Ger jag honom för mycket hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 863
Sv: Ger jag honom för mycket hö?

Du gör alldeles rätt! Det bästa man kan göra är att ge sin häst så mycket grovfoder som den orkar äta - såvida den inte blir FET av det (enda anledningen till att begränsa mängden).

Sen måste man absolut titta på TS-halten på det aktuella silaget när man bestämmer mängd hösilage! 10kg hösilage kan motsvara enbart 4kg hö! *
Även om hästen håller hullet på det så är det alldeles för låg fibermängd till hästen och man riskerar problem med magen. Och frågan är om tuggbehovet tillfredställs...?

* Om man talar om alla slags silage, dvs inte enbart det som kallas för "hösilage" som ju ska vara torrare sort (egentligen heter allt "ensilage" men i folkmun brukar man säga ensilage om den blötare varianten som oftare ges till kor).
Det man i hästkretsar kallar för "hösilage" bör/brukar ha en TS-halt på ca 60-70% men kan också ha bara 50% eller ända upp till 80% TS (så torrt är INTE bra - stor mögelrisk).
Om vi utgår ifrån att erat hösilage har ett medelvärde av TS på , säg 65%, så motsvarar 10kg 6.5kg TS. Dvs knappt 8kg hö.

Min valack äter runt 20 kg torrhö per dag (varav enbart ca 8 kg är med riktiga kanonvärden. Resterande är av ganska normala värden)

14 kg hösilage verkar absolut inte mycket till ett halvblod, snarare på den undre gränsen. Det beror givetvis på TS halten.
10 kg som de andra ger sina borde vara alldeles för lite om inte hösilaget är nästan som vanligt hö.

Fast menar du TS skriver hon om hösilage.

Nejdå, absolut inte. Det är bara bra! :bow:

Min pålle 12 år, 160 mkh. får 12 kg hösilage och 3 kg hö varje dag.
Hade gärna gett honom mer, men då blir det bara en massa spill i hagen o boxen.

Min lilla VBL valack (152 manke) äter upp till 17 kilo HÖ per dygn.
har fri tillgång.

Nej men nu var det hon fodrade med och där ligger TS på omkring ~84%

NEJ DET ÄR HÖSILAGE HON FODRAR MED!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS SJÄLV KOPIERAD TEXT NEDAN!!! ;)

Ger jag honom för mycket hö?

--------------------------------------------------------------------------------

... uppdelat på fyra mål om dagen. är jag vansinnig? hästen i fråga är ett stoort hbl som går medelhårt arbete varje dag. han får relativt lite kraftfoder. känner mig lite lustig som envisas att proppa ikeasäckarna till bristningsgränsen, när andra hästar som gör hårdare arbete äter 10 kg av samma hösilage...
om man gör en grov beräkning, hur många kg torrhö brukar 10 kg hösilage motsvara? känner någon att de behöver tshalten kan jag kika imorgon.

medelsvenssonhästen som går på rundbal, hur många kg per dag brukar hästen generellt sett äta?

samtidigt så äter han såpass mkt att han nästan lämnar, men bara nästan. är lugn vid utfodring och jag har aldrig i mitt liv sett honom skrapa. men man undrar ju ändå, 14 kg...

delvis kl, det är hösilage han får och jag slarvade med rubriken. :)

han har tidigare fått äta 16 kg när han gick intensivt arbete. efter sommaren fortsatte jag ge honom samma mängd, men då lämnade han i boxen. mitt sunda förnuft säger självklart att hö kan dom få gott om, han har stått på rundbal i tidigare stall. men jag har blivit osäker för i stallhyran inkluderas 10 kg hösilage och 9 kg torrhö, därefter får man betala extra per kg. resterande hästar äter max 10 kg hösilage per dag, och det är en salig blandning av hopphästar som de flesta går msv.

att han aldrig haft foderrelaterade problem är nog också en bra indikation. ingen kolik, foderstrupsförstoppning eller löshet i magen.

tack för alla svar, jag fortsätter med 14 kg. för dom som är nyfikna, här är storleken på hästen. hästen 178, ryttaren en dm kortare.

Oj! Det förvånande mig mkt att en häst på 178 kan hålla sig fin på 14 kg (det syns ju inte direkt på bilden men jag förutsätter att det är så)!!!

Min 170 valack skulle vara som en vandrande pinne på den mängden! :D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna