Genetikfråga! Vilken färg kommer han få?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pacific ocean
  • Startdatum Startdatum
P

Pacific ocean

Hej hej!

Min lillkille som jag kommer att få hem den 1a November är en fux utan tecken. Hans släktingar har följande färger:

Mamma: Mörkbrun skäck
Pappa: Skimmel
Mormor: Fux
Morfar: Vet ej, troligtvis skimmel.
Farfar: Skimmel
Farmor: Brun

Vad tror ni att han kommer att få för färg? :angel:

Sv: Genetikfråga! Vilken färg kommer han få?

Fux?;)

Har han nått som tyder på att han blir skimmel?

Haha jaa (Känner mig lite puckad) jag tänkte ju också att han skulle bli fux först :D Sen så fick jag höra av en bekant att skimmlar kan födas som fuxar också, och hans pappa är ju skimmel så det är därför jag undrar :laugh:

Sen så tänkte jag att eftersom hans mamma är skäck, och har lite skimmel i sig (för annars hade hon väl inte varit skäck, eller?) så kanske det lutar ännu mer till att han kommer bli skimmel :)

Fast jag kan absolut ingenting om sånt så det är därför jag frågar. Han har inga som helst tecken på att bli skimmel som det ser ut nu. Han hade typ 1-2 vita hårstrån i pannan, men det behöver ju inte betyda att han blir skimmel.

Skäck är en egen färg och har inget med skimmel att göra.

Troligtvis förblir han fux men han kan skimmla av när fölpälsen släpper, det är riktigt.

Skäck är en egen färg och har inget med skimmel att göra.

Troligtvis förblir han fux men han kan skimmla av när fölpälsen släpper, det är riktigt.

Man lär sig något nytt varje dag :)
När brukar dem släppa fölpälsen då?

Han är en fux och det är 50% chans att han skimlar av.

Man brukar se ganska säkert om de skimlar av runt 4 månaders ålder. Ffa kring ögonen där brukar det synas först.

Skäck är ett anlag som bara finns om det syns.

Han är en fux och det är 50% chans att han skimlar av.

Man brukar se ganska säkert om de skimlar av runt 4 månaders ålder. Ffa kring ögonen där brukar det synas först.

Skäck är ett anlag som bara finns om det syns.

Hmm... Han är 4 månader nu och har hittills inte visat något tecken på att bli skimmel, men det kanske kommer med andra ord. För min del spelar det ingen roll utan jag undrar mer för att det kan vara kul att veta :)

Blir dem mörkare kring ögonen, eller ljusare? Läste nånstans att fuxar brukar vara mörkare kring ögonen (vid "eyelinern") vid födseln om dem kommer att skifta till skimmel, men det kanske inte är så när dem blir några månader? Tack för ditt svar :bow:

Tvärt om. Om hästen inte har skimmelanlaget och är fux är de nästan rosa runt ögonen när de föds. De som är skimlar är mörka runt ögonen precis som t ex bruna eller svarta.
Men när de börjar skimla av så brukar det börja just runt ögonen.

Hmm... Han är 4 månader nu och har hittills inte visat något tecken på att bli skimmel, men det kanske kommer med andra ord. För min del spelar det ingen roll utan jag undrar mer för att det kan vara kul att veta :)

Blir dem mörkare kring ögonen, eller ljusare? Läste nånstans att fuxar brukar vara mörkare kring ögonen (vid "eyelinern") vid födseln om dem kommer att skifta till skimmel, men det kanske inte är så när dem blir några månader? Tack för ditt svar :bow:

Såg du fölet som nyfödd? Om han hade rosa/brunrosa eye-liner förblir han fux. Om de var grå/svarta blir han skimmel. Benen på en nyfödd fux är väldigt ljusa, nästan vita och kroppsfärgen är också ljus. En skimmel föds i en djupare, mer mättad färgnyans och benen har också mer färg. Jag brukar säga att en skimmel föds i den färg den skulle få som vuxen (om den inte vore skimmel). Medan en icke-skimmel föds ett par nyanser ljusare än sin slutliga vuxenfärg.

Såg du fölet som nyfödd? Om han hade rosa/brunrosa eye-liner förblir han fux. Om de var grå/svarta blir han skimmel. Benen på en nyfödd fux är väldigt ljusa, nästan vita och kroppsfärgen är också ljus. En skimmel föds i en djupare, mer mättad färgnyans och benen har också mer färg. Jag brukar säga att en skimmel föds i den färg den skulle få som vuxen (om den inte vore skimmel). Medan en icke-skimmel föds ett par nyanser ljusare än sin slutliga vuxenfärg.

Jag var tyvärr inte med när han föddes, men när jag var nere och tittade på honom för första gången hade han nästan vit päls på benen som han då (vid ungefär 3 månaders ålder) höll på att tappa. Det var nästan som när hästar fäller sin vinterpäls så som han fällde den väldigt ljusa pälsen på benen. I övrigt är han en väldigt ljus fux (nästan gul i ljumskarna och "armhålorna" plus att han är väldigt ljus i ansiktet.) Ska försöka lägga upp en bild på honom här när jag har klurat ut hur man gör, så du får se vad han har för färg. :)

Han ser ut som en helt vanlig fux tycker jag. Visst finns det vissa som skimmlar av lite senare men jag kunde inte se någon sådan tendens på korten.

Han ser ut som en helt vanlig fux tycker jag. Visst finns det vissa som skimmlar av lite senare men jag kunde inte se någon sådan tendens på korten.

Vad skönt att höra! Jag sitter nämligen och håller tummarna på att han ska förbli fux :laugh: De klart man inte ska haka upp sig på färgen, men man kan ju alltid ha sina små önskemål :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 073
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 494
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 697
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur