Ger jag honom för mycket hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 863
L

lollipopocoaster

... uppdelat på fyra mål om dagen. är jag vansinnig? hästen i fråga är ett stoort hbl som går medelhårt arbete varje dag. han får relativt lite kraftfoder. känner mig lite lustig som envisas att proppa ikeasäckarna till bristningsgränsen, när andra hästar som gör hårdare arbete äter 10 kg av samma hösilage...

om man gör en grov beräkning, hur många kg torrhö brukar 10 kg hösilage motsvara? känner någon att de behöver tshalten kan jag kika imorgon.

medelsvenssonhästen som går på rundbal, hur många kg per dag brukar hästen generellt sett äta?

samtidigt så äter han såpass mkt att han nästan lämnar, men bara nästan. är lugn vid utfodring och jag har aldrig i mitt liv sett honom skrapa. men man undrar ju ändå, 14 kg...

Sv: Ger jag honom för mycket hö?

Oavsett ts-halt tycker jag inte fjorton kilo på ett stort halvblod är mycket. Vår unge kille åt tolv kilo vanligt torrhö när vi tränade honom och då fick han dessutom en hel del lucern och kraftfoder. Min uppfattning är att det generellt ges för lite stråfoder och folk är okunniga när det gäller hösilage och tror att det alltid är mycket mer näring i än i vanligt hö vilket inte alls behöver stämma. Sedan ger man faderuttan i ts-halten för man begriper tydligen inte att hästen inte kan föda sig på vatten (eller ensileringsvätska vad det nu är).

14 kilo ensilage är ju inte mycket för ett stort halvblod, våran arab på 152 cm äter tio-tolv kilo hö per dag.

Givetvis beror det ju på ts halten hur mycket det är jämfört med hö.

14 kg är inte speciellt mycket för en stor häst. Inte ens om det vore torrhö. Så nej, fortsätt du med att proppa påsar så länge han ser ut att behöva den mängden.

KAN man ge en häst för mkt grovfoder? :p nä, men däremot för mkt kraftfoder! :devil:

Det är bättre att ge oredntligt med grovfoder och mindre krafftfoder!

Jo man kan ge för mycket grovfoder om det har en väldigt hög energihalt.

Men 14 kg hösilage är inte mycket till ett halvblod. Min halvblods val. smäller i sig mellan 14-16 kg/dag (fri tillgång) Han är dock rätt svår att hålla i hull.

Jag antar att din häst är större än mitt vbl som klämmer i sig 14-16 kg torrhö per dag..du ger inte alls för mycket..Man kan säga så här.. hästar äter i fritt tillstånd ungefär i 16-18 timmar per dygn och äter ungefär 1 kg hö i timmen.
resten av tiden går åt till vila,sömn.och fördosök.

På betet kan en normal stor häst på ca 500 kg äta upp i mot 75 kg gräs per dyng dock innehåller ju gräset mycket vatten.
sen säger man ju oxå att hästen bör för att tillgodose sitt tuggbehov äta 1.2-1.5 kg ts (allstå inte kg grovfoder)per 100 kg kroppsvikt mer är ingen nackdel öht..enda gången det kan bli problem med mycket grovfoder är när energi halten är för hög in förhållande till proteinhalten.

... uppdelat på fyra mål om dagen. är jag vansinnig? hästen i fråga är ett stoort hbl som går medelhårt arbete varje dag. han får relativt lite kraftfoder. känner mig lite lustig som envisas att proppa ikeasäckarna till bristningsgränsen, när andra hästar som gör hårdare arbete äter 10 kg av samma hösilage...

om man gör en grov beräkning, hur många kg torrhö brukar 10 kg hösilage motsvara? känner någon att de behöver tshalten kan jag kika imorgon.

medelsvenssonhästen som går på rundbal, hur många kg per dag brukar hästen generellt sett äta?

samtidigt så äter han såpass mkt att han nästan lämnar, men bara nästan. är lugn vid utfodring och jag har aldrig i mitt liv sett honom skrapa. men man undrar ju ändå, 14 kg...
Låt säga att ts-halten på ditt hösilage är 60% (vilket är högt) Det medför att 14 kg foder = 8,4 kg ts. Det betyder att 14 kg nästan är i minsta laget för en stor häst på ca 550-600 kg

För mkt är det inte, däremot hade jag nog gett ännu mer.

Mina shettisar går på 10kg hösilage o araberna (d-ponnys) äter ungefär 20kg. Ts på 61%. Hade jag fått i dom ännu mer hade jag varit glad

Jag tycker inte att 14 kg är för mycket.
Som jämförelse får mina tre kallblod vardera 18 kg hösilage (57% TS) per dag. De får inget kraftfoder.

Immer

Som alla säger här så är det inte mycket, mitt halvblod (600kg ca) äter 22-25 kg hösilage. Han stoppar i sig 5 kg på morgonen, på 1,5 timme ungefär, 3-5 kg lunch, 8kg intag, 6-7 kg på kvällen.

min kille, svenskt halvblod, 168cm,16år får runt 18-20kg hösilage om dagen.... uppelat på tre fodringar...

Du kan jämföra med mig också. Mina har fri tillgång. Hö på nätterna, ensilage i foderhäckar på dagtid.
Jag har ingen aning om vad de får i sig.

Oroa dig inte!Så länge hullet är bra (dvs ej för fet) så behöver han antagligen den givan.Mina har fri tillgång på hö och äter ca 20 kg/dag.;)

Våra hästar, travare som är ca 154, 159 o 163 cm, lättfödda, arbetas ganska lätt ett par ggr i veckan, äter ca 20 kg silage var per dag... 14 kilo skulle de anse vara svält!

*kl*

Mitt fullblod på 167 äter minst 20 kg hö (ej silage) varje dag.
Fri tillgång.

Våra har fri tillgång på hö ute och äter runt 20 kg/dag.

Min har fått ca 12 kg hö per dygn plus gräs i hagen, hon hade varit jättetjock om hon fått fri tillgång. Halvblod 167 cm. Hon har lagt på sig något oerhört den månaden hon vilade så jag måste dra ner på höet. Får inget kraftfoder bara mineraler. Detta är ändå en häst som varit i bra kondis innan, tränas och tävlas, plus att hon går dagligen i skrittmaskin även när hon vilade från ridningen. Ibland är det jobbigt att ha en fetknopp till häst. Mitt hö är annalyserat och har bra värden men inte otroligt bra. Ibland undrar man om det inte vore lättare att ha en svårfödd häst men det är väl jobbig det också.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna