Efter en skoning kände jag att hästen inte gick rent och jag ringde omgående till hovslagaren och talade om läget. Han sa då rakt av att han troligen överkorrigerat så han kom och rättade till det utan kostnad. Hästen gick rent igen därefter.

Nej, jag byter inte hovslagare hur som helst. Jag håller hårt i min ;) samt accepterar att han är en människa med bra och dåliga dagar.

Jag pratar med hovslagaren men jag är också alltid med när hästen skos och diskuterar de åtgärder som gjorts, vilket resultat det fått, hur vi går vidare osv.

Hovis har gjort en miss (verkade aningen för mycket på en hov) vid ett tillfälle men det är mänskligt att någon gång göra fel. Det händer ALLA någon gång oavsett yrke.
Skulle det däremot vara problem och bli fel ideligen så byter jag definitivt men då meddelar jag först att jag inte är nöjd och varför jag inte är nöjd.

Hålet efter bölden är ju du själv som måste rengöra hovis kan väl inte ränna ut till dig varje dag och rengöra hålet så snart hästen varit ute ?

Jag är jättenöjd med min hovis! Jag är ALLTID med när han skor/verkar,jag är nog en sån där "dryg" hästägare som pratar och frågar ganska mycket,men det är bara för att jag tycker att det är så himla intressant med hovar. :D Han berättar så gärna,visar vinklar,och allt,och sen vill han alltid se hästen i rörelse efter att han skott för att se så han går bra och balanserat. Han kommer dessutom ALLTID i tid också,sist kom han 20 min innan utsatt tid t.o.m. :banana:

Nu vet jag ju vilket toppenjobb han gör,och jag har haft han i 1 ½ år nu,så jag skulle prata med han och ge han en anra chans om något skulle gå galet.

Däremot om han hade skott en eller två gånger bara skulle jag inte vilja ha hit han igen om han gjorde ett misstag.

Som någon annan skrev,att hovslagare kan också ha bra och dåliga dagar,men om det är en ny hovis som klantar sig första gången skulle jag ta för givet att han var bara var kass helt enkelt...:o

Det beror mycket på hur jag tycker hovslagaren är i övrigt. Tycker jag att han skor för snabbt (det tar ju ändå lite tid att göra ett bra jobb) och resultatet blev dåligt, då säger jag det.
Jag hade en askass hovis en gång. Han skodde alla hästar i stallet, billigt snabbt och svart. En enda gång fick han sko min häst. Han verkade knappt någonting, bankade på skon utan att rikta den ordentligt och hade hela hästen färdig på ungefär femton, tjugo minuter :crazy: Honom kontaktade jag aldrig igen, och jag avråder alla från att anlita honom. Jag fixade en ny hovis som fick göra om allt så fort jag bara kunde. Usch och fy säger jag bara! Inte konstigt att alla hästar i det stallet har problem med hovar och ben :crazy:

Min förra hovis var fantastisk, även om han inte alltid kom i tid ;) Han gjorde ett helt underbart bra jobb, och jag vågar påstå att det är tack vare honom min ponny lever idag. Honom sa jag till om jag tyckte något var konstigt, och han kom ut och åtgärdade det så fort han bara kunde. Han kom även ut några gånger och kikade när min ponny hade fång (eller sulläderinflammation, vi vet inte), utan att jag bett om det. Han såg ett tillfälle att lära och jag ställde gärna upp på det. Hade han inte flyttat till långtbortistan hade jag behållit honom till tidens ände!

Hålet efter förra hovbölden satt under skon på ett sätt så att leran måste ha kommit dit innan skon slogs på enligt han som fixade bölden.

Till alla:
Jag känner såhär att om det hade vart min ordinarie Hovslagare som jag vet att gör bra jobb som gjorde ett misstag hade jag ringt honom direkt och så hade han fått fixa problemet. Men nu är det en helt ny Hovslagare som jag aldrig ens träffat innan som skodde sist och det blev uppenbarligen riktigt dåligt gjort då får man ingen ny chans hos mig. Det känns som att en seriös Hovslagare som håller på att bygga upp en kundkrets inte slarvar med en ny kund?
Jag var med under skoningen och det hen sa då verkade vettigt och jag är ingen expert på hovar och litar helt enkelt på att en utbildad Hovslagare vet vad den håller på med.
Ska ta och ringa upp henne och se vad hon säger. Funderar dock på om jag ska vänta till andra hovis kommer tillbaka och tar bort gipset och slår på en ny sko så får han ge ett utlåtande om de andra hovarna hur de ser ut.

Senast ändrad:

Hålet efter förra hovbölden satt under skon på ett sätt så att leran måste ha kommit dit innan skon slogs på enligt han som fixade bölden.

Det tror inte jag på. Det finns en anledning varför man pluggar igen hålen om man inte vill ha skit i dem, för att skit tränger sin in under skon. Det är bara kolla när du tar av skorna så kommer du alltid hitta lite skit på undersidan av skon. Så den skiten kan garanterat ha trängt sig under där efter att skon är påslagen.

Men det kan väl inte finnas nån möjlighet att en hovlsagare lägger sko på en hov som inte är ren?

Naturligtvis kommer leran in under skon även efter den är ditsatt ingen sko ligger så tätt försluten att den förhindrar lera från att tränga in så det är bara skitsnack.

*KL*
Man får alltid lyssna lite kritiskt på folk.
Säg den målare som kommer till ett kök och berömmer den som målat tidigare.
Går jag till en ny frisör kommer alltid kommentaren "men VEM har klippt dig tidigare!"
Hantverkare trackar alltid ner på dom som tidigare jobbat.

Fast nu såg jag ju själv sömhålen när han hade tagit av skon och iallafall ett var långt innanför lamellranden så att säga att han bara säger saker för nån annan gjort jobbet stämmer inte. Dessutom så är det här en vääldigt duktig hovslagare med bra rykte och jag är så glad att han kunde ta sig tid till min häst.

Ang hålet så är det väl isåfall hovslagarens ansvar att antingen lägga tjärpasta eller vad man nu kan tänkas använda i hålet för att det inte ska komma in skit eller upplysa mig om hur jag gör rent ett hål som sitter under skon.

Hur som helst. Jag är som sagt ingen expert på hovar och jag förväntar mig sådan service av min hovslagare att hästens hovar håller sig friska och hela. Behöver jag göra något annat än att kratsa ur dem och se till att de är rena och fina får denne berätta hur jag ska göra.
Nu är jag alltså inte nöjd med den här hovslagarens jobb jag tycker det brustit på flera ställen.

Frågeställningen i början av tråden var alltså:
Hur gör ni i liknande situationer? Pratar ni med den som skott? Får den en ny chans?

Jag kommer prata med hovslagaren och nej den får ingen ny chans om det inte är akut nödfall och ingen annan kan komma inom en rimlig tid.

Jag skulle ha pratat me hovis. Hade jag inte varit nöjd me svaret, så hade jag bytt.E nöjd över att pojkvännen skor, han har aldrig gjort några fel hittills. Även om vi inte alltid e överens om vilka skor hästarna ska ha.

Jag är inte kunnig nog om hovar för att kunna uttala mig om just din situation och det var väl kanske inte ditt syfte med tråden heller, så: Nej, jag pratar inte med hovslagaren, och nej, denne får som ny inte en ny chans. Jag går inte heller och pratar skit om personen, som många tenderar att göra, utan kommer hovslagaren på tal berättar jag om vad som hände i just min situation, sedan får andra ta den informationen hur de vill.

Om min ordinarie hovslagare begår ett litet misstag så är det okej, för jag vet att hon alltid diskuterar med mig innan/under skoningen om hon t.ex. velar över något. Jag har bara haft toppenhovisar de senaste åren, noggranna och fantastiska hästmänniskor. :love:

Finns ingen anledning att anlita hovis som inte är bra. Jag är supernöjd med den vi har nu och förstår hur bra det kan vara att ha en riktigt duktig hovis, och trevlig och snäll och ickestressad sådan.
Så mitt svar är, ingen mer chans

Jag har en handfull hovslagare på min svarta lista både av egen erfarenhet eller vad det gjort eller hur de betett sig mot kompisars hästar.

Jag gillar den hovslagaren jag har idag, henne är jag rädd om. Har inte haft henne så länge för var tvungen att byta pga sjukdom hos min gamla hovslagare, som jag då höll hårt i!

Jag har haft ut ett par hovslagare som inte varit toppenbra om man säger så. Började söka efter någon riktigt bra, trodde mig funnit en men efter att ha ändrat priset till det högre avstod jag. Då blev hovis både hotfull och aggressiv, så ingen fler chans där. De som verkat/skott innan har också bara kommit en gång sedan jag insett att de gjort något dåligt. Har inte konfronterat dem, och kommer aldrig göra efter bemötandet ovan :crazy: Nu har jag en hovslagare som jag litar på till 110%, superkompetent och tar sig tid att förklara, göra om och analysera. Han har heller inte velat smutskasta de tidigare, trots att jag fiskat efter såna kommentarer. Mycket proffsigt tycker jag!

Upptäckte under helgen att hästen fått en hovböld som hovis var i stallet och fixade igår. Det var inte samma Hovslagare som skott hästen innan och det första han sa när han tagit av skon var att fråga vem som skott hästen innan.

Hästen var alldeles för hårt sömmad, ett sömhål var en bra bit innanför lamellranden! Dessutom hade hon haft böld på den hoven precis innan den skoningen och i "hålet" där den bölden öppnats upp var det inte rengjort utan låg lera och skit kvar som tryckt i hoven. Inte konstigt att hästen fått ont!:cry:

Det var första gången den hovisen skott min häst då vi är ny inflyttade. Alla andra i stallet använder denne och har vart nöjda men min hästs hovar kommer hen inte i närheten av igen!

En fråga,, den här "andra hovisen" som va där och "rättade till" alla dom problem den tidigare hovisen utsatt hästen förr,, är den av jordbruksverket godkänd hovslagare??

Sätter han skorna ordentligt på de andra hästarna men inte på din? Det låter ju konstigt.. Jag skulle bytt! Det kanske inte direkt så lätt att veta själv hur skorna ska sitta så bättre att ha en BRA hovslagare. ;)

Geggan letar sig in under skon. Men det tycker jag din hovslagare borde förklarat för dig.

Om jag är missnöjd med en hovslagares jobb så anlitar jag en annan.
Det är svårt att hitta hovslagare, veterinärer, tränare etc som man tycker är 100%.
Men jag kollar deras jobb med andra hästar noga innan jag vågar testa.

Jag har haft samma hovis nu i 10 år ungefär. Jag är supernöjd!
Han rider själv dressyr på svårklassnivå. Så han förstår biomekanik.
Jag tränar även för honom. Så han får ju se hästarna röra sig i arbete.
Veterinärer brukar berömma hans arbete. Så även bedömmare på kvalitén, championat etc.
Jag har haft en tappsko på 10 år. Då kom han ut kvickt(samma med hovböld).
Han vet hur det är att vilja rida och träna.
Han har dessutom tålamod med hästarna om de har någon inte borttränad reflex att dra till i benet. Tyvärr ser man allt för många hovisar bara drämma till då, även unghästar.
Jag vill inte byta! Dessvärre är han ju betydligt äldre än mig. Så han kommer ju sluta sko innan jag slutar med häst. Skit!:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023