Geologins dag - Fråga en geolog

Men de kan väl inte kräva av dig som inte är geolog/seismolog att uttala dig om risken?! Det är ju vansinne.

Kontakta den nationella geologiska undersökningen (geological survey), de är de enda som kan uttala sig om det med någon tyngd.

Jag vet :D:D:D Det är ju det som är så sjukt! Det är ju helt omöjligt att ens veta vad som skulle hända om en jordbävning ens hände, det är ju väldigt olika konsekvenser varje gång! Jag kan ju inte staka upp precis alla naturkatastrofer som skulle kunna hända heller :banghead:

Det skulle ju liksom kunna hända en naturkatastrof här i Singapore, ska jag fylla i sånt i min risk bedömning då med? Jag har nog aldrig haft med en naturkatastrof i en risk bedömning förut, snarare saker som vi faktist kan påverka. Typ ha ordentliga skor på dig för att minimera risken att du trillar och ett första hjälpen kit om det nu skulle hända.

De tycker om pappersarbete här dock, och generellt är det bara bättre att göra som de säger än att argumentera emot :meh:

Bryter in med ett annat relaterat ämne... sand.
Min pappa samlade på sand från hela världen, hans vänner/kollegor/bekanta tog ofta med sandprover hem till honom från resor. Han gick bort för många år sedan nu, men sandsamlingen finns kvar. Är det något som skulle vara av intresse för en geolog? (Med få undantag är proverna givetvis märkta med plats.)

Jag tycker ju att det är logiskt att de frågar eftersom det var så nyligen det hände men det är ju inte precis så att de skulle funderat över det här i vanliga fall. Eller om ett år eller två :crazy: Det är ju inte mycket jag kan göra åt det i förväg. Däremot kan man ju ha protokoll för vad man gör om det skulle hända men det gäller ju egentligen alla större katastrofer där det möjligtvis är farligt att röra sig runt i ett område utan guidning av räddnings instanser så egentligen ändrar det ju inte våran risk assessment något.

Hela tänket är ju egentligen att de inte ska vara skyldiga till något om man blir sjuk eller något händer, snarare än att de bryr sig om våran hälsa (det sades alltså rakt ut till en annan doktorand av doktorn som skulle skriva under dennes hälsoundersökning).

Man ska alltid ha säkerhetsprotokoll för händelser i fält, givetvis, men att göra en riskbedömning om något så komplext som jordbävning och eventuella konsekvenser av den är inget en enskild person utan relevant utbildning kan göra.

Som en parallell: Jag är uppvuxen i jord- och skogsbruksmiljö med jakt. Jag förstår och kan göra en riskbedömning vid fältarbete i skog pga det. För någon som är uppvuxen i stadsmiljö är de risker som finns i en skogsmiljö inte nödvändigtvis självklara (givetvis går det att läsa sig till men det är inget som ingår i vår utbildning).

Jag vet :D:D:D Det är ju det som är så sjukt! Det är ju helt omöjligt att ens veta vad som skulle hända om en jordbävning ens hände, det är ju väldigt olika konsekvenser varje gång! Jag kan ju inte staka upp precis alla naturkatastrofer som skulle kunna hända heller :banghead:

Det skulle ju liksom kunna hända en naturkatastrof här i Singapore, ska jag fylla i sånt i min risk bedömning då med? Jag har nog aldrig haft med en naturkatastrof i en risk bedömning förut, snarare saker som vi faktist kan påverka. Typ ha ordentliga skor på dig för att minimera risken att du trillar och ett första hjälpen kit om det nu skulle hända.

De tycker om pappersarbete här dock, och generellt är det bara bättre att göra som de säger än att argumentera emot :meh:

Jag har förstått att de gillar byråkrati och papper, ja :grin:

Ja precis, vilket är anledningen att det specifika berget nämndes och några speciella omständigheter runt det :)

Jo, men jag har ingen aning om vart berget ligger. (har inte googlat det) Om det är i Afrika, Indonesien eller Japan ;)
Det är rätt olika geologiska miljöer, vilket innebär olika risker. Athena_arabians förslag är bra. Den geologiska undersökningen i det aktuella landet borde veta, eller så ringer du/mejlar SGU (mitt jobb), så kan kanske någon av mina kollegor svara.

Bryter in med ett annat relaterat ämne... sand.
Min pappa samlade på sand från hela världen, hans vänner/kollegor/bekanta tog ofta med sandprover hem till honom från resor. Han gick bort för många år sedan nu, men sandsamlingen finns kvar. Är det något som skulle vara av intresse för en geolog? (Med få undantag är proverna givetvis märkta med plats.)

Inte som forskningsmaterial men som kuriosa.

Man ska alltid ha säkerhetsprotokoll för händelser i fält, givetvis, men att göra en riskbedömning om något så komplext som jordbävning och eventuella konsekvenser av den är inget en enskild person utan relevant utbildning kan göra.

Precis, problemet är ju att om jag gör en bedömning av chansen att the händer och konsekvenserna av det så blir det ju mitt fel om en jordbävning skulle inträffa och det inte fölet protokollet med skador på mig som person till följd :meh: Det är ett sätt för dem att inte behöva ta ansvar i princip. Mitt försäkringsbolag har ju inte precis frågat efter en risk bedömning av jordbävningar (har ju en genom jobbet, men den är kass och kan de så slingrar de sig ur att betala :yuck:).

Jo, men jag har ingen aning om vart berget ligger. (har inte googlat det) Om det är i Afrika, Indonesien eller Japan ;)
Det är rätt olika geologiska miljöer, vilket innebär olika risker. Athena_arabians förslag är bra. Den geologiska undersökningen i det aktuella landet borde veta, eller så ringer du/mejlar SGU (mitt jobb), så kan kanske någon av mina kollegor svara.

Malysia, Borneo. Sunda plattan. Generellt är området känt för och marknadsfört för att vara säkert från naturkatastrofer.

Jag ska skicka ett email till avdelning i Malaysia tror jag :up:

Jag väcker denna tråd till liv igen då det snart (nåja) säkert är geologins dag igen :p.

Vi ska ut i naturen med stora flykitngströmmar (nåja, de som vill) på typ hajk i sommar för att lära sig om den svenska naturen. Geologi kan ju vara ett roligt inslag tänkte jag och kom att tänka på denna tråd och att den troligen startades av @athena_arabians som tydligen bor i samma område och hade rätt.

Min fråga är: Var åker man inom Dalarna om man vill ha tillgång till den intressantaste geologin (ja, du fattar vad jag menar säkert)?

Jag väcker denna tråd till liv igen då det snart (nåja) säkert är geologins dag igen :p.

Vi ska ut i naturen med stora flykitngströmmar (nåja, de som vill) på typ hajk i sommar för att lära sig om den svenska naturen. Geologi kan ju vara ett roligt inslag tänkte jag och kom att tänka på denna tråd och att den troligen startades av @athena_arabians som tydligen bor i samma område och hade rätt.

Min fråga är: Var åker man inom Dalarna om man vill ha tillgång till den intressantaste geologin (ja, du fattar vad jag menar säkert)?

Man åker till Siljan! och besöker till exempel Styggforsen. Vad kan bli coolare än Europas största meteoritnedslag?
Eller så åker man till Falu gruva, eller Fulufjället... bara några exempel...

Hela Dalarna! :D

Instämmer med @Kjerulfia, det finns massor att se i Siljans-trakten. Styggforsen som nämndes men också Dalhalla, det gamla kalkbrottet.

Sedan finns också Bispberg med Bispbergs klack, flera gamla gruvor och vacker natur. Säterdalen med raviner.

Silverringen är också intressant (där Bispberg ingår), då får man följa processen från gruva till bruk så man får med mycket historia också.

Åker man på väg 70 så åker man bitvis på Badelundåsen som går genom större delen av Dalarna (den går från Nyköping upp till Siljan). Svärdsjöåsen där vägen till Falun går är en del av Badelundaåsen.

Många av de geologiska sevärdheterna i Dalarna är kopplade till gruvdrift så då får man med historia också. Grunden till välfärdsstaten Sverige lades i Bergslagen och, i historisk tid, i Falun framförallt genom Kopparberget.

När du bestämt vart ni åker kan jag gärna ge dig bakgrundsinformation.

S

Säterdalen!

Andra sevärdheter i Dalarna:

Helvetesfallet ovanför Orsa (jag mår illa där, jag fixar inte höjder och det är alldeles för lite staket men häftig geologi :D).

Bäsinge utanför Avesta. Gammalt gruvområde (järn, koppar, kobolt) som är trevligt att promenera runt.

Säter har vi varit i, både bispberg, falu gruva och siljan har vi på schemat i sommar, Men Bästinge och Helvetesfallet var nya förslag, de tar jag med mig :-)

@Cambrie: Vill man göra en liten avstickare utanför länsgränsen finns också Los nickelgruva som är typlokal för nickel. Den går bra att kombinera med Helvetesfallet och Hamra nationalpark för lite finnmarkshistoria.

Man kan även åka till Älvdalen och titta på porfyr (som är bergarter bildade i samband med vulkaner). Porfyr har använts som nyttosten och man har gjort urnor, vaser, kistor och allt möjligt av den för att den är så vacker. Finns även ett Porfyrmuseum mitt i samhället.

En geod! :up: Det är en hålighet i berget där stora kristaller växt långsamt (ofta kvarts). En ametistgeod:

small-geode.jpg

De finns på flera ställen, bla i USA, Mexiko och Namibia.
De har man ju sett och de är helt fantastiskt fina - men hur blir de till egentligen? :confused:

De har man ju sett och de är helt fantastiskt fina - men hur blir de till egentligen? :confused:

Som sagt, det krävs att det finns en naturlig hålighet i berget (de är vanligast i magmatiska och sedimentära bergarter). Vittrat material i vätskor (grundvatten eller hydrotermala lösningar) som rör sig i berget gör att det finns ämnen som kan börja bilda kristaller i håligheten. Eftersom de får växa långsamt blir de ordentligt stora. Alla geoder är inte av kvarts, de kan tex vara av gips eller pyrit också.

Jag har ofta sett sekundära bildningar av pyrit när jag jobbar. Det har då varit i minimala håligheter så man skulle inte kalla det en geod men det är samma princip.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka