Geologins dag - Fråga en geolog

Jag är keramiker och är mycket intresserad av glasyrkemi. Det har resulterat i att jag vill gå till grunden och hämta glasyrmaterial ifrån naturen..

Hur hittar jag granit? Finns det särskilda typer av ställen man bör leta på?
Vilka fältspater är vanligast i Sverige och vad innehåller dessa för ämnen?

Och till sist.. Har läst att det är lättast att göra pulver av mineraler om man bränner dom till 900-1000 grader och sedan krossar. Finns det andra sätt?
Hur krossar man lättast något så hårt som kvarts?

Hoppas att en geolog kan svara på detta, kanske inte är så vanligt att ni pulviriserar stenar..

@Magiana: Jag ser inte din bild.

Kopparkis kan förväxlas med pyrit (svavelkis) men pyriten är blekare och har kubisk form. Är det gula regnbågsfärgat är det kopparkis, det betyder att det oxiderat.

Misstänker man att ett brunaktigt mineral är pyrrhotit är det lätt att kontrollera. Man testar med en magnet för det är magnetiskt.

Jag testade med en kraftig magnet, men det var inte det minsta magnetiskt. Den bruna färgen är lite åt kopparhållet, tycker jag, fast i en mörkare nyans än man ser på kopparkittlar. Nu provade jag att skrapa på det, och då framträder mer av det guldiga. Jag lyckas inte riktigt avgöra om det guldiga har kubisk form. Regnbågsfärg ser jag inte. Det guldiga är kraftigt guldfärgat i grunden men blir blekare när man skrapar på det.

Konstigt med bilden. Jag ser den, men gör ett nytt försök med bilden på annat ställe:

sten.jpg

Jag provade också att filma den, ifall det syns bättre:

Geologens långa bildserie..
Den där geologen, har personen alltid med sig hammare o skyddsglasögon ute på en enkel promenad? :confused: ;):D

Nej, geologen har också utspädd saltsyra, lupp, rits med magnet, två mobiler med olika nät, GPS, ryggsäck, förbandslåda, minst en halv liter vatten och provpåsar i calico (som för övrigt är YPPERLIGA att plocka svamp i :D) :up:

Ja, om jag inte är ute och joggar har jag allt det med mig :o

Nej, geologen har också utspädd saltsyra, lupp, rits med magnet, två mobiler med olika nät, GPS, ryggsäck, förbandslåda, minst en halv liter vatten och provpåsar i calico (som för övrigt är YPPERLIGA att plocka svamp i :D) :up:

Det var ju överkomligt!:down: Det verkar vara ett spännande jobb du har men det hade inte passat mig som är en utpräglad humanist med höga betyg i språk, historia och den slags men som hankade mig igjennom kemi, fysik, matte, biologi med precis godkännt. Det var så illa att jag fick godkänt slutbetyg i kemi mot att jag lovade på heder och samvete att jag aldrig skulle ägna mig åt något som hade det minsta med kemi att göra och det har jag hållit.Nei, tacka vet jag att få grotta ner sig i en riktigt krånglig latinsk eller klassisk grekisk text. Men chacun à son goût som tur är.

Det var ju överkomligt!:down: Det verkar vara ett spännande jobb du har men det hade inte passat mig som är en utpräglad humanist med höga betyg i språk, historia och den slags men som hankade mig igjennom kemi, fysik, matte, biologi med precis godkännt. Det var så illa att jag fick godkänt slutbetyg i kemi mot att jag lovade på heder och samvete att jag aldrig skulle ägna mig åt något som hade det minsta med kemi att göra och det har jag hållit.Nei, tacka vet jag att få grotta ner sig i en riktigt krånglig latinsk eller klassisk grekisk text. Men chacun à son goût som tur är.

Första uppdraget jag hade var att öka erosionen rejält på en lokal nivå, dvs göra hällprovtagning. En av herrarna var tveksam på om jag skulle kunna klara det rent fysiskt och (artigt) frågade flera gånger om jag verkligen skulle få med mig allt ut, ryggsäcken kunde ju väga upp till 20 kg osv. Tillslut blev jag lite less och sa att jag får ut proverna om jag så måste släpa ryggsäcken. Precis när jag sa det tittade han som värvat mig in i rummet, hörde det, tittade på mig, skrattade lite (han vet att jag är en envis kärring) och gick sedan ut. Jag fick jobbet :D

Jag testade med en kraftig magnet, men det var inte det minsta magnetiskt. Den bruna färgen är lite åt kopparhållet, tycker jag, fast i en mörkare nyans än man ser på kopparkittlar. Nu provade jag att skrapa på det, och då framträder mer av det guldiga. Jag lyckas inte riktigt avgöra om det guldiga har kubisk form. Regnbågsfärg ser jag inte. Det guldiga är kraftigt guldfärgat i grunden men blir blekare när man skrapar på det.

Konstigt med bilden. Jag ser den, men gör ett nytt försök med bilden på annat ställe:

sten.jpg

Jag provade också att filma den, ifall det syns bättre:

Det är jättesvårt att se. Var kommer stenen ifrån? Det det ev skulle kunna vara är pyrit med zinkblände (zinkblände kan ha olika färg) men då kommer den inte alltför långt ifrån en fyndighet för det är mycket av det i den där stuffen. Fast det ser inte riktigt ut som zinkblände heller.

*asg*. Det ÄR intressant o ta del av hur "skadade" vi blir av vår olika yrken/intresseområden. :D

Det är jättesvårt att se. Var kommer stenen ifrån? Det det ev skulle kunna vara är pyrit med zinkblände (zinkblände kan ha olika färg) men då kommer den inte alltför långt ifrån en fyndighet för det är mycket av det i den där stuffen. Fast det ser inte riktigt ut som zinkblände heller.

Jag undrar om det är en dålig idé att säga var jag hittade den på ett öppet forum?

Hur som helst, om man på en karta drar streck mellan Mellerud, Åmål och Dals Långed, så ligger fyndplatsen i det området. Den låg i en sjö. Jag var där i år igen och vattenståndet var högre i år än förra året, så man såg inte botten så bra.

Jag antar att det skulle vara enklare för dig att säga något om stenen om du såg den irl? Jag får väl förlägga nästa års semester åt ditt håll då ;)

*asg*. Det ÄR intressant o ta del av hur "skadade" vi blir av vår olika yrken/intresseområden. :D

Lägg till när man åker bil och har blicken mer riktad åt sidorna av vägen än rakt fram, och gör plötsliga inbromsningar för att man råkade få syn på något extremt intressant, parkerar i vägrenen på en 90-väg, hoppas att man syns eftersom det inte fanns någon lämplig ställe att parkera på den närmsta kilometern, och ligger sedan på knä i diket. :o :angel: . Allt med varselväst och blinkfyr på bilen.

Lägg till när man åker bil och har blicken mer riktad åt sidorna av vägen än rakt fram, och gör plötsliga inbromsningar för att man råkade få syn på något extremt intressant, parkerar i vägrenen på en 90-väg, hoppas att man syns eftersom det inte fanns någon lämplig ställe att parkera på den närmsta kilometern, och ligger sedan på knä i diket. :o :angel: . Allt med varselväst och blinkfyr på bilen.

Vägskärningar är farliga! De gör mig totalt livsfarlig som bilförare... :o
Givetvis har jag aaldrig gjort som @Kjerulfia :angel:

Okey...inte ens lite lätt skadade då? ;)

Okey...inte ens lite lätt skadade då? ;)

Jag tvingade särbon slå loss en rejäl bit ur ett fint dioritblock på hans föräldrars gård åt mig (det som figurerade i bildserien) eftersom de skulle täcka över det med jord. Han har också bett projektgeologer om stuffer att ta hem till mig när han jobbat utomlands. Min ena blomsterbädd består av gamla stuffer. Jag har stuffer som bokstöd (funkar skitbra). Det ligger fina mineraliserade stuffer som dekoration på min bro.

:D

Jag tvingade särbon slå loss en rejäl bit ur ett fint dioritblock på hans föräldrars gård åt mig (det som figurerade i bildserien) eftersom de skulle täcka över det med jord. Han har också bett projektgeologer om stuffer att ta hem till mig när han jobbat utomlands. Min ena blomsterbädd består av gamla stuffer. Jag har stuffer som bokstöd (funkar skitbra). Det ligger fina mineraliserade stuffer som dekoration på min bro.

:D

Jaha...inte SÅ konstigt jag fick den kommentar jag fick från dig tidigare (somras någon gång). Att man aldrig kan ha för lite sten hemma.. ;):D

Frågor på det? ;)

En fråga till jag länge undrat över är:

Min gårdsplan är täckt av ett tjockt lager slipade småsten som hämtats från en förhistorisk strandvall (bor vid Smygehuk), men stenarna är mycket rundare och jämnare än de som nu finns på stranden - vad beror det på? Är det en annan stenart eller har något skede i Östersjöns historia slipat stenarna mera eller är det kanske en rest från tiden för inlandsisen?

Så här ser de ut - mitt allra finaste "golv":

21001470984_c4c9cd0881_z.jpg

21436472148_937557aea6_z.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka