Genetik-färger

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mazzan
  • Startdatum Startdatum
M

mazzan

Hej!
Håller just nu på med genetik i skolan och har bestämt mig för att fördjupa mig lite i varför min häst fått den färg hon har mm. Är det någon här som vet vilken bokstav olika färger har och vilka färger som är dominanta resp. recessiva? Eller kanske vet ngn var jag kan hitta den informationen... Är oxå tacksam för tips om andra anlag man kan kolla upp!!! :bow:

///Michelle

Sv: Genetik-färger

Några färger jag tycker är intressanta är bla fux och gulbrun, har för mig att de kan nedärvas lite speciellt. Fick reda på (idag faktiskt) att en av mina gamla sköthästar fick ett fuxföl med bred bläs i somras, trots att både stoet och pappan är mörkbruna utan tecken. Antagligen har fuxfärgen legat dolt hos föräldrarna och kommit fram i avkomman. Ganska intressant tycker jag!

Inte så konstigt som det kan tyckas! Fux är recessivt mot brunt och det krävs två anlag för att det ska synas. Kan alltså följa med i generationer! Att två bruna hästar får fuxföl är inget ovanligt. Och då vet man ju dessutom att båda har fuxanlaget, om man är intresserad. Det är alltså inget som hoppar över eller så.

Gulanlaget behövs bara ett för att synas, inget konstigt med det heller och ingen "speciell" nedärvning. Gulanlag + brun = gulbrun, gulanlag + fux = isabell.

Titta på Silverkedjans hemsida. Hon har en massa bra färginformation om alla bokstäver och hur det nedärvs

Men är det inte lite speciellt att två olika färger ger en tredje färg? (Gulanlag + fux = isabell) Gäller det för fler färger?

Den tredje färgen är ju samma som en av dom andra. Dvs isabell är ju genetiskt en fux med gulanlag. En isabell och en fux borde bara kunna ge fuxar och isabeller om jag förstått det hela rätt.

Stor bokstav dominant, liten bokstav recessiv. Streck (-) där man inte vet anlaget.

Svart: aa E-
Brun: A- E-
Fux: -- ee

Black: Dn
Gul: ccr
Champagne: Ch
Silver: Z

Skimmel: G
Konstantskimmel: Rn

Ryggskäck: To
Sidskäck: O
Strumpskäck: Sb
Bukskäck: sp

Tigrerad: Lp

Jag har säkert glömt något... :D

jaha :confused:
kan du inte göra ett korsningschema för dumma jag förstår inte riktigt :o

Gulanlaget är ett blekanlag och inget färganlag i sig, det är därför det blir som det blir. I USA heter det ju inte "yellow" utan "cream"...

Två gulanlag ger en sk pseudoalbino, de som folk av okunskap kallar albinos, men albinism finns inte hos hästar! På amerikanska heter fux med två gulanlag: cremello = gulvit på svenska, brun med två gulanlag: perlino = pärlvit och svart med två gulanlag: smoky black = sotvit. Även fast de är urblekta till max så kan man fortfarande se vita tecken som bläsar och strumpor, vilket är ännu ett bevis på att det inte är albinism utan verkligen pigmentering, fast urblekt.

En cremello (fux + två gulanlag) ger alltid palomino(isabell)färgade hästar med en fuxfärgad partner. Och med en brun (utan fuxanlag för enkelhetens skull) blir det alltid gulbruna. Förstår du?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 681
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Tossa90
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 709
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg